گروه سیاسی: نشست هسته‌ای وزرای عضو ۱+۵ با حضور وزیر امور خارجه کشورمان برگزار خواهد شد.

همزمان با این اقدام دیپلماتیک، تیم حقوقی و کارشناسی ایران نیز برای جلسه جمعه خود در وین که با بازرسان آژانس صورت می‌گیرد خود را آماده می‌کنند تا 2 مذاکرات هسته‌ای در 2 محور دیپلماتیک و کارشناسی به موازات هم پیش بروند.

با این حال دیدار با وزیران امور خارجه 5 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و کشور آلمان که اعضای 1+5را تشکیل می‌دهند را پس از دیدار دوشنبه شب ظریف و اشتون می‌توان نخستین دور از مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید نامید. اما نکته‌ای که بر اهمیت این مذاکرات می‌افزاید، ارتقای سطح مذاکرات در دور جدید است که در 8سال اخیر بی‌سابقه بوده است. پیش از این مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونین وزرای خارجه و حتی این اواخر در سطح کارشناسان برگزار می‌شد. شاید درک همین اهمیت است که ظریف را واداشته در توییتر خود از این دیدار به «فرصت تاریخی برای حل موضوع اتمی ایران» تعبیر کند و اعلام کند که 1+5باید مواضع خود را متناسب با رویکرد جدید ایران تغییر داده و تعدیل کند.

در این نشست محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین ظریف و اشتون توافق کردند ایران و وزیران خارجه 1+5، پس از دیدار روز پنجشنبه، در‌ماه اکتبر (مهر - آبان) و در شهر ژنو که مقر دیگر سازمان ملل محسوب می‌شود، دور بعدی مذاکرات خود را برگزار کنند.

اشتون پس از دیدار با وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران مستقر در مقر سازمان ملل در نیویورک، این مذاکره را سازنده و مثبت توصیف کرده بود. گاردین در این‌باره نوشت: اشتون گفته است آنچه در دیدار با ظریف دیدم عزم و اراده و انرژی برای پیشبرد گفت‌وگو‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز درخصوص گمانه‌زنی‌ها درباره دیدارهای احتمالی مقامات ایرانی و آمریکایی در نیویورک گفت: ما به‌دنبال نفس دیدار نیستیم، دیدار باید زمان مناسب خود را پیدا کند و باید زمان آن فرا برسد. ارزیابی ما این است که زمان دیدار هنوز فرا‌نرسیده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه دیدار وزرای خارجه 1+5که روز پنجشنبه تنظیم شده است شروع و آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دور جدید است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع صریح خود را مبتنی بر احقاق حقوق مردم ایران و داشتن انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز و داشتن حق غنی‌سازی‌ در خاک ایران عنوان کرده و امیدواریم در این مذاکرات عزم جدی طرفین برای رسیدن به یک راه‌حل در زمان مشخص باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا روز پنجشنبه در حاشیه نشست ایران با وزرای خارجه 1+5بین ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ملاقاتی صورت خواهد گرفت، گفت: برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در دستور کار نیست و دیدار در چارچوب 1+5 انجام می‌شود.

همچنین وزرای خارجه ایران و انگلیس روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت شروع روند عادی‌سازی‌ مرحله‌ای روابط تأکید کردند. وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار آمادگی کشورش را برای انجام رایزنی درخصوص همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای اعلام داشت. هیگ همچنین به شرایط، فضا و قدم‌های مثبت از جانب ایران اشاره و تأکید کرد انگلیس و جامعه بین‌المللی از آنها استقبال می‌کنند.

کد خبر 232421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز