همشهری‌آنلاین - ترجمه مریم نورایی‌نژاد: بازنمایی بصری راه ساده ارائه اطلاعات از شکل متنی و بعضاً طولانی و خارج از حوصله دنیای امروز به شکل گرافیکی و نمادین است.

pr

اطلاعات پیچیده‌ای که گرد آمدن آن حاصل ماه ها تلاش در عرصه تحقیق و پژوهش است با کمک بازنمایی بصری در راهی بسیار ساده و دور از پیچیدگی های لفظی؛ امکان انتقال به مخاطب را پیدا می کند.

بازنمایی بصری اطلاعات یا همان اینفوگرافی؛ نمایشگرهای تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند.

این نمایشگرهای تصویری با تغییر شکل اطلاعات از متن به تصویر؛ با هدف توضیح ساده و صریح اطلاعات به کار برده می شوند و مخاطب را قادر می سازند با نگاهی کوتاه و اجمالی کلیه اطلاعات مورد نظر را کسب کرده و به خاطر بسپارد. در واقع کار خواندن یک مطلب طولانی و فهم از واقعیت‌های اطلاعاتی و آماری آن به کمک بازنمایی بصری و نمایش تصویری اطلاعات بسیار ساده تر و سریعتر انجام می شود.

ساختار ویژه ذهن انسان در درک واقعیات اطراف با کمک حس دیدن و تصویرسازی ذهنی باعث شده است که حجم زیادی از یادگیریهای ما، برمبنای یادگیریهای تصویری شکل گرفته باشد.

بعنوان مثال وقتی ما کلمه کتاب را می شنویم، قبل از اینکه فکر کنیم این کلمه چطور نوشته می شود؛ تصویری از آن در ذهنمان نقش می بندد و اینچنین، فهمی که از وسیله‌ای چون کتاب داریم برایمان زنده می شود. همین مثال کوچک می توان نشان دهنده اهمیت شکل فیزیکی و بصری اطلاعات در اذهان ما باشد.

در دنیایی که تقریباً همه چیز با ویژگیهایی چون سرعت و دیجیتالی شدن عجین شده و در بسیاری از سنجش‌ها به عنوان عامل برتری و پیشرفت مورد تأکید قرار می‌گیرند؛ گزارش اطلاعات به شکل بصری می تواند تأمین کننده ویژگی سرعت در ارائه اطلاعات به مخاطبان باشد.

شاید بتوان ادعا کرد که دیگر کمتر می‌شود یک گزارش خبری یا اطلاعاتی را در دنیای امروز پیدا کرد که ویژگی بازنمایی بصری نداشته باشد. در واقع بازنمایی بصری راه ساده ارائه اطلاعات از شکل متنی و بعضاً طولانی و خارج از حوصله دنیای امروز به شکل گرافیکی و نمادین است اطلاعات پیچیده‌ای که گرد آمدن آن حاصل ماهها تلاش در عرصه تحقیق و پژوهش است با کمک بازنمایی بصری در راهی بسیار ساده و دور از پیچیدگی‌های لفظی؛ امکان انتقال به مخاطب را پیدا می کند.

به دلیل قدمت بازنمایان و تصاویر می توان آنها را قدیمی‌ترین ابزار ارتباطی بشر نیز قلمداد کرد. چرا که استفاده از همین تصاویر و گرافیکها بر دیواره غارها و سنگ نوشته‌ها بسیار بیشتر از اختراع خط بعنوان ابزار برقراری ارتباط؛ کاربرد داشته است. ارائه مستقیم اطلاعات در نگاه اول بزرگترین ویژگی بازنمایان تصویری است که بیننده و مخاطب را قادر می سازد از سریع ترین و کوتاه ترین راه به فهم حرف اصلی هر مطلب اطلاع رسانی دست پیدا کند.

وقتی واقعیت فضای دیجیتالی شده و سریع زندگی امروز را مدنظر قرار دهیم و در کنار آن سیری کوتاه در فضای مجازی هم داشته باشیم، به آسانی دستگیرمان می شود که تعداد زیادی از تولیدکنندگان محتواهای اطلاعاتی از بازنمایی بصری بعنوان یک روش اصلی اطلاع رسانی بهره گرفته اند.

این تهیه کنندگان محتواهای اطلاعاتی که بیشتر آنها را کارگزاران روابط عمومی سازمان‌ها و مؤسسات بزرگ و بعضاً روزنامه نگاران مطرح تشکیل می‌دهند با هدف استفاده از سه فاکتور کلیدی نظارت، مدیریت و پاسخ به مخاطبان خود؛ در هر مورد گزارشی خود اقدام به درج تصاویر، نمودارها، هرمها و جداولی می‌کنند که مخاطب هدف را قادر می‌سازد با یک نگاه ساده به آمار و اطلاعات جامعی در مورد موضوع مورد نظر دست یابد.

در تازه‌ترین تحقیقی که از مردم شناسی کاربران شبکه‌های اجتماعی توسط شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شده؛ محقق این گزارش علاوه بر ارائه اطلاعات به شکل معمول و متنی؛ تمام یافته‌های مربوط به اطلاعات کاربران فیس بوک را در یک تصویر کلی و روشن نیز ارائه کرده است.

در این تصویر گرافیک، شما بعنوان یک مخاطب قادر خواهید بود با یک نگاه متوجه این واقعیت بشوید که اندونزی بعد از ایالات متحده آمریکا دارای بیشترین عضو در فیس بوک است و انگلستان و ترکیه در مقام‌های سوم و چهارم قرار دارند. 42 درصد کاربران فیس بوک بین 30 تا 49 سال سن دارند، 53 درصد زن و 7/63 درصد هم سفیدپوست هستند و اطلاعاتی از این قبیل که به مدد همان یک تصویر در سریعترین شکل ممکن قابل دریافت است.

اهمیت یافتن استفاده از بازنمایی تصویر در دنیای دیجیتال و سریع روابط عمومی امروز می‌تواند دلیل خوبی برای توجه به استفاده از تصویر در امر اطلاع رسانی باشد. به عبارت ساده تر؛ گزارش‌هایی که امروزه توسط هر کارگزار روابط عمومی ارائه می شود باید آراسته به اطلاعات بازنمایی یا تصویری شده نیز باشد تا بتواند در دنیای رقابت بر سر مطلع کردن سریعتر و زودتر مخاطب هدف؛ رتبه بهتری را به خود اختصاص دهد.

منبع: کاوشگران روابط‌عمومی

کد خبر 235286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز