گروه بین‌الملل: در تازه‌ترین تحولات درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که یک گروه تروریستی فعال در این کشور قصد دارد موادی سمی و شیمیایی را به عراق منتقل کند و همزمان، ارتش سوریه ‌دستاوردهای میدانی گسترده‌ای را در حومه دمشق و استان حلب محقق ساخت.

جنگ سوریه

وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری با همتای کویتی خود از در اختیار داشتن اطلاعاتی سخن راند که براساس آنها، گروه تروریستی جبهه النصره از زیرشاخه‌های القاعده قصد دارد موادی سمی و افرادی آگاه به نحوه استفاده از مواد شیمیایی را به خاک عراق منتقل سازد تا عملیات‌هایی تروریستی در این کشور صورت دهد.سرگئی لاوروف گفت که شورشیان سوریه در مناطقی از خاک افغانستان آموزش می‌بینند تا برای انجام عملیات‌هایی در عراق آماده شوند.

این اظهارات لاوروف در حالی بیان شد که نخست‌وزیر عراق هم اعلام کرده کشورش درگیر جنگی تمام‌عیار با گروه‌های تروریستی است.
نوری مالکی در دیدار با هیأتی نظامی از روسیه خواستار پشتیبانی تسلیحاتی از عراق به‌منظور رویارویی با گروه‌های تروریستی شد. وی تصریح کرد که عراق جنگی تمام عیار را علیه تروریسم از سر می‌گذراند و در این روند، به تقویت و تجهیز ارتش و نیروهای نظامی خود در این حوزه نیاز دارد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که 2 ارتش مصر و سوریه امروز و پس از 40سال از پیروزی در جنگ اکتبر، همچنان دشمنی واحد و مشترک دارند اما این‌بار، دشمن مشترک آنان داخل کشورهایشان است. وی در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر افزود: خیانتی که در گذشته به‌گونه‌ای محرمانه علیه مصر و سوریه انجام می‌گرفت امروز تبدیل به مسئله‌ای آشکار شده که برخی از شخصیت‌ها و کشورها آن را مرتکب می‌شوند. در عرصه میدانی هم ارتش سوریه طی روزهای گذشته توانست دستاوردهای گسترده‌ای را در ریف دمشق و استان حلب محقق سازد. در حومه جنوبی دمشق ارتش سوریه 2 منطقه الحسینیه و الذیابیه را که دروازه جنوبی برای ورود به دمشق تلقی می‌شوند، در کنترل خود گرفت. برخی منابع امنیتی اعلام کردند که در درگیری‌های محور جنوبی دمشق دست‌کم 500فرد مسلح کشته شده‌اند.

2منطقه الحسینیه و الذیابیه تحت‌کنترل گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد و گروه تروریستی جبهه النصره بوده است و از این دو منطقه که در جنوب زینبیه واقع شده‌اند، به سوی حرم حضرت زینب(س) خمپاره شلیک می‌شد. به‌دست گرفتن این دو منطقه، ارتباط میان گروه‌های مسلح در حومه جنوبی دمشق و مناطق قرار گرفته در مسیر فرودگاه بین‌المللی دمشق را قطع می‌کند. ارتش سوریه اعلام کرد که گروه‌های مسلح بسیاری از منازل واقع در این دو منطقه را بمبگذاری کرده بودند. ارتش سوریه همچنین دیروز کنترل کامل منطقه البحاریه در الغوطه الشرقیه را به‌دست گرفت. گروه‌های مسلح با هدف گشودن روزنه‌ای به سوی منطقه استراتژیک العتیبه کنترل این منطقه را به‌دست گرفته بودند. در جریان بازپس‌گیری این منطقه حدود 100فرد مسلح کشته شدند.

ارتش سوریه در ادامه عملیات‌های خود در حومه دمشق اکنون نیروهای خود را برای کنترل کامل منطقه کوهستانی قلمون آماده می‌سازد.در استان حلب در شمال سوریه هم ارتش این کشور کنترل 40روستا و منطقه را به‌دست گرفت. یک مقام نظامی سوریه تصریح کرد که درپی به‌دست گرفتن کنترل مسیر خناصر به حلب، ‌ارتش توانست ضمن بازپس‌گیری بیش از 40روستا در این محدوده، تونل‌هایی به طول 5کیلومتر را هم منهدم سازد.

ارتش سوریه همچنین ضمن به‌دست گرفتن منطقه ابوجرین، راه خود را به سوی منطقه السفیره در جنوب شرقی حلب گشوده و به پیشروی‌های خود به سوی فرودگاه کویرس در شمال شرقی حلب ادامه می‌دهد. در منطقه ابو جرین هم گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد، داعش و النصره حضور داشته‌اند. ارتش سوریه می‌کوشد با به‌دست گرفتن کنترل این محور، مسیر بین‌المللی حماه و حلب را همچنان باز نگه دارد. دیروز همچنین خبرگزاری رسمی سوریه از وصل شدن برق تمام مناطق شهر حلب خبر داد.

کد خبر 234736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز