یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات جدید حاکی از آن است که خطر بروز زوال عقل ناشی از افزایش سن یا بیماری در افرادی که موسیقی می نوازند کمتر است.

music

محققان دانشگاه سنت اندروز دریافته اند افرادی که ساز می‌نوازند، ذهن‌های تیزتری دارند و سریع‌تر از دیگرانی که اهل موسیقی نیستند، متوجه اشتباهات می‌شوند و می‌توانند آن‌ها را اصلاح کنند.

به گزارش مهر، دانشمندان در این مطالعه واکنش‌های مغزی و رفتاری موسیقیدان‌های آماتور را با افرادی که اهل موسیقی نبودند در زمان انجام کارهای ذهنی ساده مقایسه کردند.

این نتایج نشان داد: نواختن یک ساز حتی در متوسط ترین سطوح، توانایی فرد را برای تشخیص خطاها و تنظیم واکنش‌ها، موفقیت آمیزتر می‌کند.

«اینز جنتچ» روانشناس مجری این تحقیقات، گفت: این مطالعه نشان می‌دهد حتی متوسط ترین سطوح فعالیت موسیقیایی می‌تواند برای عملکرد مغز مفید باشد.

وی اظهار داشت این یافته‌ها می‌تواند معانی مهمی داشته باشد چرا که فرایندهای دخیل در بهبود عملکرد مغزی ناشی از موسیقی نوازی، در بین نخستین فرایندهایی است که تحت تاثیر پیری و همچنین تعدادی از بیماری‌های روحی مانند افسردگی قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر افزود: این مطالعات حاکی از آن است که فعالیت موسیقیایی می‌تواند به عنوان مداخله‌های موثری برای کند، متوقف و حتی معکوس سازی زوال عقلی ناشی از بیماری یا افزایش سن در عملکرد ذهنی باشد.

دانش پژوهان پیش از این تاثیرات داشتن یک رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن ، مطالعه و حل جدول کلمات متقاطع را در پیشگیری از زوال عقل موثر دانسته بودند.

 

کد خبر 233015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز