۳ جلد از مجموعه ۶‌ جلدی ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان تالیف محسن میرزایی روز جمعه ۲۲ آذرماه با حضور جمعی از فعالان صنعت تبلیغات در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

 ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبانبه گزارش همشهری، موضوع این کتاب درباره تاریخچه تبلیغات در رسانه‌های مکتوب فارسی‌زبان در یک دوره 230ساله تا دهه 50شمسی و حاصل سال‌ها حضور و فعالیت میرزایی در حوزه تبلیغات است. ترکمن، مدیر مسئول انتشارات سیته، درباره این کتاب می‌گوید:

این مجموعه با نگاهی به نخستین آگهی‌ها به زبان فارسی در قلمرو ایران فرهنگی آغاز می‌شود و با بررسی آگهی‌های تجاری در دهه50 پایان می‌یابد. کتاب‌های حاضر نه‌تنها دربرگیرنده تاریخچه شکل‌گیری نخستین آگهی‌های مطبوعاتی در دوره‌های ناصری، مظفری، مشروطه و پهلوی است، بلکه با نگاهی موشکافانه وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر یک از این دوره‌ها را بررسی می‌کند.

او با بیان اینکه مجموعه حاضر می‌تواند به‌عنوان مرجعی موثق و کامل برای پژوهش روی جامعه ایرانی در ادوار مختلف و زمینه‌های گوناگون استفاده شود، افزود: نگارنده در این کتاب با ارائه بخشی از تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران، این امکان را به خواننده می‌دهد تا سیر تحولات تاریخی و اوضاع سیاسی و اجتماعی را با روند تغییرات در عرصه تبلیغات تطبیق دهد. بعد با ملاحظه آگهی‌های درج‌شده در کتاب درکی عمیق‌تر نسبت به ایران آن روزگار پیدا کند.

به گفته ترکمن، مطالب این کتاب با بررسی روند بلوغ و شکوفایی صنعت تبلیغات در 2قرن گذشته نه‌تنها برای دست‌اندرکاران این صنعت و افراد فعال در حوزه تبلیغات و بازاریابی مفید و آموزنده است، بلکه در میان دانشگاهیان و پژوهشگران هم از درجه اعتبار بالا برخوردار خواهد بود.

نمونه‌هایی از نامه‌های دولتی و رسمی که در این مجموعه گردآوری شده‌اند، امکان بررسی سیر تغییر و تحول زبان فارسی را تا چیزی حدود 40سال پیش به سادگی در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.

همچنین آگهی‌های ارائه‌شده در کتاب نمایشگر تغییرات گرافیکی، کادربندی‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی در این سال‌هاست. مدیر مسئول انتشارات سیته در پایان با برشمردن ویژگی‌های بارز مجموعه 230سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان، افزود: روند شکل‌گیری و معرفی نخستین آژانس‌های تبلیغاتی به همراه شرح خواندنی بیوگرافی تعدادی از پیشکسوتان و بنیانگذاران صنعت تبلیغات مورد دیگری است که به جذابیت و منحصربه‌فرد بودن این مجموعه افزوده است.

مراسم رونمایی از 3جلد نخست مجموعه  6 جلدی 230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان ساعت 17 تا 19:30 روز جمعه 22 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 241134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز