همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اسامی ۱۰ دانشگاه برتر کشور را در علوم پایه اعلام کرد که بر این اساس دانشگاه تهران و تربیت مدرس در صدر برترین ها قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مهراد 10 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم پایه را معرفی کرد و گفت: دانشگاه تهران رتبه اول علوم پایه را در اختیار دارد.

سرپرست ISC با اشاره به سایر رتبه ها، اظهار داشت: رتبه دوم متعلق به دانشگاه تربیت مدرس است. دانشگاه های شهید بهشتی، فردوسی مشهد و اصفهان به ترتیب موفق به کسب رتبه های سوم تا پنجم شده اند.

مهراد اظهار داشت: واحد علوم و تحقیقات تهران وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی ایران تنها واحد این دانشگاه است که با تلاش استادان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با چاپ مقاله های علمی در نشریات معتبر فارسی موفق به کسب رتبه ششم در بین 10 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم پایه شده است.

وی افزود: با تحلیل بیشتر داده ها در ISC در مورد بیش از یکصد نشریه ی معتبر فارسی در یک دوره 10 ساله از 1391-1381 مشخص می شود که دانشگاه های صنعتی شریف، شهید باهنر کرمان، سازمان انرژی اتمی ایران و دانشگاه تبریز به ترتیب رتبه های هفتم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز منطقه ای خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )، پایگاهی است که بر اساس معیارهای علم سنجی و توسعه علمی ایران سایر کشور های اسلامی را رصد می کند. با سنجش و اندازه گیری پیشرفت های علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، ISC به راحتی می تواند بر اساس تحلیل های استنادی جایگاه طبیعی مولفه هایی مانند دانشگاهها و مراکز پژوهشی، رشته های موضوعی، نشریات علمی، دانشمندان و پژوهشگران و کشورها را ارزیابی و رتبه هر کدام را تعیین کند.

مهراد ادامه داد: با تحلیل استنادی، ISC شکاف های احتمالی را در توسعه ی علمی دانشگاه ها مشخص می کند و نگاشت علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری هم اکنون از طریق ISC میسر است.

به گفته سرپرست ISC، نظر به اهداء و واگذاری ISC به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور، اکنون این امکان وجود دارد که دانشگاه ها خود رأسا در مورد استخراج داده ها اقدام کرده و در زمان هایی که مورد نظر است، جایگاه و رتبه خود را مشخص کنند.

وی تاکید کرد: با وجود این، ISC، بر اساس رسالت و مأموریتی که دارد، اخبار علمی را همچنان که پیش از این در دسترس عموم قرار داده، پیوسته اخبار مستندی را تولید و منتشر می کند.

کد خبر 233339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز