همشهری‌آنلاین: رییس ایپرا گفت: در سال ۱۹۸۴ جیمیز گرونیک تعریفی از روابط عمومی ارایه داد و آن را رویه مدیریتی دانست برای اشاعه اطلاعات ولی در سال ۲۰۱۲ انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA ) بر روی سایت خودش از همه خواست که یک تعریف جدیدی از روابط‌عمومی ارایه دهندکه از نظر آنها روابط عمومی چیست؟

کریستوف جنیستی

به گزارش کاوشگران روابط عمومی، کریستوف جنیستی رییس انجمن بین‌المللی روابط عمومی در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی ایران در ادامه افزود: طبق نظرات افراد که ثبت شده بود در نهایت این تعریف ارایه شد که طبق آن روابط عمومی  را یک فرآیند ارتباطی می‌دانستند که هدفش برقراری مناسبات بین مردم و سازمان و افراد درون سازمانی از سمت دیگر است.

جنیستی گفت: در حال حاضر این دو تعریف باید ادغام شوند . چون 30 سال پیش هدف از روابط عمومی صرفا اشاعه اطلاعات بود ولی در حال حاضر روابط عمومی تنها به دنبال اشاعه اطلاعات نیست بلکه به دنبال ایجاد مناسبات با افراد و مردم و سازمان‌ها است و تعریف امروزه روابط عمومی با گذشته یکی نیست ما الان به دنبال روابط عمومی هوشمند هستیم.

او هدف روابط عمومی هوشمند را ایجاد ظرفیت لازم برای ایجاد حلقه مناسبات متقابل ارتباطی می‌داند و استفاده از این عامل هوشمندانه را با تکیه بر توانایی و هنر برقراری ارتباطات متقابل هوشمند در نظر می‌گیرد.

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی در ادامه می‌افزاید: باید در روابط عمومی هوشمند یاد بگیریم که گوش دهیم و پایش کنیم و به دیگران اعتماد کنیم و درگیر باشیم و به بازخوردها و عکس العمل‌ها توجه ویژه داشته باشیم و چالش اصلی برای ایجاد روابط عمومی هوشمند استفاده از رسانه‌های اجتماعی است و این که از فرصت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و نقطه نظرات افراد درگیر با سازمان را از طریق این قابیلت‌ها سنجش کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که از نظر من روابط عمومی دیجیتال وجود ندارد، می‌گوید: امروزه روابط عمومی دیجیتال وجود ندارد و اساسا از ابتدا چنین مفهومی وجود نداشته و طی این سال‌ها روابط عمومی اجتماعی شده است چرا که با قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم روابط بین افراد و سازمان‌ها را تسهیل نموده و آنی و به راحتی با نظرات مخاطبان و مشتریان آشنا شویم و همین رابطه دوسویه موجب ایجاد روابط عمومی هوشمند می‌شود و از این رو روابط عمومی اجتماعی شده است، پس بنابراین چیزی به نام روابط عمومی دیجیتال نیست.

جنیستی معتقد است: شما در این شبکه‌های اجتماعی با افراد واقعی در تماس هستید و تعاملات واقعی هستند و نکته اصلی و مهم در روابط عمومی هوشمند این است که شما باید هوشمندانه به نظرات گوش دهید چرا که باید سازمان‌ها شروع به تعامل با مخاطبان خود کند و به نظرات اهمیت دهد و دراین راه از ابزارهای مختلف استفاده کند. در روابط عمومی هوشمند برای اجتماعی شدن روابط عمومی باید شروع به تعامل با مخاطبان خود کنید و با مکالمه دوطرفه از بازخوردها اطلاع پیدا کرده و از نظرات استفاده شود و این امر برای تحول در شرکتها و سازمانها یک عامل اساسی و مهم است.

او تاکید می‌کند: مکالمات واقعی از طریق ابزار رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، بنابراین در فضای مجازی فعالانه گوش بدهید به ویژه روابط عمومی‌ها که هوشمندانه باید به این نظرات گوش دهند، از همه مهمتر این است که چون از پیام ها آنی اطلاع پیدا می‌کند ضمن پاسخگویی باید این نظرات را پایش کند، بنابر این اگر می‌خواهیم روابط عمومی توسعه پیدا کند باید خوب گوش بدهیم و هنر خوب گوش دادن را تمرین کنیم چون مهم ترین کار در روابط عمومی‌های هوشمند این است که خوب گوش دهند و اطلاع و آگاهی پیدا کنند و سپس این اطلاعات را پایش کنند و هدف نهایی نیز برآوردن انتظارات مخاطبان و مشتریان است که از همین راه حاصل می‌شود.

رییس انجمن بین‌المللی روابط عمومی، در نهایت روابط عمومی هوشمند را هنر برقراری ارتباط و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت روابط عمومی‌ها با تاکید بر خوب شنیدن و گوش دادن و پالایش اطلاعات ارسالی از جانب مخاطبان، می‌داند.

او می‌گوید: در محیط شبکه‌های اجتماعی شما با افراد واقعی در تماس هستید و گوش دادن مهم تر از صحبت کردن است، در روابط‌ عمومی هوشمند روابط عمومی‌ها اجتماعی شده اند چرا که شما باید با مخاطبان تعامل داشته باشید و محیط تعاملی آنلاین ایجاد کنید.

وی در پاسخ به این سوال که از کجا مطمئن باشیم که افرادی که پیام می‌گذارند واقعیت دارند و قابل اعتماد می‌باشد، بیان داشت: شما در محیط مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک و ... به آن چیزی که افراد می‌گویند توجه کنید، رسانه‌های اجتماعی، ابزار هستند چرا که ما از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنیم تا نظرات را بشنویم و این تضادی را ایجاد نمی‌کند.

بنابراین شما به نظرات توجه کنید چرا که این‌ها ابزار انتقال اطلاعات و آشنایی با سلایق مخاطبان تان هستند و ممکن در آینده ابزارهای دیگری جایگزین شوند، مهم آگاهی از نظرات است.

وی در ادامه یادآور شد: امروزه در عصر رسانه‌های اجتماعی داشتن روابط عمومی هوشمند به معنای حضور چهره به چهره نیست چرا که کانال‌های ارتباطی متعدد شده‌اند و هنوز بسیاری ناشناخته‌اند و شناسایی این کانال‌ها مهم می‌باشند، مهم‌ترین مساله برای فعالیت موفق یک روابط عمومی گرفتن بازخورد از مخاطبان و ذینفعان است و جمع آوری بازخوردها مهم ترین بخش یک روابط عمومی است که ضامن موفقیت سازمان است.

کریستوف جنیستی، متوجه شدن درباره آنچه مردم درباره یک موضوع خاص می دانند، شناسایی ذینفعان مختلف و کانال‌های انعکاس خبر، مشخص نمودن نقش‌های مختلف کانال‌های خبری بر اساس این که: چه کسی مکالمه را شروع می‌کند؟ چه کسی آن را تشدید می کند؟ چه کسی آن را در نظر می‌گیرد؟، مشخص نمودن هم پیمانان و مخالفان، متوجه شدن تهدید‌ها و درک موضوعات و طبقه‌بندی آن بر اساس اهمیت و انجام فعالیت‌های درست برای پیگیری گفت و گو‌های مخاطبان را از جمله مهم‌ترین ابزار جمع‌آوری بازخورد مناسب از مخاطبان سازمانی توسط روابط عمومی‌های هوشمند دانست.

کد خبر 236391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز