دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سایت«Times Higher Education» لیستی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان را در سال 2013 منتشر کرده‌است، این پایگاه از مشهورترین پایگاه‌های رتبه‌بندی دانشگاهی در جهان به شمار می‌رود که سالانه آماری از برترین دانشگاه‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر می‌کند.

دانشگاه‌های معتبر جهان

بر اساس گزارش پایگاه Times Higher Education یکی از این دسته‌بندی‌ها با اعتبار و شهرت دانشگاه‌های جهان در ارتباط است که برای سنجش دانشگاه‌ها و تعیین رتبه‌بندی جهانی آنها شاخص‌هایی از قبیل آموزش، پژوهش، چشم انداز بین‌المللی، درآمد صنعتی و تعداد تقدیرنامه‌های دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند با این‌همه اصلی‌ترین معیار تایمز برای سنجش میزان شهرت و اعتبار جهانی دانشگاه‌ها اعتبار آموزشی و پژوهشی آنها است.

more

  پنج دانشگاه معتبر جهان در سال 2012

با بررسی شاخص‌های گفته شده،‌ پایگاه تایمز لیستی 100‌تایی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان را در سال 2013 منتشر کرده که البته در رتبه اول این لیست کوچکترین تغییری ایجاد نشده و دانشگاه‌ هاروارد،‌ همچنان با 100 امتیاز معتبرترین دانشگاه در سرتاسر دنیا معرفی شده‌است.

more

 وب‌سایت: Times Higher Education

پنج دانشگاه معتبر جهان از دیدگاه این رتبه‌بندی جدید به ترتیب دانشگاه‌های هاروارد، MIT، کمبریج، آکسفورد و کالیفرنیا برکلی اعلام شده‌اند. هاروارد با کسب امتیاز کامل، MIT با امتیاز 87.6، دانشگاه کمبریج با امتیاز کلی 81.3، دانشگاه آکسفورد با امتیاز کلی 73 و دانشگاه برکلی با امتیاز کلی 72.4 موفق شده‌اند عنوان معتبرترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص دهند.

more

 وب‌سایت: دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد که در دو بخش اعتبار آموزشی و پژوهشی امتیاز 100 را از آن خود کرده، با 377 سال قدمت قدیمی‌ترین دانشگاه در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. تاکنون بیش از 40 نفر از اساتید و محققان این دانشگاه موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند. هاروارد واقع در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست است و بیش از 21 هزار دانشجو در آن به تحصیل مشغولند.

more

 وب‌سایت: دانشگاه ام‌آی‌تی

دانشگاه MIT که 150 سال قدمت دارد نیز در این رتبه‌بندی مانند سال گذشته،‌البته با چند امتیاز بیشتر رتبه دوم را به دست آورده‌است. این دانشگاه تاکنون 70 برنده نوبل داشته که هشت نفر از آنها از اعضای هیات علمی این دانشگاه بوده‌اند. بیش از 10 هزار دانشجو در رشته‌های معماری،‌مهندسی،‌هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی در MIT مشغول به تحصیلند.

more

 وب‌سایت: دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج که در سال 1209 تاسیس شده و دانشمندان و محققان نامداری مانند نیوتون،‌ رادرفورد، داروین، تورینگ،‌کریک و واتسون را به خود دیده، با داشتن بیش از 18 هزار دانشجو امسال نیز به عنوان سومین دانشگاه معتبر جهان انتخاب شده‌است. این دانشگاه در بخش اعتبار آموزشی امتیاز 82.7 و در بخش اعتبار پژوهشی امتیاز 80.7 را به دست آورده است.

more  وب‌سایت: دانشگاه آکسفورد

چهارمین دانشگاه معتبر جهان تاکنون مسئولیت تربیت بیست و شش نخست‌وزیر بریتانیا و 30 رهبر بزرگ جهان را به عهده داشته‌است. آکسفورد به عنوان سومین دانشگاه قدیمی جهان شناخته می‌شود و بیش از 12 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیلند. آکسفورد در سال گذشته ششمین دانشگاه معتبر جهان معرفی شده‌بود.

more

 وب‌سایت: دانشگاه برکلی

برکلی پنجمین دانشگاه معتبر جهان از دیدگاه پایگاه تایمز،‌در سال 1868 تاسیس شد و به پایگاهی برای انجام بزرگترین مطالعات و تحقیقات جهان تبدیل شد. تاکنون 20 نفر از اعضای این دانشگاه موفق به کسب نوبل شده‌اند. امروزه بیش از 36 هزار دانشجو در این دانشگاه در‌حال تحصیلند.

دانشگاه‌های استنفورد، پرینستون، کالیفرنیا لس‌آنجلس،‌توکیو و ییل پنج دانشگاه معتبر بعدی در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند. از 100 دانشگاه منتخب پایگاه تایمز،‌43 دانشگاه به ایالات متحده،‌ 9 دانشگاه به بریتانیا، اختصاص داشته و بقیه دانشگاه‌ها به کشورهایی از قبیل آلمان،‌استرالیا،‌روسیه،‌ژاپن، هلند،‌ترکیه،‌تایوان،‌چین، سوئیس،‌ سوئد و برزیل اختصاص دارند.

کد خبر 207939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز