گروه بورس: یک هفته پس از توافق ژنو بر سر پرونده هسته‌ای، ارزش بورس تهران برای نخستین بار از مرز ۴۰۰هزار میلیارد تومان گذشت و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام به ۱۱۶درصد رسید.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در طول هفته گذشته 4.7درصد رشد کرد و برای نخستین‌بار از مرز 82هزار واحد عبور کرد. به این ترتیب میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در پایان هفته گذشته به 116درصد رسید. درصورت عبور میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از 123درصد، رکورد کسب بازده پس از یک‌دهه شکسته خواهد شد. بالاترین بازده بورس تهران در سال82 123درصد ثبت شده است.

از 82 تا 92 تفاوت سال 1392با 1382در این است که امسال برخلاف سال 82عمق بازار سهام به لحاظ میزان گردش سهام و حجم و ارزش معاملات افزایش یافته، چنان که از ابتدای امسال تاکنون 62هزار میلیارد تومان معادل 21میلیارد دلار دربورس سرمایه‌گذاری شده که در تاریخ بورس بی‌سابقه است. درحال حاضر ارزش دادوستدهای روزانه سهام هم از رشد چشمگیری برخوردار است؛ چنان که به‌طور متوسط روزانه 400میلیارد تومان سهام در بورس تهران دادوستد می‌شود.

در سال 1382یک میلیون نفر در معاملات بورس شرکت کردند و ارزش کل بورس تهران در مجموع به 30میلیارد دلار رسید، درحالی‌که از ابتدای امسال تاکنون تعداد خریداران سهام به 3میلیون و 300هزار نفر رسیده و ارزش کل بورس تهران هم با احتساب هر دلار 3هزار تومان از 133میلیارد دلار فراتر رفته است.

در سال 1382بورس تهران رکود دهه 70را پشت سر گذاشت و وارد مرحله جدیدی شد و تنها آغاز چالش ایران وغرب بر سر پرونده هسته‌ای مانع اوج‌گیری بازار سرمایه شد اما این بار صعود خیره‌کننده بورس در مسیری معکوس با آغاز توافق دیپلماتیک ایران و کشورهای غربی همراه شده است.

مقایسه بورس با سایر بازارها

در عین حال آمار‌ها نشان می‌دهد برخلاف بازده خیره‌کننده بورس، بازار‌های رقیب از جمله سکه، طلا، ارز و مسکن با رکود مواجهند. چنان که ارزش هر دلار آمریکا از محدوده 3500تومان دربهار امسال به مرز 2900تومان عقب‌نشینی کرده، قیمت هر سکه بهار آزادی هم که در دوران اوجش به یک میلیون و 500هزار تومان رسیده بود به زیر 900هزار تومان کاهش یافته است.

اطلاعات جدید نشان می‌دهد: قیمت مسکن هم در طول 6‌ماه گذشته با 30درصد کاهش مواجه شده است. بنابراین نقدینگی 500هزار میلیاردتومانی اقتصاد ایران فعلا مسیری بهتر از بورس نمی‌یابد، شاید بر همین مبناست که بسیاری همچنان منتظر ثبت رکوردهای تازه در بازار سرمایه هستند.

کد خبر 240538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز