گروه اقتصادی: موج جدید افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار در حالی به حرکت درآمده که مسئولان تنظیم بازار با تأکید بر نبود هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت این محصولات از تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای تعیین قیمت سقف و کف و ثبات بازار خبر می‌دهند.

فروشگاه

این در حالی است که تولید‌کنندگان رفع مشکل تأمین نهاده‌ها را زمینه‌ساز ثبات قیمت‌ها قلمداد کرده و مردم در انتظار نتایج عملی اقدامات دولت برای بازگشت ثبات به بازار این محصولات هستند.سخنگوی ستاد تنظیم بازار با تشریح آخرین وضعیت ذخیره‌سازی و قیمت کالاهای اساسی در بازار، میانگین قیمت مرغ در کشور را 6تا 7هزار، هر کیلو تخم‌مرغ را 4هزار تومان و شکر را هزار و 900تومان اعلام کرد و گفت: یکی از عوامل گران‌شدن قیمت مرغ، نرخ نهاده‌های دامی و همچنین تأمین ارز مورد نیاز خرید این نهاده‌هاست.

علی پورکاوه از افزایش تولید مرغ و تخم مرغ در نیمه دوم امسال خبر داد و افزود: قیمت کنونی هر شانه تخم مرغ 7هزار تومان است. همچنین برنامه‌ای برای افزایش قیمت لبنیات وجود نداشته و فعلا در مورد هیچ کالایی تصمیم برای افزایش قیمت نداریم.

مواد پروتئینی قیمت مصوب ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز با بیان اینکه مواد پروتئینی قیمت مصوب دولتی نداشته و نرخ این محصولات در بازار تابع نظام عرضه و تقاضاو قیمت تمام‌شده تولید است به خبرنگار ما گفت: با تشکیل کارگروه‌های ذیربط اکنون ستاد تنظیم بازار و تولید‌کنندگان در حال آنالیز قیمت تمام‌شده این محصولات هستند و قیمت خرده‌فروشی گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ پس از تعیین قیمت تمام‌شده تولید این محصولات در مراکز تولید و مشخص شدن قیمت در مراکز عمده توزیع براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

یدالله صادقی با رد افزایش قیمت گوشت مرغ به 7هزارو 800و هر شانه تخم‌مرغ به بیش از 10هزار تومان، متوسط قیمت عمده‌فروشی روز گذشته هر کیلوگرم تخم‌مرغ در تهران را 4100تا 4200تومان و هر شانه تخم‌مرغ 8هزار و 500تومان قلمداد کرد و گفت: دامنه تغییر روز گذشته قیمت مرغ بین 6هزارو 300تا 6هزار و 700تومان در مراکز خرده فروشی و 6هزارو 100تا 6هزارو 500تومان در مراکز عمده عرضه مانند کشتارگاه بهمن بوده، اما نرخ مصوبی برای قیمت این محصولات نداریم گرچه ممکن است در برخی مناطق شهر بنابر کیفیت یا به‌دلیل تخلف‌ خرده‌فروشان این محصول با نرخ‌های بالاتری نیز عرضه شده باشد.

وی با بیان اینکه گوشت قرمز نسبت به سایر مواد پروتئینی تغییرات قیمتی کمتری داشته است افزود: میانگین قیمت روز گذشته گوشت شقه گوسفندی 28هزار، گوساله 28هزار و ران گوسفندی با استخوان 30هزار تومان بوده است. اکنون نظارت بر قیمت عرضه این محصولات در مراکز عمده عرضه صورت می‌گیرد.

وی با رد رشد 3برابری قیمت کره در بازار، علت افزایش قیمت این محصول را ناشی از حذف ارز مرجع واردات قلمداد کرد و گفت: کره عرضه شده در بازار بر مبنای ارز تک نرخی وارد شده اما این نرخ ارز الزاما به‌معنای رشد بیش از دوبرابری قیمت نیست. از مجموع 20هزار تن کره دپو شده در بنادر 5هزار تن با ارز مرجع ترخیص و با نرخ مصوب توزیع شده اما بقیه این فراورده با ارز تک نرخی وارد بازار شده است.

نرخ نهاده‌ها مرغ را گران کرد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز با اظهار بی‌اطلاعی از قیمت بیش از 7هزارو 500تومانی گوشت مرغ در بازار به خبرنگار ما گفت: مقرر شده تا کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به همراه اتحادیه تولید‌کنندگان قیمت تمام‌شده تولید مرغ و تخم‌مرغ با افزایش نرخ نهاده‌ها را بررسی و نتایج آن را برای تعیین قیمت سقف و کف این فراورده‌ها تا هفته آینده به ستاد تنظیم بازار ارائه کنند.

حسین مقدم‌نیا با بیان اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 20درصد نیاز ماهانه تولید‌کنندگان به نهاده‌ها توسط دولت آن هم با اما و اگرهای بسیار تأمین می‌شود افزود: اکنون نرخ رسمی واردات هر کیلوگرم کنجاله سویا در مبادی ورودی با ارز مبادله‌ای هزارو 800و ذرت 950تومان اعلام شده که با لحاظ سایر هزینه‌ها به نرخ بیش از 2هزار و هزار و 200تومان به‌دست مرغدار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اکنون مرغداران هر کیلوگرم مرغ زنده را در محل مرغداری به نرخ 4هزارو 400تا 4هزارو 500تومان عرضه می‌کنند که به این رقم هزینه‌های کشتار، حمل‌ونقل و... نیز افزوده می‌شود، افزود: با وجود این پیش از این نرخ هر کیلوگرم مرغ در شرایطی که نهاده‌ها با ارز مرجع تأمین می‌شد 6هزار و 300تا 6هزارو 400تومان تعیین شده بود که اکنون با حذف ارز مرجع و تأمین نشدن نهاده‌ها این نرخ قابل اجرا نیست.

تذکر مجلس برای گرانی‌ها

افزایش قیمت مواد پروتئینی و برخی اقلام مصرفی موجب تذکر برخی نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته شد. در این جلسه مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نسبت به افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی به دولت تذکر داد.

کد خبر 234318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز