همشهری آنلاین: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان، در رسانه‌های خارجی مختلف بویژه رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشت.

روحانی

به گزارش ایسنا، برخی خبرگزاری‌های غربی با انتشار همه یا بخشی از صحبت‌های روحانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنان وی درباره رابطه ایران و آمریکا، پرونده هسته‌یی ایران و تاکید بر صلح‌طلب بودن کشورمان را برجسته کردند.

خبرگزاری فرانسه در سایت خود عنوان کرد که "حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش هیچ تهدیدی برای جهان محسوب نمی‌شود".

این خبرگزاری همچنین با اشاره به سخنان روحانی درباره رابطه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، افزود که "روحانی حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مردم بی‌گناه و استفاده از تحریم‌ها علیه کشورش را محکوم کرد".

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان نیز با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رییس‌جمهور کشورمان، تصریح کرد: رییس‌جمهور ایران، حسن روحانی، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش آماده شرکت در مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای خود خواهد بود.

این خبرگزاری، سخنان رییس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه "ایران هیچ تهدیدی برای جهان نیست" را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: روحانی در سخنرانی خود گفت که ایران مطلقاً تهدیدی برای صلح و امنیت جهان نیست بلکه وی اصرار دارد که کشورش منادی صلح و امنیت است.

دویچه‌وله، انتقاد روحانی از دو مقوله تحریم‌ها علیه ایران و اعمال خشونت در جهان را از دیگر نکات قابل توجه سخنرانی وی در سازمان ملل متحد دانست.

همچنین، خبرگزاری رویترز بخش‌هایی از سخنرانی روحانی در رابطه با آمریکا را برجسته کرد و گفت که "رییس‌جمهور جدید ایران خواستار شنیدن صدای واحد از طرف واشنگتن شد".

این خبرگزاری سخن رییس‌جمهور کشورمان مبنی بر اینکه "من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ‌طلب، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید" را مورد توجه قرار داد.

رویترز در ادامه، به سه شرط رییس‌جمهور ایران یعنی "موضع برابر"، "احترام متقابل" و "اصول مسلم شناخته‌شده بین‌المللی" برای رسیدن به چارچوبی مناسب در جهت مدیریت اختلافات ایران و آمریکا اشاره کرد.

همچنین بی‌بی‌سی خبر داد که پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سخنان روحانی درباره برنامه هسته‌یی ایران مدعی شده است که "ایران سعی دارد با وقت‌کشی، برنامه اتمی خود را توسعه دهد".

بی‌بی‌سی نیز انتظار رییس‌جمهور کشورمان برای شنیدن صدای واحد از سوی مقامات واشنگتن و نیز تاکید وی بر تهدید نبودن ایران برای جهان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد که رئیس‌جمهور ایران می‌گوید برای مذاکرات بدون تأخیر و نتیجه‌گرا برای اعتمادسازی متقابل از طریق «شفافیت کامل» در مورد برنامه هسته‌یی کشورش آماده است.

کد خبر 232437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز