همشهری‌آنلاین: یک استاد رشته‌ی ارتباطات گفت: رسانه‌های اجتماعی جدید بیداد می‌کنند و تعداد ابزارهای تبلیغاتی جدید نیز در حال افزایش است.

 رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان جدیدترین ابزار تبلیغاتی شناخته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، احمد روستا در نخستین کنفرانس حرفه‌یی‌گرایی در روابط عمومی با طرح این پرسش که روابط‌ عمومی حرفه‌یی باید به چه نکاتی توجه کند؟ اظهار کرد: تغییر مفاهیم و معانی یکی از نکاتی است که روابط عمومی حرفه‌یی باید به آن توجه کند.

یکی از مشکلات جامعه‌ی ایران، بدفهمی و کج‌فهمی حتی در فهم واژه‌ها است. اگر ما به مفاهیم واژه‌ها توجه نکنیم، مدیریت اشتباه درپی آن شکل می‌گیرد و این اتفاقی است که ما در مدیریت‌های مختلف شاهد آن هستیم.

آیا تا کنون توجه کرده‌ایم که مفهوم روابط عمومی نوین یعنی چه؟ آخرین تعریفی که از روابط عمومی ارائه شده، عبارت است از یک فرآیند در ارتباطات استراتژیک که باعث رابطه‌ی مفید دوجانبه میان سازمان و مخاطب می‌شود و هدفش نفع متقابل است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شناخت مخاطب به‌عنوان یکی دیگر از نکاتی که باید روابط عمومی حرفه‌یی بداند،‌ ادامه داد: نسل جدید مخاطبان در دنیا و ایران، نکته‌ی بعدی است که باید به آن توجه کرد، نسل جدید، نسلی است که بیشتر از فروشندگان و سازمان‌ها اطلاع دارد و نسلی هوشمند‌، تأثیرگذار و پرانتظار است. بنابراین ما نمی‌توانیم با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گذشته با چنین مخاطبی رفتار کنیم. برای داشتن یک روابط عمومی حرفه‌یی باید ابتدا گروه‌های مخاطبان را تعریف کنیم و براساس معیارها و گفتارهای‌شان، شیوه‌های مدیریت را سازمان‌دهی کنیم.

این مدرس دانشگاه با اعتقاد به این‌که فروپاشی مرز زمان و مکان، یکی دیگر از ویژگی‌های روابط عمومی حرفه‌یی است، تأکید کرد: امروز روابط عمومی، زمان و مکان ندارد و در دنیا، بحث روابط عمومی جهانی مطرح است. پدیده‌ی دیگری که باید در بحث روابط عمومی حرفه‌یی به آن توجه کنیم، تخصصی‌ شدن و فوق تخصصی شدن روابط عمومی‌ها است که طی چند سال آینده قطعا اتفاق می‌افتد، چون نمی‌توان با نسل جدید مخاطبان براساس سنت‌های قدیمی رفتار کرد. اگر می‌خواهیم واقعا به سمت جلو حرکت کنیم، باید به ابزارهای نوین توجه کنیم.

روستا با اشاره به نقش اساسی روابط عمومی‌ها، توضیح داد: ارزیابی نگرش مردم و جامعه،‌ شناسایی موارد مورد علاقه‌ی مردم و انجام برنامه‌هایی برای پذیرش اجتماعی، سه نقش اساسی روابط عمومی‌ها هستند. با توجه به این‌ها، باید بدانیم ما تا چه اندازه در ایران نگرش مردم را می‌شناسیم. متأسفانه ما همچنان با ابزارهای گذشته، نگرش‌سنجی می‌کنیم.

او ادامه داد: رابطه با انواع گروه‌های رسانه‌یی، آماده‌سازی محصول،‌ ارتباطات سازمانی‌، امور عمومی‌، انواع لابی کردن‌ و مدیریت بحران، از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی‌ها است؛ اما متأسفانه در روابط عمومی‌های ما، این وظایف در زمان اجرا فراموش می‌شوند و مدیران صرفا به آن مواردی که در آن تخصص دارند، می‌پردازند.

روستا با تأکید بر این‌که روابط عمومی باید مفسر و تحلیل‌گر جامعه باشد، اظهار کرد: اکنون یکی از مهم‌ترین بخش‌های روابط‌ عمومی‌ها، اداره کردن آن چیزی است که برای سازمان‌ها، نامطلوب است. باید توجه داشت که کار بحران، کار ساده‌ای نیست و باید تمام عوامل، فرصت‌ها و تهدیدهای آن در نظر گرفته شود.

روستا با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در تبلیغات، اضافه کرد: رسانه‌های اجتماعی نوین‌ترین ابزار تبلیغاتی هستند که باید به‌عنوان یک ضرورت به آن‌ها توجه شود و نه به‌عنوان یک موضوع لوکس، قطعا دولت‌مردان نیز باید از نظر قوانین و مقررات درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی مطالعاتی داشته باشند، چون نیاز است که همه‌ی افراد از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. تبلیغات نوین با تبلیغات گذشته متفاوت است و در این نوع، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

کد خبر 235916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز