گروه بین‌الملل: با سفر اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه به چند کشور منطقه، مقدمات برگزای کنفرانس ژنو ۲درباره سوریه آغاز شد.

مذاکرات

ابراهیمی سفرهایش را از امروز و با قاهره آغاز می‌کند. آمریکا و روسیه بر برگزاری این کنفرانس در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرده‌اند.
در همین حال، سرانجام نخستین نشانه‌های تقابل مواضع آمریکا و روسیه درباره برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه نمایان شد. وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای با اشاره به روند بررسی‌های بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه به‌منظور برچیدن این سلاح‌ها، ‌اعلام کرد که هنوز زود است درباره برخی امور مشخص اظهارنظر کنیم.

روسیه اعلام کرد که براساس تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، باید شیوه و زمان برچیدن سلاح‌های شیمیایی تا 15نوامبر آینده تعیین شود و در حال حاضر، کارشناسان، سازوکارها و ابزارهای مختلف برچیدن این سلاح‌ها ازجمله امحای آنها در خارج از سوریه را در دست بررسی دارند. این موضع‌گیری وزارت خارجه روسیه نخستین واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا بود که در آن ابراز امیدواری کرده بود سلاح‌های شیمیایی در سریع‌ترین وقت ممکن برچیده شوند.

جان کری در گفت‌وگو با شبکه‌ای آمریکایی پیشنهاد کرده بود که زرادخانه شیمیایی سوریه به‌منظور برچیده‌شدن به مکانی خارج از این کشور منتقل شود. وی ابراز امیدواری کرده بود که این سلاح‌ها به یک کشتی منتقل شود تا به خارج از منطقه فرستاده شود. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی طی روزهای گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از 11سایت شیمیایی در سوریه بازدیده کرده و دستگاه‌های تولید در 6سایت را از کار انداخته است. به موازات این اظهارات، تحرکات دیپلماتیک به‌منظور برگزاری نشست ژنو 2دیروز با سفر اخضر ابراهیمی‌ به مصر آغاز شد و فرستاده سازمان ملل به سوریه علاوه بر دیدار با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر، ‌با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب هم دیدار کرد. ابراهیمی در این دیدارها درباره سازوکارها و نیز تعیین زمان برگزاری نشست دوم ژنو رایزنی کرد.

خانم خوله مطر، سخنگوی ابراهیمی تصریح کرد که وی قرار است پس از قاهره، عازم دمشق و تهران شود. ابراهیمی همچنین قرار است با مقام‌های کشورهایی دیگر دیدار داشته باشد اما هنوز نام این کشورها مشخص نشده است. ناصر القدوه معاون وی هم قرار است عازم استانبول شود تا با مخالفان خارج‌نشین سوریه دیدار کند. همچنین این مخالفان روز سه‌شنبه درباره شرکت یا خودداری از شرکت در این نشست موضع‌گیری رسمی می‌کنند.

در یک تحرک بین‌المللی وسیع‌تر هم قرار است اوایل‌ماه آینده میلادی دیداری میان نمایندگان کشورهای روسیه، آمریکا و سازمان ملل به‌منظور بسترسازی برای برگزاری این نشست انجام شود. هنوز زمان دقیق نشست دوم ژنو مشخص نشده اما پیش‌بینی‌ها حاکی از برگزاری آن در نوامبر یعنی‌ماه میلادی آینده است. تاکنون چندین بار این نشست به تعویق افتاده است. در گستره میدانی هم انفجار خودرویی بمبگذاری شده در ورودی شهر جرمانا در حومه دمشق به کشته‌شدن 16سرباز سوری منجر شد.

خبرگزاری سوریه گزارش داد که 15شهروند هم در این انفجار زخمی شده‌اند. انفجار یک شرکت تولید ‌دارو را هدف گرفته بود و پیش از آن گروه‌های مسلح کوشیده بودند وارد جرمانا شوند. در همین حال در لبنان نجیب میقاتی نخست‌وزیر اعلام کرد 9شهروند لبنانی ربوده شده در سوریه سرانجام آزاد شدند. مروان شربل وزیر کشور هم اعلام کرد که این افراد از سوریه وارد ترکیه شده‌اند و به‌زودی به لبنان بازخواهند گشت.

گروه پیکارجوی ارتش آزاد 17‌ماه پیش 11شهروند لبنانی را در منطقه اعزاز در شمال سوریه ربود و بعد از مدتی 2نفر از آنان را آزاد کرد و بقیه را در حبس نگه داشت. اوایل شهریور‌ماه گذشته هم افرادی مسلح 2 خلبان ترکیه را در لبنان ربودند و آزادی آنها را به آزاد کردن لبنانی‌های ربوده شده منوط کردند و از آن زمان تلاش‌های ترکیه برای آزادی لبنانی‌ها آغاز شد. احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در پی این تحولات اعلام کرد که پرونده این دو خلبان به‌زودی بسته خواهد شد.

کد خبر 235583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز