دلایل شش‌گانه رشد بازار سهام در سال ۹۲ و رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص بورس اعلام شد.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2سیما، با بیان اینکه نباید دچار شاخص زدگی شویم گفت: نباید تنها به رکوردهای شاخص بورس توجه کرد بلکه معیارهای مختلفی چون نقدشوندگی، دفعات معاملات و ارزش بازار وجود دارد که باید به‌طور متوازن به آنها نگاه کرد.او افزود:یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام در نیمه نخست امسال، افزایش سود شرکت‌های بورس است.

سود بنگاه‌های فعال بورس به رقم 50هزار میلیارد تومان رسیده است.او ادامه داد: دومین عامل رشد بازار سهام، تضعیف بازارهای رقیب است که در ماه‌های اخیر با رکورد مواجه شده‌اند که همین امر باعث شد سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار سرمایه شوند. سخنگوی سازمان بورس گفت: امید به آینده اقتصاد و بازار سرمایه از دیگر دلایل رشد بازار در نیمه نخست سال 92است.

صالح آبادی با بیان اینکه انتظارات آتی، مهم‌ترین دلایل خرید و فروش سهامداران در بازار سرمایه است، گفت: در سال‌جاری عرضه‌های خوبی نظیر هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین در بازار سهام انجام شده است به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد این بازار شدند. او نقدشوندگی را عامل دیگر رشد بازار سهام در سال 92اعلام کرد و گفت:

در حال حاضر حجم معاملات روزانه بورس‌ها به حدود یک هزار میلیارد تومان می‌رسد که این امر نشان از افزایش نقدشوندگی بازار است. سخنگوی سازمان بورس تسهیل در دسترسی اقشار مختلف جامعه به بازار سرمایه را ششمین دلیل رشد این بازار در سال 92اعلام کرد و افزود: بسترهای الکترونیک خوبی در بازار سرمایه به‌وجود آمده است به‌طوری‌که مردم در اقصی نقاط کشور می‌توانند به این بازار دسترسی داشته باشند.

رشد دو برابری ارزش بازار سهام

سخنگوی سازمان بورس گفت: شاخص کل بورس تهران در سال‌جاری با رشدی 85درصدی از رقم 38به فراتر از 70هزار واحد رسیده و ارزش بازار با رشدی دوبرابری از مرز 345هزار میلیارد تومان گذشته است. ارزش معاملات بورس تهران در سال 91حدود 26هزار میلیارد تومان بود این متغیر از ابتدای امسال با رشد 480درصدی به رقم 52هزار میلیارد تومان رسیده که در تاریخ معاملات بازار سرمایه بی‌سابقه است.

شاخص فرابورس هم در ابتدای امسال روی رقم 426واحد ایستاده بود که با رشد 89درصدی، رقم 807واحدی را تجربه کرده است. ارزش و حجم معاملات فرابورس نیز به‌ترتیب با رشدی 62و 209درصدی به رقم 80هزار میلیارد تومان و 14هزار و 300میلیارد تومان در نیمه‌نخست امسال رسید. دکتر صالح آبادی در مورد آمار معاملات بورس کالای ایران گفت: حجم معاملات فیزیکی بورس کالا نیز با رشد 75درصدی به رقم 23هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 234883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز