همشهری‌آنلاین: همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران - فرصت‌ها، تهدیدها و آینده پیش رو در پنج محور اصلی ۲۸ آبان‌ماه در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

همایش فرهنگ مطالعه در ایران برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر عیسی مراد دبیر علمی این همایش یک‌روزه گفت: تبیین فرصت‌ها و تهدیدها و چشم‌انداز فرهنگ مطالعه‌، تحلیل فرهنگ مطالعه در ایران و جهان‌، تبیین وضعیت موجود مطالعه در ایران‌، نقش فناوری‌های نوین در فرهنگ مطالعه‌ و ارائه راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه از محورهای اصلی این همایش هستند.

او عنوان کرد: با توجه به سند نهضت مطالعه که در سال 1389 به تصویب رسید و با توجه به این‌که دانشگاه علامه بزرگ‌ترین دانشکده‌های علوم انسانی را در اختیار دارد، این همایش برای اولین‌بار در 28 آبان‌ماه برگزار می‌شود و امید ما آن است که بتوانیم این همایش را در آینده به صورت سالانه و یا حداقل دوسالانه برگزار کنیم.

دبیر علمی همایش ملی «فرهنگ مطالعه در ایران» گفت: این دردسر و تهدید بزرگی است که فرهنگ مطالعه در کشور اسلامی ما به شکل کاربردی جا نیفتاده است. به نظر می‌رسد بسیج جامعه نخبگان در این زمینه می‌تواند با توجه به نگاه تخصصی و بین رشته‌یی مؤثر باشد.

به گفته دبیر علمی این همایش، نقش رسانه‌های نوین در فرهنگ مطالعه، سهم کتاب در کالای خانواده و سهم ترجمه در فرهنگ مطالعه بخشی از محورهای فرعی این همایش هستند.

مراد افزود: این همایش یک‌روزه به صورت تخصصی و نیمه‌تخصصی برگزار خواهد شد. مخاطبان ما در درجه اول نخبگان جامعه و نظریه‌پردازان این حوزه هستند و در درجه بعدی هیأت‌های علمی دانشگاهی و کسانی که در پژوهش‌های علمی و فرهنگی مشارکت داشته و دارند. بر همین اساس این همایش دارای چهار کمیته راهبردی یا سیاست‌گذاری‌، کمیته علمی و کمیته داوری و کمیته اجرایی است.

او با تشریح عملکرد هر یک از این چهار کمیته عنوان کرد: بخشی از مقالات در روز همایش ارائه خواهند شد و بخش دیگر که دارای چارچوب علمی بوده، به صورت کتاب مجزا منتشر خواهند شد. علاوه بر این‌ها چکیده‌ای از مقالات نیز تهیه می‌شود و برگزیدگان در پنج محور اصلی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

او درباره حامیان این همایش نیز گفت: حامیان ما به دو صورت مادی و معنوی هستند و مراکزی مثل دبیرخانه دائمی فرهنگ مطالعه مرکز پژوهش‌ها،‌ شورای عالی آموزش و پرورش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری و دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در زمره حامیان برپایی این همایش هستند.

دبیر همایش «فرهنگ مطالعه در ایران» درباره ضرورت برپایی این همایش گفت: پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه در جامعه ما مشکلی جدی است که پژوهش‌های متعددی در این زمینه انجام شده است. به نظر می‌رسد انسجام‌بخشی بین این مطالعات ضرورتی است که دانشگاه علامه درصدد تعقیب آن است. ما از نخبگان برای نظریه‌پردازی در این زمینه استفاده می‌کنیم و نظریات آن‌ها را درباره مطالعه در اختیار آحاد جامعه قرار می‌دهیم. اما این به معنای آن نیست که بتوانیم در کار نهادهای مختلف در این زمینه دخالت کنیم. این کار صرفا یک کار صنفی فرهنگی است و جنبه هشداردهی دارد.

به گفته او، در کنار برپایی همایش یک‌روزه «فرهنگ مطالعه در ایران»، سخنرانی‌های ویژه و تخصصی با پنل‌های تخصصی مراکز مختلف فرهنگی و نمایشگاه‌هایی در حوزه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

او در پاسخ این سؤال که آیا امکان برگزاری این همایش در استان‌های دیگر هم فراهم می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به استقبال و بضاعت مالی حامیان مالی ما دارد. فرهنگ‌سازی فرهنگ مطالعه در قومیت‌های مختلف بسیار مهم است. ما می‌توانیم در این همایش اعلام کنیم که چه استان‌هایی بالاترین و پایین‌ترین نرخ مطالعه را دارند و در این زمینه راهکارهایی را ارائه دهیم، اما این‌که این همایش بتواند در استان‌ها برگزار شود، بستگی به آمادگی دانشگاه‌ها و بضاعت مالی حامیان مالی این همایش دارد.

در بخش پایانی این نشست، دکتر عصمت مؤمنی - دبیر اجرایی این همایش - گفت: با توجه به رسالت دانشگاه که تولید علم است، این همایش درصدد است تا در حوزه تولید فرهنگی نیز مطالعاتی را داشته باشد. در اهمیت فرهنگ مطالعه همین بس که معجزه حضرت رسول (ص) کتاب قرآن و اولین وحی بر او اقراء است.

او با اشاره به تنوع مراکز فرهنگی مسؤول در میزان مطالعه در سطح کشور گفت: فرهنگ مطالعه، مطالعه‌ی یک نوع رفتار در جامعه است و می‌تواند در تکامل روحی جامعه مؤثر باشد. برای تغییر این رفتار ما نیازمند حرکت خطی گروهی از نهادها هستیم. حرکت در نهادهای آموزشی و پرورشی‌ ،حرکت در نهادهای صنفی و حرکت در نهادهای رسانه‌یی در زمره مسیرهایی هستند که می‌توانند در این موضوع مورد توجه باشند و در حل فرهنگ مطالعه کمک کار قرار گیرند، به شرط این‌که همسو و همگام همدیگر قرار گیرند.

  • محورهای اصلی و فرعی همایش

1. آسیب ها

1.1. مفاهیم و تعاریف نرخ خواندن و مطالعه

1.2. آسیب های مهارت و نرخ خواندن در ایران

1.3. آسیب های تأثیر نشر کتب در فرهنگ خواندن و مطالعه

1.4. صنعت نشر کتاب در فرهنگ مطالعه

1.5. روش شناسی فرهنگ مطالعه

1.6.  اخلاق و فرهنگ مطالعه

2. فناوری

2.1. نشر الکترونیک و فرهنگ مطالعه

2.2. کتابخانه های دیجیتال و مجازی و فرهنگ مطالعه

2.3. نقش رسانه های نوین در فرهنگ مطالعه (شبکه های اجتماعی، یادگیری سیار، وب معنایی)

3. تطبیقی

3.1. بررسی وضعیت انواع خواندن و مطالعه در ایران

3.2. بررسی سند مطالعه مفید و وضعیت اجرای آن در ایران

3.3. سهم مواد خواندنی در سبد کالای خانواده

3.4. نقش مطبوعات عمومی و تخصصی در فرهنگ مطالعه

3.5. نقش ترجمه در فرهنگ مطالعه

3.6.  جهانی شدن و فرهنگ مطالعه

3.7. نقش رسانه ملی در فرهنگ مطالعه

3.8. بررسی تطبیقی وضعیت مطالعه در ایران و کشورهای همسایه و اسلامی

3.9. تجاری شدن و فرهنگ مطالعه

3.10. نقش مشارکت های مردمی و فرهنگ مطالعه

3.11. رفتار اطلاع یابی و فرهنگ مطالعه

3.12. نقش انواع کتابخانه ها در ارتقای فرهنگ مطالعه (کتابخانه های عمومی، مساجد، روستایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

4. اسلامی ـ بومی

4.1. سبک زندگی و فرهنگ مطالعه

4.2. نقش میراث فرهنگی و ادبی در ترویج فرهنگ مطالعه

4.3. نقش مبانی و آموزه های اسلامی در فرهنگ مطالعه

4.4. نقش نهادهای دینی در فرهنگ مطالعه (مسجد، حوزه های علمیه، مراکز دینی،...)

4.5. مطالعه در فرهنگ عمومی جامعه ایران

5. تعلیم و تربیت

5.1. نقش ارتباطات مؤثر در گسترش فرهنگ مطالعه

5.2. نقش سواد رسانه ای در ارتقاء فرهنگ مطالعه

5.3. آموزش های رسمی و غیر رسمی و فرهنگ مطالعه (برنامه درسی رسمی و غیر رسمی)

5.4. روانشناسی و فرهنگ مطالعه (انگیزه، پیشگیری، هوش هیجانی، درمانی و ...)

5.5. نقش خانواده در فرهنگ مطالعه

5.6.  اوقات فراغت و فرهنگ مطالعه

5.7. نقش دانشگاه در فرهنگ مطالعه

5.8. کودک و نوجوان و فرهنگ مطالعه

مهلت ارسال آثار به همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران از ابتدا تا انتهای مهرماه است و مقاله‌ها ‌باید از طریق پست الکترونیکی ارائه شوند.

اطلاعات مربوط به این همایش از طریق آدرس الکترونیکی www.cs.atu.ac.ir قابل دسترسی است.

کد خبر 236063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز