یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

برای تحلیل شرایط بازار سهام نباید فقط به شاخص کل نگاه کرد بلکه باید همه نماگرها ازجمله حجم و ارزش معاملات و نقدشوندگی بازار را مدنظر قرار داد تا جایگاه و وضعیت بورس در اقتصاد بهتر مشخص شود.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان بورس شنبه شب در برنامه 2.5 ساعته شبکه خبر گفت: از ابتدای سال 92، به‌طور متوسط روزانه هزار میلیارد تومان در 3بورس اوراق بهادار، فرابورس و کالا معامله شده که در قیاس با دوره مشابه سال قبل، 250درصد رشد نشان می‌دهد. از ابتدای امسال دفعات معاملات 7میلیون و 300 دفعه بوده، این رقم در مدت مشابه سال قبل، 2میلیون و 450دفعه بوده است.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه شاخص در سال‌جاری، 63درصد رشد داشته است، افزود: تاکنون 6میلیون و 500هزار کد معاملاتی صادر شده که در قیاس با کشورهای منطقه رقمی بی‌نظیر است.او در برابر این مطلب که گروهی معتقدند ارزش بازار سهام در سال‌های اخیر از نظر دلاری تغییر نکرده و همچنان 100میلیارد دلار است، گفت: در این مدت، رشد بورس اوراق بهادار از رشد دلار بیشتر بوده است.

در ابتدای سال 91، دلار تقریبا حدود 2هزار تومان بود، ارزش دلار آزاد در این روزها به 2900 تومان رسیده، حال چنانچه ارزش بورس و فرابورس را که 373هزار میلیارد تومان است با ابتدای سال 91که 160هزار میلیارد تومان بود، مقایسه کنیم بیش از 100درصد افزایش داشته‌ایم، درحالی‌که دلار فقط 50درصد رشد کرده است.

اوایل سال 91قیمت سکه بهار آزادی به بالای یک میلیون تومان رسید، اما امروز کمتر ازاین رقم است. در نتیجه با مقایسه بازارهای مختلف مشخص می‌شود که بازده بورس از سایر بازارها جلوتر است. او افزود: از ابتدای سال 91تا الان با محاسبه سود نقدی، بورس اوراق بهادار 140درصد بازده را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. صالح‌آبادی گفت: در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون 39هزار میلیارد تومان تأمین مالی در بورس‌های مختلف صورت گرفته است.

کد خبر 232046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز