این‌جا می‌توانی یک روزه پزشک بشوی؛ پزشک آثار تاریخی و یک ظرف سرامیک شکسته را ترمیم کنی یا اگر دوست داری با کار صحافی و کتاب‌سازی با دست آشنا شوی.

دوچرخه

این‌جا نمایشگاهی است که غیر از این کارها می‌توانی در آن کار چاپ روی پارچه و... را هم از نزدیک ببینی و بعد هم می‌توانی بروی و پیش مادربزرگ بنشینی تا یک قصه‌ی زیبا برایت تعریف کند. تازه نمایشگاه-موزه‌ی تاریخ فرهنگ کودکی و نمایشگاه عکس اقوام ایرانی هم هست و خیلی برنامه‌های دیگر که بهتر است خودت از نزدیک با آن‌ها آشنا شوی.

دوچرخه

دوچرخه

دوچرخه

بله این‌جا جشنواره و نمایشگاهی است که مخصوص کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده تا آن‌ها را به شکل جذابی و بی‌آن‌که خسته شوند به دل تاریخ ببرد و با قسمت‌هایی از میراث فرهنگی میهن‌شان بیش‌تر آشنایشان کند.

جشنواره‌‌ی «میراث فرهنگی، گنج یادگیری» از امروز، روز جهانی کودک در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز به کار کرد.

به گزارش دوچرخه، در این جشنواره محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از تشکیل شورای برنامه ریزی کودک خبر داد و گفت: «هدف از تشکیل این شورا، تقویت ارتباط کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و ایجاد یک باور عمیق در آنان است که به گذشته و تمدن خود افتخار کنند.»

او در همین زمینه اضافه کرد: «می‌توان با طراحی وتولید بازی‌های مناسب ملی که به مفاهیم میراث فرهنگی مرتبط باشند، از این فرصت برای آشناسازی کودکان و نوجوانان با مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کرد.»

نجفی در ادامه ‌گفت: «امروزه باید بر اساس آموزه‌هایی که از دیروز آموخته‌ایم، کودکان و نوجونانی را تربیت کنیم که  آینده‌ی این مرز و بوم  را می‌سازند. این کار مشکلی است و باید با برقراری یک پل ارتباطی بین گذشته و آینده با درک مناسبی از فرهنگ و تمدن و گذشته به تربیت نسل‌های آینده بپردازیم.»

در این جشنواره‌‌ غرفه‌های متنوعی با حضور مربیان و کودکان برپا شده است.

 

پزشک آثار تاریخی

نام یکی ازغرفه‌های نمایشگاه «میراث فرهنگی، گنج یادگیری»  پزشک آثار تاریخی است. مسئول غرفه،  فرنوش حسینی به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «کودکان می‌توانند در این غرفه با نحوه‌ی ترمیم آثار تاریخی سرامیک آشنا شوند. یک ظرف سرامیکی را ما شکسته‌ایم و آن‌ها با چسب قطعات ظرف شکسته را به هم متصل می‌کنند.»

دوچرخه

دوچرخه

عکس‌ها: دوچرخه

ناهید خالواحمدی، مسئول غرفه‌ی صحافی هم می‌گوید: «صحافی و ساخت کتاب با دست، میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود. در این غرفه ما  کودکان را با صحافی و ساخت کتاب به شیوه‌ی دستی آشنا می‌کنیم.»

اما همه‌ی میراث فرهنگی به اشیای تاریخی محدود نمی‌شوند، بخشی از میراث فرهنگی به شکل شفاهی است. یک مادربزرگ در این نمایشگاه برای بچه‌ها قصه می‌گوید و دانش‌آموزان به قصه‌هایی که او برایشان تعریف می‌کند گوش می‌دهند.

نمایشگاه عکس، غرفه‌ی گلیم بافی و... هم در این جشنواره برپاست. این جشنواره و نمایشگاه تا 22 مهر در خیابان آزادی، نرسیده به میدان آزادی، سازمان میراث فرهنگی دایر خواهد بود.

دوچرخه

عکس: سایت میراث آریا

کد خبر 234286
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز