دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

دنیا، بدون کودکان، دنیای کسل کننده‌ای است و به‌همین منظور ۱۶ مهر (۸ اکتبر) در ایران و در بسیاری از کشورها، به‌عنوان روز جهانی کودک جشن گرفته می‌شود. در ایران هم، سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت‌ دارند، برنامه‌های گوناگونی تدارک می‌بینند.

زنده‌باد کودکی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان، از این دست هستند. امسال سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هم فعالیت‌های متنوعی برای هفته‌ی کودک طراحی کرده است.

* * *

هفته‌ی ملی کودک

امسال در هفته‌ی ملی کودک (15 تا 21 مهر) جشنی با غرفه‌های گوناگون در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت سازمان‌هایی نظیر بهزیستی، یونیسف، سازمان تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی و معاونت اجتماعی ناجا برگزار می‌شود.

 به گزارش هفته‌نامه‌ی دوچرخه و به نقل از روابط عمومی کانون، از جمله برنامه‌های این هفته‌ برپایی جشنواره‌ای است با غرفه‌هایی متنوع مانند نمایش خلاق، قصه‌گویی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و انیمیشن.

 ویژه برنامه‌ی روز جهانی کودک نیز، سه‌شنبه 16 مهر در سالن شهیدی بهنام محمدی، (مجتمع آفرینش‌های فرهنگی هنری حجاب) برگزار می‌شود. اجرای سرود و ‌نمایش، خواندن بیانیه‌ی روز جهانی کودک و... در فضایی شاد از جمله فعالیت‌های این ویژه ‌برنامه است.

برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» برپا می‌شوند.

* * *

دیوار کودکی

اگر یادتان باشد سال گذشته یک دیوار سرامیکی با نقاشی‌های کودکان شهر تهران، در برج میلاد ساخته شد. اسم  این دیوار، «دیوار کودکی» بود و در پی فسیتوال «کودک، شهر، هنر» ساخته شد. امسال هم به مناسبت روز جهانی کودک، تا چند روز دیگر شاهد برگزاری چهارمین فستیوال «کودک، شهر، هنر» هستیم. به گزارش دوچرخه، خانه‌ی سرامیک فرزانه هم، این فستیوال را در شهر کرمان برگزار می‌کند.

لیلا فرزانه، مجری این طرح هدف از برگزاری این فستیوال را مشارکت کودکان در زیباسازی فضاهای شهری عنوان می‌کند و می‌گوید: «براساس فراخوان فستیوال، بچه‌ها ثبت نام می‌کنند و با رنگ لعاب روی کاشی نقاشی‌ مورد نظر خود را می‌کشند. کاشی‌ها پس از پخت در کوره در کنار هم قرار می‌گیرند و اثری ماندگار تشکیل می‌دهند که با نام دیوار کودک در محلی نصب می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «این فستیوال سال اول در پارک زعفرانیه، سال دوم در شهر کرمان، سال سوم در برج میلاد و امسال نیز در شهر کرمان برگزار می‌شود.»

فرزانه می‌گوید: «به دلیل این‌که سرامیک خیلی در دسترس نیست، عموم مردم هم با آن آشنایی زیادی ندارند، بر همین اساس تصمیم گرفتیم به کودکان آموزش دهیم، چون آن‌ها می‌توانند در آینده چیزهایی را که یاد گرفته‌اند، به دیگران آموزش دهند.»

این هنرمند سرامیک‌کار از تلاش‌های مرکز سرامیک فرزانه برای ثبت این فستیوال هم یاد می‌کند و می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم فستیوال را ثبت کنیم و از سال آینده شاهد برگزاری این برنامه در شهرهای مختلف کشور، به شکل هم‌زمان باشیم.»

* * *

 انجمن حامی و ساخت سه کتابخانه

انجمن حامی با هدف ساخت فضای آموزشی و ارتقای فرهنگی کودکان مناطق محروم در سال 80 شکل گرفته که در این سال‌ها اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌است.

این انجمن در نخستین روزهای پاییزی و در آستانه‌ی روز جهانی کودک سه کتابخانه در روستاهای معصوم آباد (خراسان جنوبی)، کلپورگان (سیستان و بلوچستان) و قاسم آباد افتتاح کرده‌ است. این انجمن هم‌چنین نوشت افزار مورد نیاز 1200 دانش آموز را هم به مدارس تحت پوشش این انجمن فرستاده است.

* * *

آشنایی با حقوق کودکان

انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز در نظر دارد برای روز جهانی کودک سه ویژه برنامه برگزار کند. 10 مهر این انجمن به همراه گروه «دلقکان بدون مرز» در منطقه‌ی پریس (آذربایجان غربی) به اجرای برنامه‌هایی می‌پردازد که عمده‌ترین آن‌ها اجرای نمایش‌های کمدی و خنده‌دار هست.

این انجمن، هم‌چنین در روز 12 مهر در یکی از پارک‌های تهران برنامه‌های شاد همراه با موسیقی را برای کودکان اجرا می‌کند که گروه دلقکان بدون مرز نیز در آن حضور دارند.

دوشنبه 15 مهر نیز مرکز طبی کودکان از ساعت 8 تا 11 صبح، میزبان سخنرانی‌ها و همایش‌های ویژه‌ی روز کودک خواهد بود.

کد خبر 233258
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز