همشهری آنلاین: گسترش فعالیت شبه نظامیان مرتبط با القاعده در مناطق شمالی سوریه، ترکیه را با تهدید امنیتی جدیدی روبرو کرده است و گمانه زنی‌های جدی درباره سیاست آنکارا در قبال بحران در این کشور عربی به دنبال داشته است.

سوریه

به گزارش پرس تی وی، ارتش ترکیه روز چهارشنبه (۲۴ مهر) اعلام کرد که در واکنش به حمله خمپاره ای به منطقه ای نزدیک یک ایست بازرسی مرزی ترکیه، با توپخانه چندین مکان متعلق به گروه های شبه نظامی وابسته به القاعده را در خاک سوریه هدف قرار داده است.

این اولین بار است که ترکیه درگیر چنین حمله‌ای شده است.

آنکارا پیش زمینه ای طولانی در حمایت از شبه نظامیان معارض در سوریه دارد. آنکارا سیاستی باز در پیش گرفته است و به شبه نظامیان اجازه داده است تا نیروهای خود را در خاک ترکیه سازماندهی کنند و حملاتی به نیروهای دولتی سوریه صورت دهند.

اما پس از آن که گروه های مسلحی نظیر جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام در هفته های اخیر کنترل برخی مناطق در شمال سوریه را به دست گرفتند، این گونه به نظر می‌آید که استراتژی آنکارا باید با نوعی محاسبه اشتباه همراه بوده باشد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اوایل این ماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی هالک ترکیه نگرانی مشابهی را مطرح کرد و هشدار داد که آنکارا هزینه حمایت از شبه نظامیان را پرداخت خواهد کرد و سرانجام این شبه نظامیان علیه ترکیه اقدام خواهند کرد.

اسد گفت: «ممکن نیست که بتوان از تروریسم به عنوان برگ برنده استفاده کرد و آن را در جیب خود بگذاریم، زیرا تروریسم مانند یک عقرب است که در لحظه شما را نیش خواهد زد. در آینده ای نزدیک، این تروریست ها بر ترکیه تاثیر خواهند گذاشت. و ترکیه هزینه سنگینی برای این حمایت پرداخت خواهد کرد.»

ترکیه ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد. شبه نظامیان معارض با عبور از مناطق مرزی مهم قادر هستند که به خاک سوریه نفوذ کنند و علیه دولت بشار اسد مبارزه کنند.

ناظران می گویند ارتش سوریه به پیشرفت های مهمی در مناطق شمالی دست یافته است و آنکارا راهی جز بستن مرزهای خود و بازنگری در سیاست های خود در قبال سوریه ندارد.

سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس گزارش های منتشره، قدرت های غربی و متحدان شان در منطقه، به ویژه کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه، مهمترین حامیان شبه نظامیان معارض در سوریه به شمار می‌آیند.

کد خبر 235352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز