بحث انتقال و ساماندهی صنایع و مشاغل آلاینده و مزاحم سطح شهر، امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در مدیریت شهری مطرح است.

 این مهم از گذشته تا به امروز با ساخت مجتمع‌های صنفی - خدماتی وانتقال صنایع مزاحم از سطح شهر به محدوده بیرونی دنبال شده است. در ادامه همین تلاش‌ها شهرداری تهران از سال 1368 رفع آلودگی‌ها و مزاحمت‌های حاصل از فعالیت‌های صنفی و صنعتی را در دستور کار خود قرار داد. کار بررسی آلودگی‌ها و مزاحمت‌ها، براساس بند20ماده55 قانون شهرداری‌ها آغازشد و جمع‌آوری و تخریب آلونک‌های تهران، جمع‌آوری دکه‌های قدیمی، احداث شهرک‌های صنفی و مجتمع‌های خدماتی برای انتقال واحدهای مزاحم درون شهری در دستورکار قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری تهران که از طریق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل انجام شد موضوع انتقال شیمیایی‌فروشان از خیابان ناصرخسرو به بازار کیمیاست که قریب به 25سال بر زمین مانده بود اما از سال‌گذشته با همکاری شرکت ساماندهی، استانداری و نیروی انتظامی محقق شد.

ساماندهی شیمیایی‌فروشان بازار ناصر خسرو

شیمیایی فروشان خیابان ناصرخسرو که از سال‌ها قبل در این خیابان تاریخی فعالیت می‌کردند، با هویت تاریخی این منطقه تناسب نداشتند. همچنین چندین آتش سوزی بزرگ در این خیابان به دلیل نگهداری مواد شیمیایی موجب شد تا پلمب و انتقال شیمیایی فروشان این خیابان در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، مطابق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها ما موظف به انتقال و صدور رای تمهید یا تعطیل واحدهای صنفی آلاینده و خطرناک هستیم به همین دلیل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر طی جلسات متعددی که با اتحادیه شیمیایی‌فروشان و استانداری تهران داشت توانست نسبت به انتقال این واحدهای صنفی مزاحم از مرکز شهر به حاشیه تهران اقدام کند.

رضا قدیمی در این راه از وجود مخالفت‌ها و پافشاری‌های بسیاری سخن گفت که برای ادامه فعالیت توسط تعداد معدودی از واحدها وجود داشت اما این مخالفت‌ها نیز با همکاری اتحادیه مربوطه و نیروی انتظامی برطرف و منجر به آن شد تا تمامی شیمیایی‌فروشان بازار ناصرخسرو را ترک کنند به‌نحوی که ادامه فعالیت در ناصرخسرو برای شیمیایی فروشان حتی به‌عنوان دفتر خرید و فروش هم امکان‌پذیر نیست. به گفته قدیمی برای260 شیمیایی‌فروشی که در طرح انتقال شرکت کردند، جواز جدیدی در بازار کیمیا در منطقه 15 صادر شده است.

احداث مراکز خرید و فروش خودرو در 5نقطه شهر تهران

درمهرماه سال 1391 سه مرکز خرید وفروش خودرو به نام‌های چیتگر، خاوران و شهید دوران افتتاح شد. با راه‌اندازی این سه‌مجموعه تعداد مراکز خرید و فروش خودرو در تهران به 5مرکز افزایش یافت. مرکز آیت‌الله سعیدی وشهید رجایی نیز دومرکزی هستند که از سال‌ها قبل فعالیت داشتند وامروز به‌صورت تخصصی به فروش خودرو‌های پراید و وانت بار می‌پردازند.

یکی از اهدافی که به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در اجرای این پروژه دنبال می‌شود، ساماندهی فروشندگان خودرویی است که در حواشی تهران بدون هیچ نظارتی اقدام به خرید وفروش می‌کنند. این در حالی است که با تمرکز فروشندگان در اینگونه مراکز علاوه بر ساماندهی آنها مراکز تخصصی خرید و فروش خودرو با حضور و نظارت کارشناسان در امر خرید و فروش فراهم آمده است. از سوی دیگر حضور روزانه 7 تا 8 هزار خودرو دراین مراکز نشان‌دهنده استقبال مردم از مراکز خرید وفروش خودرو است.

وی درباره نحوه نظارت بر اینگونه مراکز گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در دستور کار قرار گرفته است هوشمندسازی و خرید وفروش مجازی خودرو در این مراکز است. به همین دلیل راه‌اندازی مراکز خریدوفروش مجازی خودرو در تهران به‌صورت پایلوت آغاز شده است و در آینده نزدیک بسیاری از این مراکز را هوشمندسازی می‌کنیم.

علاوه براین هم‌اکنون مراکز خریدوفروش خودرو مکانیزه شده است به این معنی که از قبض ورودی تا تمامی خدمات ارائه شده به‌صورت مکانیزه خواهد بود همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی از مشخصات خودروها و راه‌اندازی مرکز مجازی خرید وفروش خودرو از دیگر اقداماتی است که باعث می‌شود تا شهروندان ضمن آگاهی از تمامی اطلاعات خودروی موردنظر بتوانند از طریق مجازی خودرو خریدوفروش کنند و کارشناس نیز به در منزل آنها مراجعه کرده و موضوعات فنی خودرو را بررسی کند.

راه‌اندازی ستاد بازارها به استناد مصوبه شورای شهر تهران در اواخر

سال 1383 به‌منظور ساماندهی دستفروشان و اشتغال مددجویان، ستادی تحت عنوان ستاد بازارها در شهرداری تهران تشکیل شد. این ستاد به گفته قدیمی مسئولیت ساماندهی دستفروشان، بانوان سرپرست خانوار، اقشار آسیب‌پذیر و تحت پوشش مؤسسات حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی و خانواده‌های ایثارگر وشهدا را به‌منظور ایجاد کار و واگذاری غرفه برعهده دارد.

بر این اساس اقشار آسیب‌پذیر یا دستفروشانی که به‌صورت سد معبر در سطح شهر مشغول دستفروشی هستند با حضور در این ستاد یا از طریق معرفی مناطق، تحت پوشش قرار گرفته‌اند. وی در تعریف فعالیت‌های ستاد بازارها به اقداماتی نظیر ایجاد بازارهای موقت، هماهنگی در برپایی بازارهای حمایتی توسط اداره کل امور بانوان، هماهنگی به‌منظور برپایی روزبازارهای مجاز در مناطق شهرداری وهماهنگی به‌منظور جلوگیری از ایجاد بازارها و نمایشگاه‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: شرکت ساماندهی صنایع ومشاغل شهر به‌عنوان دبیر ستاد بازارها با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه اقدام به راه‌اندازی 3 بازار به نام‌های جنت، حکیمیه وخاوران کرده است، به‌طوری که در حال حاضر بازار جنت به‌دلیل استقبال شهروندان در حال بازسازی است. درواقع بازار جنت تاکنون به‌صورت موقت و در چادر برقرار بود اما هم‌اکنون در حال احداث به‌صورت دایمی است و به‌زودی غرفه‌داران فعالیت خود را در بازار دائمی ادامه خواهند داد.

در این بازار زنان سرپرست خانوار در غرفه‌های حدودا 6 متری آثار هنری و تولیدی خود را به معرض فروش می‌گذارند اما بازارچه حکیمیه 108غرفه برای اشتغال‌زایی دارد که این غرفه‌ها هر 6 ماه یک‌بار به افراد جدیدی که ستاد توانمند‌سازی‌ زنان معرفی می‌کند، اجاره داده می‌شود. این درحالی است که اجاره ماهانه آن بسیار اندک و حدود 100 تا 150 هزار تومان است زیرا به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل هدف ما از این کار حمایت از اقشار آسیب‌پذیر فعال است.

انتقال سایر صنایع آلاینده به مجتمع‌های صنفی- خدماتی

از دیگر تلاش‌های صورت گرفته برای ساماندهی صنایع آلاینده می‌توان به احداث مجتمع‌های صنفی- خدماتی اشاره کرد. رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در توضیح این مطلب به احداث مرکز خرید وفروش پرندگان اشاره کرد و گفت: این مرکز با هدف مدیریت و کنترل بیماری آنفلوانزای مرغی و ساماندهی فروش پرندگان در دو نقطه شهر تهران احداث شد. به همین منظور با تعامل با مناطق و پیگیری‌های مکرر زمینی واقع در منطقه 18 به آدرس بزرگراه آزادگان بعد از خلیج‌فارس- نوروزآباد روبه‌روی انبار شرکت توزیع برق تهران درنظر گرفته شد که فازدوم این مجموعه نیز در حال احداث است.

وی ادامه داد: علاوه براین مجتمع صنفی خاوران احداث شده که ازمهم‌ترین مجتمع‌های صنفی -خدماتی تحت پوشش شرکت ساماندهی است. این مجتمع بامساحت 240 هکتاردرکیلومتر15 جاده خاوران واقع شده و دربرگیرنده صنوف فروشندگان چوب وتخته با مساحت 44 هکتار، درودگران با مساحت 21 هکتار، ساختمانی با مساحت 28 هکتار، ماشین ساز و فلزتراش شهرری با مساحت11 هکتار، نوآوران (قسمت دوم مجموعه درودگران) بامساحت 15هکتار و مجموعه فن‌آوران با مساحت 42‌هکتار است. یکی دیگر از اینگونه مجتمع‌ها در خاورشهر است که به گفته قدیمی، با مساحت حدود 26هکتار در کیلومتر 12 جاده خاوران احداث شده که به‌منظور انتقال صنوف مزاحم و آلاینده شهر تهران با اولویت واحد‌های فلزتراشی، آهن‌کاری، صنایع فلزی، سنگ‌تراشی و سنگ‌فروشی درنظر گرفته شده و در حال حاضر مطالعات و نقشه‌های اولیه آن تهیه و اقدامات لازم برای اخذ مجوز ساخت در حال پیگیری است همچنین علاوه بر احداث2200سوله، کسب جواز ساخت 440سوله، پیش‌بینی بازار گل در ابتدای ورودی مجتمع خاوران یک مجتمع صنفی- خدماتی به نام تالاب بهرام (مجتمع ولیعصر (عج)) احداث شده که با مساحت حدود 65 هکتار در کیلومتر 17 جاده تهران - ورامین قرار دارد. این مجتمع برای انتقال و استقرار صنوف ماشین‌ساز و فلز‌تراش شهرری، درودگران و سایر صنوف مشمول طرح انتقال درنظر گرفته شده است.

کد خبر 234967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز