یک مدرس رشته‌ی ارتباطات گفت: نقطه‌ی تلاقی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برای جلوگیری از بروز بحران، حق دسترسی آزاد به اطلاعات است. روابط عمومی‌ها باید بکوشند که فرهنگ «دانستن حق مردم است» را در سازمان‌ها به‌وجود آورند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن نمکدوست تهرانی در نخستین کنفرانس «حرفه‌یی‌گرایی در روابط عمومی» با بیان این‌که باید نگاه‌مان را نسبت به ادبیات و قالب‌بندی‌ها تغییر دهیم، اظهار کرد: با ظهور اینترنت، فن‌آوری‌های دیجیتال به‌صورت عمده‌ای به ابزاری برای برقراری ارتباط تبدیل شدند و با قابل اعتماد شدن این ابزار، روزبه‌روز به شمار کاربران آن افزوده شد. در حال حاضر کامپیوتر برای ما مفهوم محاسبه‌گری ندارد، بلکه از کامپیوتر برای بهره‌ بردن از محتوا، تولید محتوا، به اشتراک گذاشتن و ارتباط برقرار کردن استفاده می‌شود. اکنون تغییر فضا را در ارتباط رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها بیش از پیش می‌بینیم، اما شاید به ویژگی‌های این تغییر، کمتر توجه کنیم.

او ادامه داد: همگرایی، ادغام و یکپارچه شدن رسانه‌ها، امری بدیهی شده و روزنامه‌ها بدون وب‌سایت و وب‌سایت بدون محتوای رادیویی و تلویزیونی و تلویزیون بدون نشریه و سایت خبری بی‌معنا است. بسیاری از مفاهیم تغییر کرده‌اند، مثلا چند سال پیش، قصد داشتیم برای گروه «همشهری محله» کارگاه آموزشی «پادکست» بگذاریم، روزنامه‌ی «جوان» در این‌باره نوشت که «همشهری» می‌خواهد علیه صداوسیما کودتا کند. این موضوع به حدود پنج سال پیش مربوط است؛ اما در حال حاضر «پادکست» به یک نیاز تبدیل شده است.

نمکدوست با بیان این‌که بسیاری از پرسش‌های ما، کهنه شده است، توضیح داد: این‌که می‌گوییم برای مخاطب باید برنامه‌ریزی کرد، کهنه است، چون ابتدا باید بدانیم محصول کیست؟ در حال حاضر بخش قابل توجهی از مخاطبان به جای آن‌که در معرض پیام قرار بگیرند، خودشان تولیدکننده‌ی پیام هستند و در حقیقت، نقش سنتی آ‌ن‌ها فراموش شده است. برای مخاطبی که خودش تولید محتوا می‌کند، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی کرد؟

این مدرس رشته‌ی ارتباطات با اشاره به الگوهای ارتباطی، بیان کرد: در الگوهایی که پیش از این، ما با آن‌ها سروکار داشتیم، می‌گفتیم یک رسانه وجود دارد که می‌خواهد یک پیام را به مخاطبان انبوه برساند، در طول این 30 سال، از این الگو به الگوی «رسانه‌های فراوان،‌ گروه‌های مخاطب، پیام‌های متکثر و رسانه‌های بزرگ» رسیدیم و بعد از آن، به الگوی «گروه‌های مخاطب، پیام‌های متکثر، گروه‌های مخاطب» رسیدیم که بحث امروز ما و بحث رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر همین الگو است.

وی افزود: در بحث‌های مرسوم، ما همچنان درگیر الگوی «رسانه‌های بزرگ، یک پیام و مخاطب انبوه» هستیم. در صورتی که باید توجه کنیم که به این الگوی ارتباطی، ارتباطات دیگری هم اضافه شده است. بنابراین تفکر روابط عمومی‌ها باید از آنالوگ به دیجیتال تغییر کند.

نمکدوست درباره‌ی ویژگی‌های راهبردهای رسانه‌های امروزی، گفت: راهبردهای رسانه‌یی باید مبتنی بر همگرایی،‌ دسترسی‌پذیری،‌ رقابت‌پذیری، تشکیلات‌زدایی،‌ مرززدایی و اقتدارزدایی باشد، بویژه این‌که اسطوره‌ی «پیام‌آفرین و مخاطب» باید جای خودش را به واقعیت «پیام‌آفرین مخاطب» بدهد. پیش از این، ما دو الگوی ارتباطی پیام‌گرا و معناگرا داشته‌ایم که این دو الگو باید در جغرافیای جدید ارتباطی بازتعریف شوند. روابط عمومی‌ها نیز با توجه به این تغییرات باید سبک برقراری ارتباط خود را تغییر دهند.

او با اشاره به اداره‌ی بحران در روابط عمومی‌ها، توضیح داد: چیزی که می‌تواند به روابط عمومی‌ها کمک کند تا بحران‌های بزرگ را به بحران‌های کوچک قابل اداره تبدیل کنند، بحثی است که باید روزنامه‌نگار و روابط عمومی‌ را به یک نقطه‌ی تلاقی برساند تا از بروز بحران جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا،‌ حمید ضیایی‌پرور نیز در این کنفرانس، با بیان این‌که طبق آمار رسمی مجلس شورای اسلامی، بیشترین آمار فیلترینگ در جهان متعلق به ایران است، اظهار کرد: با وجود این فیلترینگ‌ها طبق آمار موجود، پربازدیدترین سایت‌ها، سایت‌های فیتلرشده هستند. باید توجه داشت که مبارزه‌ی فیزیکی با محتوا و رسانه‌های جدید، سرنوشتی به‌جز شکست ندارد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: وجود سرویس‌های نسل سوم موبایل که در حال حاضر در مقابل آن‌ها مقاومت می‌شود، می‌تواند تحول بزرگی را برای روابط‌ عمومی‌ها درپی داشته باشد.

او با بیان این‌که آینده پر از امید است، افزود: با توجه به این‌که برخی سیاستمداران کشور خودشان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند، امید می‌رود در زمینه‌ی دسترسی به رسانه‌های اجتماعی برای مخاطبان نیز همراهی‌هایی صورت گیرد. ما باید برای استفاده از ظرفیت رسانه‌های جدید راهبرد و سیاست جدید داشته باشیم.

کد خبر 235884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز