این روزها جشن‌ها و نشست‌های هفته‌ی ملی کودک، در گوشه و کنار شهر دارد برگزار می‌شود. سازمان میراث فرهنگی هم جشن‌ و برنامه‌های خودش را برای این هفته تدارک دیده است.

دوچرخه

به گزارش خبرنگار دوچرخه، امین عارف‌نیا، رئیس روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برپایی جشن هفته‌ی ملی کودک از سه‌شنبه 16 مهر تا سه‌شنبه‌ 21 مهر در غرفه‌ها و محوطه‌ی ساختمان اصلی این سازمان خبر داد.

در این هفته کودکان و نوجوانان دوستدار میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌توانند از برنامه‌های 10 کارگاه آموزشی استفاده کنند. این کارگاه‌ها شامل باستان‌شناس کوچک، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار سفالی، درمانگاه کتاب، صحافی سنتی، باغ ایرانی، قالی و گلیم، نگارگری و خوشنویسی، سفال و چاپ روی پارچه و چوب هستند.

عارف‌نیا در گفت‌وگو با دوچرخه می‌گوید: «در این جشن نمایش‌های سنتی مناسب و جذاب هم برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود و قصه‌گویی مرتبط با مفاهیم میراث فرهنگی هم از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.»

او هم‌چنین از طراحی بازدید گروه‌های دانش‌آموزی از کارگاه‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی و برپایی نمایشگاه-موزه‌ی تاریخ فرهنگ کودکی هم به‌عنوان دیگر برنامه‌های این هفته یاد می‌کند.

مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برپا کننده‌ی این نمایشگاه-موزه است. در این نمایشگاه-موزه بخشی از میراث فرهنگی و معنوی کودکان ایران شامل کتاب‌های درسی از دوره‌ی مکتب‌خانه‌ها تا مدرسه‌های نو، اسباب‌بازی‌های سنتی، پوشاک دوره‌ی قاجار، عروسک‌های مردم‌ساخت و عروسک‌های نمایشی، ننوها و افزارهای خواب کودک به نمایش گذاشته می‌شود.

به‌گفته‌ی عارف‌نیا، برپایی نمایشگاه عکس« کودک و فرهنگ» شامل عکس‌های کودکان اقوام ایرانی، پخش فیلم آجر سخنگو و توزیع هدایای تبلیغاتی ویژه کودکان از دیگر برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در سازمان میراث فرهنگی است.

کد خبر 234270
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز