سیدمحمد فخار: دومین جشنواره تسنیم در تابستان سال۹۲ برگزار شد. در بخش‌های مختلف این جشنواره که نخستین دوره آن سال گذشته برگزار شد، بیش از ۳۳ هزار هنرمند و طراح شرکت کردند.

جشنواره تسنیم به‌عنوان یکی از محورهای فعالیت اجتماعی شهرداری تهران توانست در قالب انبوهی از استعدادهای محلی را کشف کند و آثار آنان را برای ارائه در بخش‌های تخصصی به رقابت بگذارد. برگزاری این جشنواره به‌عنوان یکی از مجموعه جشنواره‌های اجتماعی فرهنگی، توسعه توانمندی‌هاو قابلیت‌های اجتماعی بانوان، ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، حمایت از نهاد خانواده، اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار و گذشت و زمینه‌سازی‌ برای مشارکت اجتماعی بانوان را به‌دنبال دارد. جلب مشارکت‌های اجتماعی شهروندان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی، افزایش تعلق محله‌ای بانوان، توسعه زمینه‌های بروز استعدادهای بانوان و در نهایت بهبود وضعیت زنان از دیگر اهداف این جشنواره در سال‌جاری بوده است.

تمرکز دومین جشنواره تسنیم بر تقویت و توانمندسازی بانوان و کانون‌های زیرمجموعه خانه‌های تسنیم در سراهای محله بود. این جشنواره در 2 بخش خلاقیت‌های فرهنگی‌هنری و همچنین بخش ابتکارات جامعه محور بر گزار شد. حضور 28350نفر طراح در بخش ابتکارات جامعه‌محور و کارگاه‌های تسهیل‌گری، 3821هنرمند در بخش بهترین‌ها از دورریختنی‌ها و 1082عکاس در جشنواره عکاسی زنان و زندگی شهری سرمایه‌ای ارزشمند برای پیشبرد اهداف اجتماعی مدیریت پایتخت در ماه‌های اخیر بوده است.

حضور 28هزار نفر در بخش ابتکاری

پایه اصلی در بخش ابتکارات جامعه‌محور جشنواره تسنیم با کانون‌های 9گانه خانه تسنیم بود. شیوه آموزش در کارگاه‌های آموزشی، به‌صورت آموزش به آموزشگران و شیوه اجرای پروژه‌های کوچک محلی توسط کانون‌ها، به‌صورت همیاران به همیاران بود؛ به این معنا که شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی نواحی که شامل مسئولان خانه‌های تسنیم و دبیران کانون‌های 9گانه و 2 نفر از افراد فعال کانون بودند، پس از طی دوره‌های آموزشی به کانون خود در محله‌های مربوط برمی‌گشتند و سپس در آنجا با همکاری اعضای کانون‌ها و همراهی تسهیل‌گر منطقه، آموخته‌های خود را براساس نیاز‌های بانوان و خانواده‌های محله، به پروژه‌های کوچک محلی در یکی از محور‌های 5گانه تسنیم، تبدیل کردند. اقدامات صورت گرفته در این بخش از دومین جشنواره تسنیم شامل موارد ذیل بود: برگزاری کارگاه آموزشی تسهیل‌گری برای مجریان طرح در منطقه به‌صورت متمرکز توسط اداره کل امور بانوان در تاریخ 22اردیبشهت در سالن آسمان معاونت اجتماعی شهرداری، 22افتتاحیه برای دومین جشنواره تسنیم در مناطق 22گانه همزمان با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی منطقه‌ای و ذی‌نفعان محلی در اردیبهشت و خردادماه، برگزاری 1206کارگاه‌ آموزش تسهیل‌گری و در مجموع 2976نفر ساعت برنامه ویژه مسئولان خانه‌های تسنیم، دبیران کانون‌ها و اعضای کانون‌ها در نواحی و محله‌های مناطق 22گانه طی تیر و مرداد92 به اجرا در آمد که در مجموع، تعداد 28350نفر از کارگاه‌های مذکور بهره‌مند شدند.

ارائه 1800پروژه‌ محلی

در فاز بعدی جشنواره که طراحی و اجرای پروژه‌های خرد محلی به‌منظور ارائه در دومین جشنواره تسنیم مدنظر بود، 1400پروژه خرد محلی تعریف شد و به اجرا در آمد. ‌پروژه‌های مذکور به همراه فعالیت کانونی خانه‌های تسنیم در نمایشگاه‌های ناحیه‌ای جشنواره تسنیم تا دهم مهرماه در مناطق 22گانه به نمایش درآمد. در ادامه داوری آثار دومین جشنواره براساس محور‌های 5 گانه جشنواره در دبیرخانه، قطب‌های هادی دومین جشنواره تسنیم مناطق 2، 4، 6، 15و 18 بررسی شد و پس از انتخاب، نفرات برتر جشنواره توسط هیأت داوران در مراسم پایانی دومین جشنواره در برج میلاد تجلیل شدند.

در شهریور‌ماه سال‌جاری پس از برگزاری کارگاه‌های تسهیل‌گری در محله‌ها، 1400پروژه تعریف در محله‌های مناطق 22گانه اجرا شد که مستندات و خروجی‌های پروژه‌های مذکور نیز تا دهم مهرماه در نواحی مناطق 22گانه به نمایش درآمد. تعداد شرکت‌کنندگان برای این بخش از جشنواره بیش از 28هزار نفر بود. از خروجی‌های بخش ابتکارات جامعه محور جشنواره تسنیم اجرای حداقل 1870پروژه کوچک محلی در محله‌های 374گانه بود که در آن کانون‌های 9گانه خانه‌های تسنیم و همیاری‌های محلی توانمندی‌های خود را به رقابت گذاشتند.

حضور 3800هنرمند در بخش خلاقیت‌ها

امسال برای دومین بار، 3 جشنواره هنری عکس زنان و زندگی شهری، خوشنویسی کوثر و بهترین‌ها از دورریختنی‌ها در قالب مجموعه جشنواره‌های تسنیم به‌صورت همزمان فراخوان و داوری شده و آثار منتخب آنها در معرض نمایش گذاشته شدند. ابتدا نمایشگاه‌های بخش خلاقیت‌های فرهنگی هنری جشنواره تسنیم که برآمده از آثار منتخب محله‌ها بود در مناطق برگزار شد و سپس آثار برتر مناطق به نمایشگاه پایانی راه یافت که این نمایشگاه از 19شهریورماه در باغ موزه قصر برگزار شد وتا 29شهریورماه ادامه داشت. انتخاب و داوری آثار هم در 2 مرحله صورت پذیرفت و آثار جمع‌آوری‌شده در محله‌های هر منطقه توسط گروه‌های 3نفری هیأت انتخاب شد متشکل از افراد متخصص ساکن در محله، انتخاب و سپس به نمایشگاه در مناطق 22 گانه راه یافت. به آثار منتخب در این مرحله طی مراسمی در مناطق جوایزی اهدا شد و همه آثار انتخاب شده در محله‌ها مجددا توسط شورای تخصصی، ارزیابی شدندو آثار منتخب به نمایشگاه متمرکز راه یافتند.

حضور زنان هنرمند

فراخوان پنجمین جشنواره سراسری عکس زنان و زندگی شهری، هفتمین جشنواره خوشنویسی کوثر و ششمین جشنواره بهترین‌ها از دورریختنی‌ها نیز در خرداد‌ماه سال‌جاری منتشر شد. همچنین کارگاه‌های آموزشی پنجمین جشنواره بهترین‌ها از دورریختنی‌ها از تیر‌ماه امسال آغاز و در مجموع در شهر تهران بیش از 400کارگاه 4جلسه‌ای با موضوع بهترین‌ها از دورریختنی‌ها برگزار شد. فراخوان پنجمین دوره جشنواره سراسری عکس زنان و زندگی شهری در بخش‌های زنان و شهرنشینی، زنان و زندگی اجتماعی، زنان و خانواده، زنان، فرهنگ و تعلیم و تربیت و زنان و توانمندی‌های فرهنگی ـ اجتماعی، اعلام شد و خانم غوغا بیات و آقایان مجید دوخته‌چی‌زاده، ساعد نیک‌ذات و حسن غفاری آثار رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره عکس زنان و زندگی شهری را داوری کردند.

موضوعات هفتمین جشنواره خوشنویسی کوثر که هرساله ویژه بانوان برگزار می‌شود، در بخش اصلی آیات قرآنی، روایات و اشعار مرتبط با مقام والای حضرت زهرا(س)، مقام و منزلت زن و تکریم مقام مادر و در بخش ویژه تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بوده است. داوران این جشنواره را هم خانم‌ها الهه خاتمی، سیده‌صغری حسینی و آقایان نصرالله افجه‌ای، مجتبی ملک‌زاده و صداقت جباری تشکیل دادند. در ششمین جشنواره بهترین‌ها از دور ریختنی‌ها نیز به یکی از گرایش‌های هنری معاصر‌ که در پیوند با نقاشی، مجسمه‌سازی و... به بیانی متفاوت پرداخته شد و هنری شکل یافته از مواد دور ریختنی، زباله و پسماندهای شهری در معرض دید همگان درآمد. طراحی و ساخت حجم، نقاشی، تکه‌های چسباندنی و عروسک‌های پارچه‌ای از دور‌ریختنی‌ها موضوع جشنواره اخیر بود.

این جشنواره با اهدافی مانند توسعه و ترویج مدیریت مصرف به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر، توجه به نقش کلیدی زنان به‌عنوان مدیران خانه و ارتقای سطح فرهنگ خانواده، لزوم توسعه رویکرد محیط‌زیست شهری سالم با نگاه خلاق، لزوم ایجاد، رشد، نهادینه‌سازی و توانایی مدیریت صحیح در استفاده از مواهب الهی، تعادل در مصرف و مدیریت مصرف با استفاده از زبان هنر، نهادینه‌سازی صرفه‌جویی در تمامی ابعاد زندگی و شناخت پتانسیل و قابلیت‌های هنرمندان با تأکید بر به‌کارگیری تجربیات هنری برگزار شده است و در این جشنواره نیز علاوه بر جوایزی که به نفرات برتر محله‌ای اهدا شد، با توجه به کمیت و کیفیت آثار رسیده 13اثر برگزیده شد.

در جشنواره امسال دبیرخانه 1121اثر خوشنویسی از 520هنرمند خوشنویس دریافت کرد که 100اثر به نمایشگاه متمرکز راه یافت، 12198اثر به جشنواره عکس زنان و زندگی و شهری از 1082هنرمند عکاس رسید که 100اثر به نمایشگاه راه یافت و 14200اثر از 3821هنرمند در جشنواره بهترین‌ها از دورریختنی‌ها حضورداشتند که 200اثر(حرفه‌ای و تجربی) به نمایشگاه متمرکز راه یافته است.

بخش اهدای جوایز 24شهریور در باغ موزه قصر با حضور مشاور شهردار و قائم‌مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انجام شد و در جشنواره عکس زنان و زندگی شهری به 3هنرمند عکاس که رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند، لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی اهدا شد. علاوه بر آن 7عکاس نیز تقدیر شدند. در جشنواره خوشنویسی کوثر نیز به صاحبان 9اثر برتر لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی اهدا شد و 15خوشنویس نیز علاوه بر آن مورد تقدیر واقع شدند و در جشنواره بهترین‌ها از دورریختنی‌ها نیز 13نفر برگزیده شدند که جوایز و لوح تقدیر خود را در این مراسم دریافت کردند.

کد خبر 234049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز