مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۳ به تصمیم اعضای کمیته نوبل به صورت مشترک به فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز کاشفان بوزون هیگز رسید.

نوبل فیزیک

براساس گزارش وب‌سایت نوبل، کمیته نوبل پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت را به صورت مشترک به عنوان برندگان نوبل فیزیک سال 2013 اعلام کرد. این جایزه به خاطر کشف نظری مکانیزمی که به درک بشر از منشا ذرات بنیادین بوزون هیگز منتهی شد و همچنین کشف این ذرات پیش‌بینی شده در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون و آشکارساز اطلس، به این دو فیزیکدان اهدا شده‌است.

این دو دانشمند در سال 1964 به صورت جداگانه نظریات خود را درباره وجود ذراتی بنیادین ارائه کردند و این نظریه‌ها در سال 2012 به واسطه آزمایشی که در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون در ژنو انجام گرفت به تایید رسید. این نظریه هسته اصلی نظریه مدل استاندارد فیزیک ذره‌ای به شمار می‌رود،‌نظریه‌ای که می‌تواند چگونگی تشکیل جهان و ماده را تشریح کند.

به گفته سایت نوبل، از سال 1901 تا 2012 تعداد دانشمندانی که توانسته‌اند نوبل فیزیک دریافت کنند 106 نفر بوده‌است که از این میان 47 جایزه به یک محقق اهدا شده و بقیه آنها اشتراکی بوده‌است. همچنین در میان برندگان نوبل فیزیک نام دو زن دیده می‌شود و دانشمندی به نام جان باردین نیز دو بار موفق به کسب این جایزه علمی ارزشمند شده‌است.

جوانترین برنده نوبل فیزیک لارنس برگ نام دارد که در سن 25 سالگی در سال 1915 موفق شد این جایزه را به همراه پدرش از آن خود سازد. میانگین سنی برندگان نوبل فیزیک نیز 55 سال تخمین زده‌شده‌است.

جایزه نوبل ارزشی برابر هشت میلیون کرون سوئد یا یک میلیون و دویست هزار دلار دارد که در صورت انتخاب چند نفر، جایزه میان آنها تقسیم می شود.

کد خبر 234249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز