همشهری آنلاین: رئیس جمهوری سوریه در سخنانی جامع با پرداختن به مسائل مختلفی از جمله پرونده شیمیایی سوریه، جنگ داخلی این کشور، دشمنی عربستان، ترکیه، اخوان المسلمین و حماس با دمشق و بافت اجتماعی سوریه پرده از مسائل مهمی برداشت.

بشار اسد

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از سایت اینترنتی النشره،‌ بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: دوران استفاده از سلاح‌های شیمیایی به سه دلیل به سر آمده است، نخست آنکه قدرت موشکی سوریه امروز بسیار تقویت شده و سوریه قادر است از نخستین لحظه آغاز جنگ از این نیروی خود استفاده کند لذا ضرورت استفاده از سلاح شیمیایی که پیشتر به عنوان آخرین گزینه برای مقابله زرادخانه‌های هسته‌ای دشمن از آن استفاده می‌شد، پایان یافته است. دوم آنکه در دو دهه گذشته در خصوص راه‌های جلوگیری از پیامدهای سلاح‌های شیمیایی و بی‌اثر کردن آن پیشرفت‌های بسیاری به دست آمده و دلیل آخر نیز جنگ داخلی در سوریه است.

رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان تصریح کرد که کشورش در سال 1997 به ساخت سلاح‌های شیمیایی پایان داد و به جای این سلاح‌ها، تولید و ارتقای سلاح‌های متعارف و معمول را در دستور کار قرار داد.

اسد با اشاره به اعطای جایزه صلح نوبل به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به شوخی گفت: این جایزه باید به من داده می‌شد.

اسد خاطرنشان کرد: سوریه پایه‌ توان نظامی خود را براساس قدرت موشکی خود بنیان نهاد که این امر برای حمله به فرودگاهای اسرائیل و فلج کردن آن‌ها کافی است.(توانایی ارتش اسرائیل در نیروی هوایی آن نهفته است).

اسد درباره سلاح‌های شیمیایی نیز گفت: هیچ شکی وجود ندارد که تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه ضررهای معنوی و سیاسی به دنبال داشت.

بشار اسد اظهار داشت که به نظر وی نشست ژنو 2 برگزار نخواهد شد، هرچند در ماه نوامبر زمانی را برای برگزاری آن تعیین کرده‌اند و شاید این امر فقط بنا به خواسته‌ روسیه که می‌خواست جنگ را از سوریه دور کند، صورت گرفت.

بشار اسد تاکید کرد: سوریه هیچ مشکلی برای حضور در کنفرنس ژنو ندارد. درخواست دمشق مشخص بوده و بر دو پایه استوار شده است، نخست برگزاری انتخابات و دوم پایان حمایت از تروریست‌ها. درخواست نخست با موافقت با هر گزینه‌ای است که در انتخابات بر آن تاکید شود و رئیس جمهور آتی تعیین می‌شود؛ مساله دوم نیز پایان جنگ است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل غرب در این امر نهفته است که گروهی که از آن‌ها برای مذاکرات حمایت می‌کند، دچار چند دستگی هستند و عملا کنترلی بر اوضاع ندارند. کار ارتش آزاد سوریه به سر آمده است. اعضای آن یا برای پیوستن به گروه‌های تندرو یا برای ملحق شدن به نظام از آن گروه جدا شده‌اند و برخی از آن‌ها اکنون در کنار ارتش سوریه می‌جنگند. از میان حامیان غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس ارتش آزاد سوریه تنها تروریست‌ها باقی مانده‌اند و آن هیچ جایگاهی در ژنو ندارند.

رئیس جمهوری سوریه عنوان داشت: مشکل از سوی طرف دیگر به ویژه غرب است. کسانی که غرب می‌خواهد آن‌ها را در ژنو مشارکت دهد در حقیقت هیچ کنترلی بر تحولات میدانی ندارند و کسانی که مناطقی را اشغال کرده‌اند غرب با آن‌ها کاری ندارد.

وی این نکته را یادآور شد که اخضرالابراهیمی، فرستده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نزد وی آمد و تاکید کرد که براساس برآوردهای آمریکا 2000 گروه مسلح در سوریه وجود دارد.

بشار اسد ادامه داد: الابراهیمی به من گفت 1200 گروه در سوریه هستند چه کسی می‌تواند بر این گروه‌ها کنترل داشته باشد و ضمانت دهد که آنها هر توافق سیاسی را اجرا می‌کنند.

اسد گفت: هیچ مسئولی از کشورهای عربی برای میانجی گری و یا ارائه یک طرح عربی با ما تماس نگرفت آن‌ها همواره انعکاس و پژواک "سرور غربی‌شان" هستند. کشورهای عربی می‌گویند که غرب در تعامل با آن‌ها در مقایسه با برخی از کشورهای عربی بهتر عمل می‌کند و ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: کوفی عنان، فرستده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شخصی شریف بود و استعفا داد. اما دیگر همکاران عربی‌اش این کار را نکردند.

وی با تاکید بر وابستگی کشورهای عربی به سوریه اعلام کرد: این امر ارتباطی با اتحادیه عرب ندارد و چارچوب عملی، ظاهری و چگونگی آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: جنگ در سوریه گریز و فرار است. یک بار ما منطقه‌ای که پس می‌گیریم و بار دیگر آن را از دست می‌دهیم. اما اگر بخواهیم که به طور کلی به مسائل بنگریم، درمی‌یابیم که ارتش سوریه به صورت آشکار در حال پیشرفت است.

رئیس جمهوری سوریه در خصوص مشکل درعا و طرف اردنی نیز سخن به میان آورد و گفت: افراد مسلح و سلاح‌ها همچنان از آن‌جا وارد سوریه می‌شود. این مساله مهم نیست که این سلاح‌ها از طریق نظام اردن یا کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می شوند. در بخش شمالی و بویژه حلب که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد، این حمایت‌ها به چشم می‌خورد. در حال حاضر و پس از این که القاعده گذرگاهی در مرزهای ترکیه را تحت کنترل خود گرفت برای ترک‌ها نیز مشکلات زیادی به وجود آمده اما درباره سایر مناطق باید گفت که مشکل خاصی وجود ندارد.

بشار اسد این مساله را تکذیب کرد که عباس زکی، از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح با خود پیامی از سوی امیر قطر برای وی آورده باشد.

در همین راستا، رئیس جمهوری سوریه عنوان داشت: اخوان المسلمین از 80 سال گذشته تنها فریب و نیرنگ را می‌شناسد و دمشق از آغاز با جنبش حماس تعامل نداشته است، چرا که حماس هم بخشی از اخوان المسلمین است. اروپایی‌ها نزد ما می‌آمدند و در خصوص اقدامات حماس از ما پرسیدند و ما به آن‌ها می‌گفتیم که حماس یک جنبش حامی مقاومت است و با این ویژگی‌ سوریه حامی این جنبش شد.

وی تصریح کرد: زمانی که بحران سوریه آغاز شد، مسئولان حماس اظهار کردند که به ما نصایحی داده‌اند. این مساله دروغ است. آن‌ها چه کسانی هستند که بخواهند ما را نصیحت کنند. سپس گفتند که ما از آن‌ها درخواست کمک‌ کردیم، این مساله درست نیست. امور داخلی سوریه چه ارتباطی به آن‌ها دارد.

وی تصریح کرد: در همان زمان یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین اظهارات اهانت بارش را ایراد کرد. بله ما از آنها خواستیم تا موضعی اتخاذ کنند. پس از مدتی آمدند و اعلام کردند که به نزد القرضاوی رفته‌اند و با وی صحبت کرده‌اند. ما تاکید کردیم که هر کس که می‌خواهد یک موضع سیاسی اتخاذ کند، باید این اقدام را به صورت علنی انجام دهد. موضعی که در پشت درب‌های بسته اتخاذ شود، چه ارزشی دارد.

اسد اظهار کرد: در نهایت رابطه دولت سوریه با حماس قطع شد. حماس تصمیم گرفت تا از مقاومت دست بکشد و جزیی از اخوان المسلمین باشد. این نخستین باری نبود که آنها با نیرنگ با ما برخورد می‌کردند.

در سال 2007 و 2009 این مساله رخ داده بود. تاریخی از خیانت و فریب. من امید داشتم که بتوان ‌آنها را برای بازگشت به جریان مقاومت قانع ساخت. حماس از روز نخست در مسیری علیه سوریه حرکت کرد و آنها تصمیم خودشان را در این زمینه گرفتند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطرنشان کرد: اگر ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان را هم در اینجا ببینیید، نباید تعجب کنید.

وی با تاکید بر اینکه موضع عراق در قبال سوریه بسیار خوب است، عنوان داشت، در بین کشورهای عربی رابطه با مصر نسبت به روزهای حکمرانی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر بهتر شده است. در دوره مبارک ما به وزارت خارجه مصر به عنوان وزارت خارجه آمریکا می‌نگریستیم.

رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: رابطه با مصر تا روزگار محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر قطع نشد. کانال‌های اطلاعاتی و نظامی در تمام مدت باز بود اکنون رابطه با مصر نسبت به دو دوره گذشته بهتر شده است.

وی افزود: مشکل در ترکیه تنها محدود به شخص رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور است، مردم ترکیه با سیاست‌های وی در قبال سوریه مخالفند. ‌آخرین نظرسنجی نشان داد که بیشتر مردم ترکیه با مشارکت آنکارا در حمله نظامی به کشور ما مخالف هستند.

اسد گفت: حتی عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز به صورت علنی مخالفت خود را با سیاست‌های نخست‌وزیر کشورش اعلام کرده.

گل اظهار داشت: اردوغان می‌خواهد خود را تباه کند، پس دلیلی وجود ندارد تا حزب حاکم عدالت و توسعه نیز با وی نابود شود.

رئیس‌جمهوری سوریه عنوان داشت: رابطه سوریه با عربستان همچنان در حالت دشمنی است. در نهایت باید گفت که عربستان کشوری متشکل از قبایل و شخصیت‌ها است. روابط شخصی در این کشور تعیین‌کننده و حکمفرما است. اگر یکی از آنها با ما اختلاف داشته باشد، تمام عربستان ضد ما عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: عربستانی‌ها در اصل ظرف 20، 30 سال گذشته با ما دشمنی داشتند، اگر رابطه حاکمشان با ما خوب باشد، آنها خوب می‌شوند. اما اگر سرورانشان علیه ما باشند، این کشور مواضع خصمانه خود را علیه ما نشان می‌دهد و باید گفت که همواره یک رویکرد شخصی در سیاست این کشور حکمفرما است.

بشار اسد گفت: سوریه یک کشور ملی‌گرا و مدنی بوده و باقی خواهد ماند چرا که این تنها شرایطی است که برای همبستگی سوریه سازگار و مناسب است چرا که سوریه دارای گروه‌های دینی، طایفه‌ای و نژادی مختلف است.

دین برای کشور سوریه به عنوان چتری است که تمامی بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر گروه‌ها در زیر سایه آن قرار می‌گیرند.

وی افزود: دین در سوریه سیاسی نمی‌شود چرا که سیاسی کردن دین اقدامی برای دودستگی در سوریه است. دین نقش معنوی و انسانی خود را دارد و نهادهای دینی نیز نقش مبلغانه خود را ایفا می‌کند.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین از نقش ملی بسیار گسترده علمای دینی وطن دوست در سوریه جهت حفظ وحدت کشور و مبارزه با تکفیری‌ها قدردانی کرد.

بشار اسد در این زمینه به طور ویژه از شیخ محمد سعید رمضان البوطی، رئیس اتحادیه علمای شام قدردانی کرد که در این مسیر کشته شد.

کد خبر 235039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز