همشهری آنلاین: نشست وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک لحظاتی پیش پایان یافت.

نشست وزرا

به گزارش فارس، نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 ساعت 24 به وقت تهران در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گیدو وستروله و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین حضور داشتند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر خارجه، امیری از سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون؛ محمدجواد ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

وزرای خارجه 1+5 و کاترین اشتون پیش از این نشست به مدت نیم ساعت با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

در پی دیدار ظریف و کاترین اشتون در روز دوشنبه اول مهر ماه در نیویورک و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل طرفین توافق کردند که نشست وزرای امور خارجه ایران و 1+5 امروز (پنجشنبه) 26 سپتامبر (چهارم مهر) در نیویورک برگزار شود.

همچنین مقرر شد نشست بعدی ایران و 1+5 در اواسط اکتبر و در ژنو برگزار شود.

ظریف در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته‌ای، تصریح کرد: اگر واقعیت‌های ایران امروز مدنظر قرار گیرد، مسئله هسته‌ای قابل حل است.

*ظریف و کری پهلو به پهلوی هم

این اولین باری بود که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه درباره احتمال دیدار وزرای خارجه 2 کشور گفت که هیچ برنامه‌ای از قبل برای دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا تنظیم نشده، ولی گفت‌وگوهای حاشیه‌ای در این قبیل جلسات بین‌المللی امر معمولی است که امکان دارد صورت گیرد یا نگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان چهارشنبه طی اظهاراتی گفت: در نشست نیویورک به طور واضح‌تر خواهیم دید جان کری با چه دیدگاه و گرایشی در نشست حضور می‌یابد و چگونه می‌خواهد کار را به پیش ببرد و آیا این اراده سیاسی و تمایل را دارد که موضوع هسته‌ای را به سمت حل شدن و تأمین منافع ایران و تأمین حقوق ملت ایران پیش ببرد؟ البته نشانه‌هایی وجود دارد که جان کری این تمایل را داشته باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز در جمع خبرنگاران گفت که مطمئن است نشست وزرای خارجه کشورهای 1+5 با ایران، دیدار خوبی خواهد بود.

سید عراقچی عضو هیئت ایرانی در مذاکرات با 1+5 امروز (پنجشنبه) در گفت‌و‌گویی این مذاکرات را شروع یک روند مذاکراتی جدیدی خواند و افزود: قرار است جلسه بعدی اواسط ماه اکتبر در ژنو برگزار شود که رایزنی‌ها درباره سطح و شکل آن ادامه دارد.

آخرین نشست ایران و 1+5 با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه 1+5 طی روزهای 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 در آلماتی برگزار شده بود.

کد خبر 232664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز