شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

شب فرا رسیده و اعضای ارتش آزاد برای گرفتن سوخت، خوردن قهوه و تماس تلفنی روی تپه‌ای در شمال غرب سوریه جمع شده‌اند.

روی این تپه، زمانی یک پالایشگاه نفت فعالیت می‌کرد و اکنون یکی از مراکز فرماندهی ارتش آزاد است. جمعیت شهر الدنا که نزدیک این تپه است، طی 2سال گذشته بسیار کم شده و ده‌ها هزار نفر از ساکنانش این شهر را ترک کرده‌اند و به مرز گریخته‌اند.

این تپه قبل از زمستان، با درختانی پوشیده شده بود که حالا تبدیل به سوخت برای گرم‌کردن خانه‌ها شده‌اند. اکنون این تپه به‌خاطر ارتفاعش مکان مناسبی برای تماس موبایل است. مغازه‌داری از همین منطقه که در گردان فاروق یکی از بزرگ‌ترین واحدهای ارتش آزاد فعال است، می‌گوید: وقتی گروه امارت اسلامی عراق و گروه شام که هر دو از وابستگان القاعده هستند، در این شهر ایست بازرسی ایجاد کردند و کل منطقه را به تصرف درآوردند، همه مجبور شدند به قوانین آنها گردن بگذارند برای کسانی هم که قوانین آنها را رعایت نکنند مجازات‌های سنگین و خشونت‌آمیز به اجرا درمی‌آمد. اما اکنون ما مشکلات جدی‌تر و بزرگ‌تری داریم که باید خیلی زود برطرف شوند. مشکل ما اکنون اجرای این قوانین نیست.

یک محلی دیگر می‌گوید: گروه‌های بنیادگرا به‌دنبال اشغال این منطقه هستند و برای رسیدن به این هدف مشغول جنگ با دیگر گروه‌های مخالفند. بسیاری از جنگجویان گروه ارتش آزاد در حلب و ادلیب می‌گویند برنامه آنها این بوده که بعد از سرنگونی حکومت اسد به مقابله با گروه‌های افراط‌گرا و بنیادگرا بپردازند. بعضی از آنها حتی پیش‌بینی می‌کنند که جنگی خونین با این گروه‌ها در راه باشد. نشانه‌های زودهنگام این پیش‌بینی از همین حالا بروز کرده ‌است. 2هفته پیش درگیری سنگینی درشهر شمالی اعزاز میان گردان‌های ارتش آزاد و القاعده در‌گرفت. دلیل این درگیری انتشار فیلمی از یکی از جنگجویان القاعده هنگام حضور در کلینیک یک گروه امدادگر آلمانی بود.

درحالی ‌که حملات هوایی و گلوله‌باران ارتش سوریه علیه شورشیان ادامه دارد، درگیری سنگین میان گروه‌های مخالف هم شدت گرفته است. این درگیری‌ها توجه و توان انسانی ارتش آزاد را گرفته و آن را تضعیف کرده‌است. بعد از درگیری‌های شهر اعزاز، ترکیه مرزهای خود با سوریه را بست و به این ترتیب جریان حیاتی‌ای که در گذشته مسیر انتقال کمک برای شورشیان بود بسته شد.

در الدنا یکی از پیکارجویان می‌گوید که تا 4‌ماه پیش می‌توانست به شهر ادلیب که در کنترل دولت است برود و این کار را با مدرک جعلی انجام می‌داد اما اکنون این کار بسیار خطرناک و سخت شده است. این در حالی است که نیازهای اولیه شورشیان هم به سختی تأمین می‌شود و آنها با کمبود شدید سوخت و مواد غذایی روبه‌رو هستند. درچنین وضعیتی بعضی از اعضای ارتش آزاد همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اند.

بسیاری از این پیکارجویان به‌ویژه در مناطق جنوبی، اعضای خانواده‌شان را از مرز عبور داده و به ترکیه برده‌اند. یک کارشناس 25ساله ضدتانک، شورشیان را به‌خاطر بهره‌نبردن از تجربه افراد کارکشته سرزنش می‌کند و می‌گوید که شورشی‌ها اشتباهات زیادی مرتکب شده‌اند. او می‌گوید که از 80نیرویی که تحت فرماندهی او هستند، تنها 40نفر کلاشینکف دارند و تنها گروه‌های بنیادگرا هستند که می‌توانند پول جذب کنند. با دیدن این شرایط، او هم تصمیم می‌گیرد ریش‌اش را بلند کند تا شبیه سلفی‌ها شود و بتواند پول و کمک مالی دریافت کند.

آی‌پی‌اس

کد خبر 234646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز