یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در میان خشونت، انفجار و درگیری‌هایی که با ‌گذشت۲.۵سال از آغاز ناآرامی‌های سوریه همچنان ادامه دارد سرانجام پس از ماه‌ها تأخیر، موعد برگزاری کنفرانس ژنو۲ تعیین شد تا بار دیگر امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک این کشور زنده شود.

سوریه

همزمان با اعلام تاریخ برگزاری این کنفرانس وزرای امور خارجه ۱۱ کشور غربی و عربی راهی لندن شده‌اند تا برای شرکت گروه‌های مخالف سوری در ژنو۲ تلاش کنند. درحالی‌که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای شرکت مخالفان سوری در این کنفرانس است نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در نشست خبری مشترک با اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب اعلام کرد که این کنفرانس در ۲۳ نوامبر (دوم آذر) برگزار خواهد شد.

با ادامه خشونت‌ها در سوریه اما اخضر ابراهیمی ترجیح داد تا در این نشست خبری از اعلام تاریخ دقیق برگزاری این کنفرانس خودداری کند و اعلام کرد که پس از پایان سفرش به کشورهای خاورمیانه در این رابطه اظهارنظر خواهد کرد. دبیر کل اتحادیه عرب روز گذشته پس از دیدار با اخضر ابراهیمی در قاهره با اذعان به مشکلات فراوان برگزاری این کنفرانس اعلام کرد که تصمیم به برگزاری این نشست در ۲۳نوامبر گرفته شده و باید تدارکات لازم برای انجام این کنفرانس انجام شود.

از زمان پیشنهاد برگزاری کنفرانس ژنو۲ دولت سوریه به‌صورت رسمی اعلام کرد که برای پایان دادن به بحران این کشور هیأت خود را به این نشست اعزام خواهد کرد اما شرکت مخالفان به‌ویژه با موضع‌گیری‌های هفته‌های اخیر آنها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. . هفته گذشته گروه موسوم به شورای ملی سوریه که بزرگ‌ترین ائتلاف مخالفان شمرده می‌شود اعلام کرد که در مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور در ژنو، شرکت نمی‌کند. قرار است اخضر ابراهیمی برای مقدمات برگزاری این کنفرانس راهی کشورهای خاورمیانه شود و با مقام‌های ارشد منطقه دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. وی که در گذشته اعلام کرده بود هیچ پیش‌شرطی برای برگزاری ژنو۲ وجود نخواهد داشت روز گذشته تأکید کرد که این کنفرانس بدون شرکت «مخالفانی که نماینده مردم سوریه» باشند قابل برگزاری نخواهد بود.

این در حالی است که قرار است از فردا نشستی با حضور نمایندگان گروه‌های مخالف سوری و وزرای امور خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس، مصر، فرانسه، آلمان، عربستان، ایتالیا، اردن، قطر، امارات و ترکیه در قالب گروه موسوم به «لندن۱۱» برگزار شود. برخی منابع اعلام کرده‌اند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفرش به لندن مخالفان سوری را ملزم به شرکت در این کنفرانس کرده و در فهرستی حتی اسم افرادی را که در مذاکرات شرکت خواهند کرد، آورده است.

پایداری سوریه با همه طوفان‌ها

تلاش‌ها برای برگزاری ژنو۲ در حالی ادامه دارد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود تأکید کرده این کشور در برابر همه طوفان‌ها پایدار باقی می‌ماند. اسد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین گفت:‌به آنها(غربی‌ها و حامیان گروه‌های تروریستی) بگویید که سوریه پایدار باقی خواهد ماند و در برابر طوفان‌ها هر طور که باشد، شکست نخواهد خورد. در این گفت‌وگو که قرار است به‌زودی پخش شود رئیس‌جمهور سوریه همچنین درباره کنفرانس ژنو2 و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال۲۰۱۴ صحبت کرده است.

این در حالی است که روز گذشته انفجار یک کامیون بمبگذاری شده در شهر حما کشته شدن حداقل ۳۰نفر را به‌دنبال داشت. خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرده که شورشیان کامیونی حامل صدها کیلوگرم مواد منفجره را در نزدیکی یک پست بازرسی نیروهای نظامی این کشور منفجر کرده‌اند. یک گروه حقوق بشر اعلام کرده که جبهه النصره (از گروه‌های وابسته به القاعده) عامل این حمله انتحاری بوده است. با وجود ده‌ها زخمی در این انفجار به‌احتمال زیاد تعداد کشته‌شدگان افزایش خواهد یافت.

کد خبر 235746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز