همشهری آنلاین: ویزای هیئت ایرانی دعوت شده به دو اجلاس‌ حوزه شماره‌گذاری کتاب و موسیقی چاپی صادر نشد و به این ترتیب حضور ایران در چهل و یکمین اجلاس «شابک» و بیست و یکمین اجلاس «شابم» در ایالات متحده آمریکا منتفی شد.

موسسه خانه کتاب

به گزارش مهر، موسسه خانه کتاب به عنوان نماینده انحصاری ایران در دو موسسه جهانی شابک (ISBN) و شابم (ISMN) که به ترتیب به «نظام شماره‌گذاری استاندارد کتاب» و «نظام شماره‌گذاری استاندارد موسیقی چاپی» معروف هستند، برای حضور در اجلاس امسال این دو موسسه بین‌المللی دعوت شده بود و بر این اساس از چندی پیش کارهای مربوط به درخواست ویزا از طرف مدعوین به این اجلاس انجام شد.

اما در حالی که کمتر از 48 ساعت به چهل و یکمین اجلاس شابک (نظام شماره گذاری استاندارد کتاب) ـ که طی روزهای 11 و 12 سپتامبر در نیویورک برگزار می‌شود ـ باقی مانده، خبر می‌رسد که ویزای هیئت ایرانی برای حضور در آن هنوز صادر نشده است. به فاصله دو روز از این اجلاس، بیست و یکمین اجلاس شابم (نظام شماره‌گذاری موسیقی چاپی) نیز در واشنگتن برگزار می‌شود.

خانه کتاب در 12 سال گذشته حضور فعالی در این اجلاس‌ها داشته و حتی با توجه به نقش فعالش طی سال‌های 2000 تا 2005، پیشنهاد میزانی اجلاس شابک در سال 2005 از سوی ایران پذیرفته شد و در این سال ایران میزبان کشورهای عضو شابک بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش تقریباً تمام ناشران داخلیِ دارای مجوز فعالیت که تعداد آنها بالغ بر 7000 موسسه است، عضو نظام شابک هستند و بنا بر اعلام مسئولان موسسه خانه کتاب کمتر از 0/5 درصد کتاب‌هایی که به صورت ناشر - مولف منتشر می‌شوند، دارای شابک نیستند.

داریوش مطلبی، معاون فناوری و اطلاعات موسسه خانه کتاب ضمن تائید صادر نشدن ویزای هیئت ایرانی برای حضور در دو اجلاس شابک و شابم گفت: ویزای آمریکا برای هیچ از کسانی که برای حضور در این اجلاس دعوت شده بودند، صادر نشده و با توجه به اینکه این اجلاس چهارشنبه شروع می‌شود، ویزاها تا آن زمان آماده نمی‌شود و ما امسال از حضور در اجلاس محروم می‌شویم.

وی درباره علت این مسئله هم با بیان اینکه یک ماه تا 40 روز برای بررسی پرونده‌ها و صدور ویزا زمان لازم است، یادآور شد: زمانی که ما برای گرفتن ویزا، وقت مصاحبه گرفتیم، نسبتاً زمان کمتری نسبت به فرآیند طبیعی آن وجود داشت اما ما چون قبلاً هم در اجلاس‌های بین‌المللی شرکت کرده‌ایم، فکر می‌کردیم در زمانی زودتر ویزا را صادر کنند ولی ظاهراً امسال اینگونه نبوده و آنها برای صدور ویزا همین زمان را لازم داشته‌اند.

این مقام مسئول در خانه کتاب در عین حال گفت: البته ممکن است ویزای ما صادر شود، شاید یک هفته دیگر ولی دیگر آن زمان عملاً اجلاس به پایان رسیده و ما نمی‌توانیم از این امکان استفاده کنیم. در واقع مسئله اصلی در این رابطه زمان بوده است چرا که هیچگونه کسرِ مدرکی از جانب ما وجود نداشته است.

مطلبی همچنین دخیل بودن مسائل سیاسی فیمابین ایران و آمریکا را در صادر نشدن ویزای هیئت ایرانی برای حضور در دو اجلاس شابک و شابم «بسیار بعید» خواند و گفت: واقعیتش این است که من شخصاً در زمان مصاحبه چنین احساسی نداشتم و در فرآیند بررسی پرونده‌ها هم هیچ موردی در این خصوص به ما اعلام نشد و حتی فیدبکی هم که نشان دهنده چنین موضوعی باشد، به ما منتقل نشد.

به گفته معاون فناوری و اطلاعات موسسه خانه کتاب، قرار بر این بوده که پس از صدور ویزا و با هماهنگی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل خواهد آمد، تصمیم گرفته شود چه افرادی از ایران برای حضور در این دو اجلاس راهی آمریکا شوند که با صادر نشدن ویزا، عملاً این موضوع هم منتفی شده است.

همچنین علی شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر، صادر نشدن ویزا برای خودش را تائید کرد. وی پیشتر گفته بود: برای حضور در اجلاس شابک و شابم، ثبت نام کرده‌ایم و دعوتنامه‌ها هم برای ما آمده و الان فقط منتظر صدور ویزا هستیم.

وی همچنین در جواب این پرسش که آیا سرپرست معاونت فرهنگی که یک مقام دولتی است و ظاهراً برای اخذ ویزا جهت حضور در این اجلاس هم اقدام کرده است، می‌تواند در دو اجلاس مذکور حضور یابد؟ به اظهارات اخیر وی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها استناد کرد و با بیان اینکه «هر چه ایشان گفته، همان است» یادآور شد: اجازه بدهید ویزا صادر شود، آن وقت درباره افراد و نحوه حضور در اجلاس صحبت می‌کنیم.

کد خبر 230365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز