گروه بورس: از ابتدای امسال تاکنون ۳ میلیون ۳۲۲ هزار نفر در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده و در مجموع ۲۱ میلیارد دلار سهام خریده‌اند.

به گزارش همشهری، پردازش آمار منتشر شده در بورس تهران نشان می‌دهد که در 8‌ ماه گذشته، به غیراز رشد بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران میزان مشارکت مردم نیز به شکل محسوسی افزایش داشته است. بخش زیادی از رشد معاملات بورس پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق افتاده است. در عین حال همگام با آغاز مذاکرات بین‌المللی و تلاش برای حل پرونده هسته‌ای و رفع تنش‌های بین‌المللی روند رو به رشد بورس تهران شتاب بیشتری گرفت. میزان رشد شاخص بورس تهران ارتباط نزدیکی با روند مذاکرات هسته‌ای پیدا کرده است.

با توجه به رکود بازارهای رقیب مانند بازارمسکن، طلا و ارز و همچنین پایین بودن نرخ سود بانکی، بازار سهام در کانون تحولات اقتصادی قرار گرفته است و فعالان اقتصادی بر این باورند که روند مثبت مذاکرات نیز می‌تواند در کنار این عوامل به حرکت صعودی بورس در روز‌های آینده کمک بیشتری کند.

دادو ستد 21میلیارد دلار سهام

آخرین اطلاعات آماری بازار سهام نشان می‌دهد که از ابتدای سال درمجموع 63 هزار میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد شده که این رقم برمبنای هر دلار 3000 تومان معادل 21میلیارد دلار است. این رقم دادوستد، بیشتر از کل معاملات 12‌ماه سال گذشته است. این برای نخستین بار در طول تاریخ بورس است که در طول 8‌ماه3.3میلیون نفر در معاملات بازار سهام مشارکت می‌کنند. در طول 12‌ماه سال گذشته در مجموع یک میلیون 800هزار نفر اقدام به خرید وفروش سهام کردند.

آمارها همچنین بیانگر آن است که شاخص کل بورس تهران در طول 8‌ماه گذشته 40هزارو383واحد رشد کرده است؛ یعنی میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در طول این مدت 106درصد بوده است. ارزش کل بورس تهران هم در پایان آبان‌ماه به 383هزارو500میلیارد تومان (معادل 128میلیارد دلار) رسید.این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در آبان‌ماه به7.5درصد رسیده است. 

شاخص کل بورس تهران در‌ماه گذشته 5هزارو426واحد رشد کرده است. سهامداران همچنین در آبان‌ماه امسال 15میلیارد و 419هزار سهم به ارزش 7هزار میلیارد تومان معادل 2.3میلیارد دلار دادوستد کرده‌اند. در آبان‌ماه امسال همچنین 608هزار و 337نفر در معاملات بورس تهران شرکت کرده‌اند و در مجموع یک میلیون 844هزار معامله انجام داده‌اند. از مجموع کل معاملات انجام‌شده در آبان‌ماه امسال 6هزارو621میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد و بلوک بوده است.

کد خبر 239653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز