همشهری آنلاین: بیش از نیمی از پرسش شوندگان در یک نظرسنجی بین المللی، مخالف تهاجم نظامی خارجی به حکومت سوریه هستند.

مخالفت اکثریت مردم جهان با تهاجم نظامی به سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، همچنین نسبت بزرگتری از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، مخالفت خود را با مداخله کشورهایشان در این درگیری ابراز کرده اند.

بر اساس این نظرسنجی که در 15 کشور برگزار شد و بیشتر آنها اروپایی هستند،تنها حدود یک سوم پاسخ دهندگان دولت سوریه را مسئول کاربرد تسلیحات شیمیایی می دانند.

این در حالیست که کشورهای غربی به شدت برای مقصر نشان دادن حکومت سوریه درحمله با گاز سارین در 21 اوت (30مرداد) در حومه دمشق تلاش می کنند که گفته می شود صدها قربانی گرفت.

پس از موافقت سوریه با نابودسازی تسلیحات شیمیایی خود، آمریکا از تهدید خود برای حمله به سوریه عقب نشینی کرد.

به طور کلی 52 درصد از پرسش شوندگان در نظرسنجی ماه گذشته (سپتامبر) با هر گونه مداخله نظامی در سوریه مخالف بودند.

همچنین بیش از نیمی از پاسخ دهندگان در آمریکا و فرانسه که دولت هایشان قصد عملیات تهاجمی علیه سوریه را داشتند، مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده اند.

در انگلیس که پارلمان آن، طرح دولت برای درخواست مجوز اساسی برای اقدام نظامی را رد کرد، 56 درصد با این اقدام ابراز مخالفت کرده اند.

مردم آرژانتین با 68 درصد جواب منفی، شدیدترین مخالفت را با هرگونه مداخله نظامی در سوریه ابراز کرده اند.

تقریبا در همه کشورهایی که این نظرسنجی در آنها برگزار شد از جمله ژاپن، کانادا،مجارستان،استرالیا،لهستان، آمریکا و فرانسه، اکثر مردم مخالف مداخله کشورهایشان در این درگیری بوده اند و به طور کلی حدود 57 درصد مردم با آن مخلفت ورزیده اند.

نتایج نظرسنجی در کشورهایی که دولت هایشان در میان قویترین حامیان اسد بوده اند از جمله ایران، سوریه و چین و همچنین بسیاری از کشورهایی که به صورت کاملا مستقیم حامی تروریست ها در جنگ حدود دو سال و نیمه علیه دولت سوریه بوده اند، یعنی عربستان سعودی، قطر، ترکیه و به طور کلی کشورهای عربی یا آفریقایی در این آمار گنجانده نشده است.

دولت های سوریه و همپیمان آن مسکو می گویند که تروریست ها در حمله شیمیایی ماه اوت با گاز سمی سارین دست داشته اند.

نظرسنجی نشان داد که تنها 36 درصد پرسش شوندگان بر این باور بودند که دولت سوریه عامل حملات شیمیایی در این کشور بوده است.

حدود یک چهارم از پرسش شوندگان هر دو طرف را در کاربرد تسلیحات شیمیای مقصر دانسته و تقریبا یک چهارم دیگر از عامل این حملات اظهار ناآگاهی کرده اند.

حدود هشت درصد نیز گروه های تروریستی مخالف دولت را مقصر دانسته اند.

بیشترین درصد ازکسانی که دولت سوریه را مقصر می دانسته اند ساکن کشورهای سوئد،انگلیس و آلمان و کمترین درصد ساکن بلژیک و ایتالیا و در آخر آرژانتین بوده اند که تنها حدود 17 درصد دولت دمشق را مقصر دانسته اند.
از زمان حمله 21 اوت (30مرداد) اسد و مقام های دیگر سوریه در گفتگو با رسانه های آمریکا، چین، ونزوئلا، ایتالیا،ترکیه و آلمان دلایل خود را عنوان و از خود دفاع کرده اند.

در این نظرسنجی اینترنتی بین چهار تا 18 سپتامبر (13تا 27 شهریور)،بیش از 12 هزار بزرگسال شرکت داشته اند که حدود یک هزار تن در هر کشور به استثنای آرژانتین، بلژیک، مجارستان، لهستان، کره جنوبی و سوئد بوده و شمار شرکت کنندگان در هر یک از این کشورها حدود 500 تن بوده است.

در کشورهای باحدود یک هزار شرکت کننده،میزان اعتبار نظرسنجی که مقیاسی درباره دقت آن به شمار می رود،مثبت ومنفی 3.5 درصد و در کشورهایی که شمار پرسش شوندگان حدود 500 تن بوده است، میزان اعتبار آن تا 5 درصد بوده است.

کد خبر 234464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز