گروه بورس: درحالی‌که به‌نظر می‌رسد همزمان با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، گره‌های دیپلماتیک در حال گشوده شدن است، اظهارنظر مقامات وزارت نفت در مورد لزوم توقف خصوصی‌سازی‌ در حوزه پتروشیمی و همچنین احتمال انجام برخی تغییرات در هیأت مدیره سازمان بورس گره پاییزی جدیدی بر بورس زده است.

بورس

به گزارش همشهری، قرار است ظرف امروز و فردا یکی از اعضای فعلی هیأت مدیره سازمان بورس بر صندلی مدیریت بورس انرژی بنشیند که این موضوع ناگزیر یکی از کرسی‌های هیأت مدیره سازمان بورس را خالی خواهد کرد. همزمان شنیده شده یکی دیگر از اعضای فعلی هیأت مدیره نهاد ناظر بر بازار سرمایه هم به‌دلیل ناهماهنگی با تفکرات دولت جدید، جای خود را به فرد جدیدی خواهد داد. این تغییرات، فارغ از نتایج آن، در یک هفته آینده ابهامات تازه‌ای را بر بازار خواهند افزود.

گره‌گشایی و گره افکنی

هر چند شاخص بورس تهران هفته گذشته تحت‌تأثیر سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به‌ویژه در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه با جهش زیادی مواجه شد به‌طوری که ارزش معاملات بورس تهران 100درصد رشد کرد و میزان مشارکت سرمایه‌گذاران نیز 51درصد افزایش یافت، اما در کنار این گره گشایی سیاسی، اتفاقات 2هفته اخیر در وزارت نفت‌- منبع اصلی جریان خصوصی‌سازی‌ - به‌نحوی رقم خورده که به‌نظرمی رسد آنها در تلاشند ترمزخصوصی‌سازی‌ را در زیرمجموعه‌های خود بکشند. به‌نظر می‌رسد این موضوع درصورت رفع نشدن ابهام‌ها، به چالش اصلی بورس تهران در پاییز امسال بدل شود.

ترمز خصوصی‌سازی‌ در حوزه انرژی

سخنان عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی که خواستار واگذار نشدن سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس شد، نشان می‌دهد که اگر روند خصوصی‌سازی‌ در این بخش متوقف نشود، دست‌کم قطار واگذاری سهام دولتی در زیرمجموعه وزارت نفت کند خواهد شد. عباس شعری مقدم که در عین حال معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم هست با انتقاد از رویه واگذاری ٣٨ درصد باقیمانده سهام هلدینگ خلیج‌فارس تأکید کرد: این کار سبب نابودی صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد و ما برای جلوگیری از این صدمه جدی با تمام توان مشغول فعالیت هستیم.

او در عین حال تأکید کرد: به‌زودی و با ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز به‌طور رسمی خواهان توقف واگذاری ٣٨ درصد از سهام باقیمانده هلدینگ خلیج‌فارس خواهیم شد. به‌دنبال این واکنش‌ها محمد حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم این سخنان را تأیید کرده اما در عین حال تأکید کرده که بهتر است کل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌صورت یکجا واگذار شود. بحث ورود شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بورس یک‌بار در ابتدای دهه 80 مطرح شد و حتی این شرکت تا مرحله پذیرش در بورس نیز پیش رفت اما پس از آن به دلایل نامعلومی روند خصوصی‌سازی‌ متوقف شد.

تغییر مدیریت درخصوصی‌سازی‌

هفته گذشته همچنین رویداد دیگری درخصوصی‌سازی‌ اتفاق افتاد و محمد رحیم احمدوند با این سازمان خداحافظی کرد و جای خود را به علی اشرف پوری حسینی داد که در اواخر دولت خاتمی در این سازمان حضور داشت. تجربه نشان می‌دهد که در طول یک دهه گذشته هر مدیری در وهله اول خصوصی‌سازی‌ را متوقف کرده تا نوعی تجدید ارزیابی در روند کار انجام دهد. با توجه به تغییر دوباره رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی و با درنظر گرفتن دیدگاه جدید دستگاه‌های دولتی در حوزه انرژی، به‌نظر می‌رسد خصوصی‌سازی‌ دست‌کم در نیمه دوم سال‌جاری به‌شدت کند شود.

کد خبر 232716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز