دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: انتشار با‌فاصله آمارهای رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی از وضعیت نرخ تورم، نشان می‌دهد هرچند نرخ تورم دوازده‌ماهه همچنان روند صعودی دارد، با کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه‌های پیش رو تب تورم رسمی هم فروکش خواهد کرد.

نمودار

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سبقت نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از تورم رسمی پس از یک سال متوقف شده و درحالی‌که نرخ تورم رسمی در پایان تابستان امسال با 9دهم درصد افزایش به 36درصد رسیده است، اما نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهریورماه امسال نسبت به شهریور پارسال با 1.4درصد افت از 38.4درصد به 37درصد کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهریور سال گذشته از شاخص تورم رسمی فراتر رفت و با این تغییر روند، نرخ تورم رسمی هم شکل فزاینده به‌خود گرفت و حالا انتظار می‌رود با کاهنده‌شدن نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در سه‌ماه متوالی فصل تابستان، آهنگ رشد تورم رسمی نزولی و به‌تدریج نرخ تورم هم کاهش یابد. خبر مهم دیگر کاهش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات و همچنین کالاهای غیرخوراکی و خدمات است،

به‌نحوی که تورم نقطه‌به‌نقطه گروه کالایی خوراکی، آشامیدنی و دخانیات از 52.7درصد در مردادماه به 51.9درصد در شهریورماه امسال و شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم از 32.6درصد در مردادماه به 31.1درصد در شهریورماه سال‌جاری رسیده است. همچنین شاخص تورم رسمی گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مردادماه از 53.3درصد به 53.9درصد در پایان شهریورماه افزایش یافته و شاخص تورم رسمی گروه کالایی غیرخوراکی و خدمات هم در این مدت از28.3درصد به 29.4درصد نوسان داشته است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از جزئیات روند میانگین سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در مردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که تورم رسمی در سبد کالایی مصرفی به بالای ۵۴درصد رسیده اما سیر تورم نقطه‌به‌نقطه اندکی نسبت به ماه‌های قبل نزولی‌شده است. شاخص قیمت تورم نقطه‌به‌نقطه از فروردین تا مرداد‌ماه امسال به‌ترتیب 42.1، 41.7، 45.1، 44و 43.1درصد بوده است که نشان‌دهنده سیر نزولی تورم نقطه‌به‌نقطه در 2ماه اخیر است.

کد خبر 233240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز