همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت از بازگرداندن مبلغی از هزینه‌هایی که زائران برای حج تمتع پرداخت کرده بودند، حاکمیت ساختار مجموعه محوری در خدمت‌رسانی به زائران، تامین صد درصدی تدارکات به صورت متمرکز، ایجاد مطب در اقامتگاه‌های زائران ایرانی، ارائه خدمات پزشکی به زائران در محل چادرهای مخصوص در منا و عرفات و ... به عنوان برخی اولین‌های حج ۹۲ نام برد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی حج 92، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در مدینه منوره، «اولین‌های حج 92» را برشمرد:

1) ایجاد ساختار مجموعه محوری: ساختار مجموعه محوری، نتیجه بررسی‌های کارگروه تشکیلات در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بوده است. پس از گذشت بیش از یک هفته از عملیات حج سال 92، جمع‌بندی که در نتیجه گفت‌وگو با زائران و کسب نظر از مسئولان ستادی دارم این است که ایجاد ساختار مجموعه محوری، اقدام خوبی بوده است.

2) متمرکز شدن تامین تدارکات: حج سال 92، اولین باری است که تدارکات را صد درصد به صورت متمرکز در مدینه منوره تامین کرده‌ایم. با این اقدام، نه تنها تنوع میوه‌ای که به زائران عرضه شده، نسبت به سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته است، بلکه نسبت به گذشته حدود 10 تا 15 درصد در هزینه‌های خرید میوه صرفه‌جویی شده است.

بخشی از نشاط و شادابی زائر در هتل‌ها ناشی از یکپارچگی و انسجامی است که در کاروان حفظ شده و مدیر کاروان و مدیر ثابت اقامتگاه دیگر دغدغه خریداری میوه و تامین تدارکات را ندارد. سال‌های قبل، مدیر کاروان یا مدیر اقامتگاه، با سلیقه خود و با قیمت‌های مختلف نسبت به خریداری میوه اقدام می‌کردند و از این رو کیفیت میوه‌های عرضه شده به زائران در اقامتگاه‌های مختلف، متفاوت بود و برای زائر ایجاد سوال می‌کرد. اما امسال با متمرکز شدن تامین میوه برای زائران ایرانی، میزان و کیفیت میوه‌ای به کلیه زائران عرضه می‌شود یکسان است.

3) ایجاد مطب در مجموعه‌ها و اقامتگاه‌ها: موضوع حضور پزشکان در مطب مجموعه‌ها از تفاوت‌های جدی حج 92 با سال قبل است. برای اولین سال است که خدمت‌رسانی درمانی به زائران در قالب پزشک مجموعه انجام می‌شود و اکنون در حال کار کارشناسی و قضاوت میدانی درباره میزان کارایی این شیوه هستیم. البته ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که مشکلات این شیوه نسبت به آنچه که پیش‌بینی شده بود کمتر است. جمع‌بندی مان از طرح پزشک مجموعه تا به امروز مثبت بوده و البته نقاط ضعف آن هم می‌تواند با برنامه‌ریزی رفع شود.

4) ارائه خدمات پزشکی در چادرهای مخصوص در منا و عرفات: امسال برای اولین بار در منا و عرفات، خدمات پزشکی در محل چادرهای مخصوصی به زائران ارائه می‌شود. در گذشته معاینه بیمار در جمع بقیه زائران انجام می‌شد که این وضعیت برای زائری که بیماری را تحمل می‌کند خوشایند نیست.

5) بازگرداندن مبلغی از هزینه‌های پرداختی حجاج: امسال برای اولین بار دو میلیون تومان به زائران بیت‌الله الحرام بازگرداندیم که حق خود زائر بوده است.   

اوحدی همچنین گفت: امسال بعد از گذشت شش سال، پرواز ورودی زائران مدینه قبل به عربستان طوری برنامه‌ریزی شد که این زائران به طور مستقیم وارد مدینه شوند و همچنین پرواز بازگشت زائران مدینه بعد نیز از فرودگاه مدینه انجام می‌شود. بنابراین زائران مدینه قبل در ورود به عربستان و زائران مدینه بعد در بازگشت از عربستان دیگر مسافت طولانی بین فرودگاه جده و مدینه منوره و بالعکس را تجربه نمی‌کنند.

کد خبر 232033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز