همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روحانی در ارتباط با آمریکا بدون شتابزدگی عمل کرد، گفت: مواضع اوباما و روحانی روند مذاکرات هسته‌ای را تسهیل می‌کند.

علاء الدین بروجردی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: نگرش مثبت آمریکا و سران کشورهای اروپایی ازسخنرانی روحانی و اظهارتمایل اوباما برای حل و فصل ارتباط های دو جانبه با ایران نشان از تغییر رویکرد غرب دارد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد روحانی برای تدوین طرح جهانی علیه خشونت وافراطی گری را قابل تقدیر خواند و ادامه داد: با توجه به اینکه رویکرد آمریکا وغرب تحمیل چالش های خود ساخته علیه کشورهای اسلامی و فروش تسلیحات به این کشورها است، باید این پیشنهاد از سوی وزیر امورخارجه در ملاقات با سران کشورهای دنیا پیگیری شود، البته بهتر است کشورهای مختلف جهان برای مقابله با خشونت تمام توانمندی های خود را به کار گیرند.

وی افزود: درباره رابطه ایران و آمریکا باید بدون شتابزدگی عمل شود، زیرا با علم به اینکه آمریکا پنجه چدنی دارد باید تغییر وتحولات را رصد و پیش بینی کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: بخشی از اختلاف ایران وآمریکا با رفتارهای این کشور در برابر ایران و بخشی با مواضع این کشور در مقابل جهان اسلام و فلسطین درارتباط بوده که این اختلافات زیربنایی است اما با راه حل های دیپلماتیک و با حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران می توان بخشی از اختلافات را حل کرد.

بروجردی با تاکید براینکه روسای جمهور آمریکا و فرانسه حق غنی سازی در ایران را به رسمیت شناختند، گفت: مواضع اوباما و اولاند در سازمان ملل درباره فعالیت هسته ای ایران شاه کلید حل بن بست مذاکرات هسته ای است، با توجه به اینکه کمترین انتظار به حق ملت ایران به رسمیت شناختن حق فناوری هسته ای و غنی سازی اورانیوم است، می توان ادبیات جدید مقامات اروپایی دراین باره را به فال نیک گرفت.

وی ادامه داد: دیدار روحانی و اوباما در دستور کار نبوده و ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد، این مذاکرات اصولی داشته که طبق آن باید پیگیری شود.

بروجردی درباره دیدار احتمالی ظریف و جان کری افزود: ایران همیشه در قالب 1+5 ودیگر اجلاس های بین المللی با برخی مقامات این کشور دیدار داشته است، دراین رابطه هم مشکلی وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره تاثیر سخنان روحانی بر روند مذاکرات هسته ای، گفت: هرچه فضای گفتگوی ایران با غرب مثبت تر از گذشته بوده به طور حتم مذاکرات هم آسان تر خواهد بود. البته ملاقات هایی که روحانی با سران کشورهای دنیا درنیویورک دارد می تواند به نتیجه مثبت این دوره ازمذاکرات کمک بیشتری کند.

 

کد خبر 232504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز