همشهری آنلاین: مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای آسان تر شدن و ارزان تر شدن نشر کتاب بایستی به راه های دیگر مانند استفاده از فضای مجازی توجه شود.

محمدرضا وصفی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: اگر به این مسائل توجه نکنیم با گران‌تر شدن کاغذ ضررهای جدی در عرصه کتاب و کتابخوانی متحمل می‌شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که الان توجه به کتاب چگونه است گفت: اگر حقیقت را می خواهیم بگوییم وضعیت کتاب خوب نیست.

وصفی افزود:‌ نشر کتاب لنگان لنگان حرکت می کند و به زحمت سرپا ایستاده است هرچند در حوزه کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی وضعیت بهتر است اما در حوزه کتاب کودک و نوجوان با مشکل رو به رو هستیم به این علت که به اندازه کافی ویترین فروش این کتاب‌ها وجود ندارد و نویسندگان کودک هم کم شده‌اند.

وی گفت: متاسفانه در فرهنگ عمومی وزن کتاب کاهش پیدا کرده و مانند سایر رسانه‌ها و اگر هم در حوزه کتاب‌های آموزشی وضعیت مناسب تری وجود دارد آن هم به خاطر نیاز مخاطب است.

مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا کتاب در جامعه کم وزن و با مردم فاصله دار شده است افزود: این بحثی است که باید از نظر جامعه شناسی ایرانیان بررسی شود چرا که جامعه شناسی ایرانیان شفاهی است و گرایش به شفاهی دارد همانطور که در مجالس سخنرانی شاهد استقبال مردم از این مجالس می‌باشیم.

وصفی گفت: توجه به زیرساخت ها نیز مسئله مهم دیگری است مثلا در کشورهای دیگر کتابخوانی از دوران کودکی آموزش داده می شود به طور مثال در کشورهای اروپایی حتی برای کودک دو ساله هم روزنامه چاپ می شود و به این ترتیب کودکان از دوران طفولیت به کتابخوانی سوق داده می شوند اما در ایران این مهم به خانواده ها واگذار شده است.

وی کاهش جایگاه انشاء‌ در مدارس آموزش و پرورش و نبود نقد و گفتگو را نیز یکی از مشکلات زیرساختی فاصله گرفتن مردم با کتاب عنوان کرد و افزود:‌ یکی از دستگاههایی که می تواند کودکان را به کتابخوانی عادت دهد صداوسیما است و هر چند رسانه ملی هم برنامه های موفقی در این زمینه ارائه کرده اما جای کار بیشتر وجود دارد.

وصفی گفت: یکی از عوامل گسترش کتابخوانی به نویسنده ها باز می گردد و این به این معنی است که نویسنده ها باید توجه کنند که مخاطب چه می خواهد و چرا کتاب هایی تیراژششان زیاد شده و این به دلیل توجه نویسنده ها به مخاطبان خود است.

مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای مثال کتاب هری پاتر تیراژ خیلی زیادی خورد که یکی از دلایل آن عامه پسند بودن و مخاطب شناسی آن است.

وصفی گفت: بایستی توجه کنیم که نویسنده باید بتواند با نویسندگی معاش خود را فراهم کند و به نوعی نویسنده باید تمام وقت نویسنده باشد تا محصول مناسبی را ارائه کند.

وی در پاسخ به این سوال که عزم و همت مسئولین در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای گسترش کتابخوانی چقدر است افزود: این عزم کاملا وجود دارد اما مشکل ساختاری است که برای حل آن نیازمند همکاری نهادها و ادارات فرهنگی مختلفی هستیم.

وصفی گفت:‌ یکی از دلایل مشکل نشر هم وجود بحران هاست برای مثال بحران کاهش عرضه کاغذ و افزایش قیمت آن یکی از مشکلات نشر و به تبع آن کاهش کتابخوانی در جامعه است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای افزایش تیراژ کتاب در کشور چه کار باید کرد افزود: یکی از عوامل پایین بودن تیراژ در کشور تعداد کتاب فروشی هاست همچنین ویترین این کتاب فروشی ها کم است در دوره ای انتشارات زیاد شد اما محل عرضه کتاب و محصولات فرهنگی به اندازه کافی نیست ضمن آنکه توزیع کتاب در همه نقاط کشور دشوار است.

وصفی همچنین به مذاکرات جدی مسئولین وزارت ارشاد با صداوسیما اشاره کرد و گفت: تلاش می شود در بحث اطلاع رسانی و توسعه کتابخوانی گام های مشترک وموثری برداشته شود.

مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چه کار باید کرد تا کتاب در سبد خانواده ها قرار گیرد افزود: ابتدا بایستی تولید ذائقه کرد و عطش خواندن کتاب را در جامعه به وجود آورد و این نیازمند ورود متخصصان مختلف در عرصه های فرهنگی است.

وصفی همچنین جزیره ای عمل کردن و هم پوشانی عمل کردن چندین دستگاه فرهنگی را نیز یکی از عوامل نبود کتاب در سبد خانواده ها عنوان کرد و گفت:‌ برای عملی شدن این مسئله بایستی به زیرساخت های آن توجه جدی شود.

وی از برگزاری جلسه مشترک دستگاههای فعال در امور فرهنگی و دولت خبرداد و افزود: هر دستگاهی که می تواند کوچکترین نقش موثر در گسترش فرهنگ کتابخوانی را ایفا کند باید به کمک آید و نقش صداوسیما در این زمینه بسیار پررنگ است.

وصفی گفت: می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها هم تبلیغ کتابخوانی کرد و همچنین مطبوعات وسیله موثری در تبلیغ کتاب و کتابخوانی است.

وی خواهان کادر سازی و توسعه خبرنگاران صداوسیمادر حوزه کتاب و کتابخوانی شد و افزود: متاسفانه ارسال کتاب به کادرهای اصلی حوزه فرهنگی و کتابخوانی منحصر به مناسبت ها و جشن هاست که این مسئله بایستی همیشگی باشد.

کد خبر 239050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز