همشهری آنلاین: به دنبال انتقاد زائران زن نسبت به کاهش تعداد معینه‌ها در حج ۹۲، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در پاسخ به این انتقاد عنوان کرد که برای جبران کاهش تعداد معینه‌ها، شیوه کاروان‌بندی تغییر کرده تا سطح فعالیت فرهنگی کاهش پیدا نکند.

زائران زن

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، زائران زن در حج 92 در دیدارهای مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که در محل اقامتگاه‌های زائران ایرانی برگزار می‌شود، انتقاد خود نسبت به کاهش تعداد معینه‌ها در حج امسال را مطرح می‌کنند.

معینه‌ها در حج به سوالات شرعی خاص بانوان پاسخ می‌دهند که تعداد آنها در حج سال 92 نسبت به گذشته کاهش یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پاسخ به این انتقاد زائران زن، گفت: تعداد حجاج کشورمان در حج امسال 20 درصد کاهش یافت بنابراین مجبور شدیم تعداد عوامل از جمله معینه‌ها را کاهش دهیم تا تعداد بیشتری زائر بتوانند حج بگزارند. اگر محل استقرار زائران نیازمند تعداد بیشتری معینه هستند، می‌توانند معینه‌هایی که در محل بعثه مستقر هستند را دعوت کنند تا ظرفیت بیشتری برای خدمت‌رسانی به زائران زن در حوزه پاسخگویی به مسائل شرعی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در پی انتقادی که زائران زن حج 92 مبنی بر کاهش تعداد معینه‌ها مطرح می‌کنند نیز گفت: هر چند در حج سال 92 تعداد معینه‌های اعزامی و در کل تعداد عوامل فرهنگی کاهش پیدا کرده است اما طوری برنامه‌ریزی شده که در مجموع نسبت خدمت‌رسانی فرهنگی و سطح فعالیت فرهنگی کاهش پیدا نکند. از این رو برنامه‌ریزی با محور تغییر در حجم کاروان‌ها صورت گرفت.

وی گفت: طرح اولیه سازمان حج و زیارت جهت صرفه‌جویی در تعداد عوامل، حذف معین یا معینه از کاروان‌های 130 نفره بود که الحمدلله این مشکل حل شد و کاروان‌های 130 نفره نیز دارای معین یا معینه شدند. برای صرفه‌جویی، شیوه کاروان‌بندی تغییر کرد و با افزایش کاروان‌های 174 نفره و 92 نفره این غرض حاصل شد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حدود 200 نفر در تعداد روحانیون، معین‌ها و معینه‌های کاروان‌ها در حج سال 92 کاهش داشته‌ایم اما به طور عمده کاهش جمعیت اعزامی متوجه معین‌ها و معینه‌ها است ولی برنامه‌ریزی جمعیت کاروان‌ها طوری است که کاهش تعداد معین و معینه‌های اعزامی، خللی در سطح خدمت‌رسانی فرهنگی به زائر ایجاد نکند و نسبت عوامل فرهنگی به زائران همانند سال قبل باشد.

کد خبر 232113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز