همشهری آنلاین: بنا به اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر (HRW) شورشیان در سوریه اوایل ماه اوت در بسیاری از روستاهای علوی نشین در شمال غرب این کشور کشتار جمعی به راه انداخته اند.

Lattakia, ۲۰. August ۲۰۱۳: Mitglieder des syrischen Zivilschutzes öffnen ein Massengrab, das ۵۰ Leic

خبرگزاری اتریش گزارش داد، این سازمان فعال حقوق بشری در گزارشی که روز جمعه درباره شورشیان سوریه منتشر کرد، نوشت در حمله روز چهارم اوت جهادیون و شورشیان به 10 روستا در استان ساحلی لاذقیه، دستکم 190 غیرنظامی به قتل رسیدند. از این تعداد 67 نفر اعدام شده بودند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده برای تهیه این گزارش 35 مصاحبه را با بسیاری از افرادی که از این حملات جان سالم به در بردند، انجام داده است.

این سازمان در جریان تحقیق خود فهرستی از اسامی کشته شدگان تهیه کرده است. در میان قربانیان 57 زن و 18 کودک دیده می‌شوند.

دیده بان حقوق بشر نوشته است 67 نفری که به صورت هدفمند اعدام شده بودند، مسلح نبودند و تهدیدی هم محسوب نمی‌شدند، برخی از آنها هنگام فرار به دام شورشیان افتاده بودند.

بنا به گزارش این سازمان، در مجموع 18 گروه شورشی در این حملات مشارکت داشتند، اما پنج گروه افراطی عملیات را رهبری می کردند. همچنان 200 غیرنظامی گروگان آنها هستند که بیشترشان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

جو استورک (Joe Stork)، مدیر موقت دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت این حمله، حمله‌ای هدفمند به جمعیت غیرنظامی در روستاهای علوی بود.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد این حملات باید در طبقه "جنایت علیه بشریت" قرار گیرد.

گروه های حقوق بشری از آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه بارها از ارتکاب جنایات جنگی توسط شورشیان سخن گفته‌اند و تا حدی این جنایات را مستند کرده‌اند.

کد خبر 234566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز