شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

یک گزارشگر آمریکایی اخیرا در سوریه با ۴عضو گروه وابسته به القاعده گفت‌وگو کرده‌ است.

یک گزارشگر آمریکایی اخیرا در سوریه با ۴عضو گروه وابسته به القاعده گفت‌وگو کرده‌ است.

این 4نفر همگی تحصیل‌کرده غرب هستند و در این گفت‌وگو دیدگاهشان را درباره جنگ سوریه، آمریکا و منطقه گفته‌اند. این گزارش را که در نشریه آمریکایی دیلی‌بیست منتشر شده می‌خوانید.

همینطور که چایم را می‌خوردم از شنیدن صدای مهیب انفجار تکان خوردم اما 4نفری که در کنارشان پای سفره بودم، خیلی عادی به خوردن ادامه می‌دادند. یکی از آنها به من گفت: اگر دلت با خدا باشد اینطور نمی‌ترسی. یکی از آنها پاکستانی، دیگری کویتی و دونفر دیگر اهل سعودی بودند. این 4مرد جوان عضو گروهی هستند که خود را امارت اسلامی عراق و شام می‌خوانند؛ سازمانی که شاخه القاعده در 2 کشور سوریه و عراق است. یکی از دلایل تردید واشنگتن در دخالت در سوریه و کمک به مخالفان دولت بشار اسد، قدرت‌گرفتن گروه‌هایی مانند همین گروه است. این 4مرد جوان اما گروه خود را برحق می‌دانند.

هر 4 نفر آنها کشورشان را ترک کرده‌اند تا به قول خودشان، به «جهاد در سوریه علیه شیعیان... » بپیوندند. آنها می‌گویند که بی‌تاب هستند تا نوبت شهادتشان برای جهاد جهانی برسد. من با این 4 نفر اختلاف نظرات زیادی داشتم اما نقاط اشتراک هم داشتیم. همگی زیر 30سال بودیم، همگی در غرب تحصیل کرده‌ایم و همگی زبان انگلیسی را سلیس و روان صحبت می‌کنیم. ایمن 22ساله با ریش بلند و چشمان قهوه‌ای، در میان این 4نفر از همه جوان‌تر بود. او که تبعه سعودی است می‌گوید که زبان انگلیسی را از کارتون‌های آمریکایی آموخته و بعد برای تحصیل به غرب رفته‌است.

ما در نزدیکی حلب بودیم، جایی که یک میدان جنگ میان گروه‌های مسلح و ارتش بشار اسد است. این 4نفر درباره روزهای تحصیلشان در دانشگاه در کانادا و انگلیس حرف می‌زنند و می‌گویند که امیدوارند عروسی از سوریه داشته‌باشند زیرا دختران سوریه‌ای و لبنانی زیبایی خاصی در میان زنان مسلمان دیگر دارند. اما همینطور که درباره زندگی و آینده‌شان در این دنیا سخن می‌گویند، از بهشت و شهیدشدن در بمب‌گذاری انتحاری هم حرف می‌زنند و می‌گویند که چنین مرگی رویایشان است. جوان 24ساله‌ای که یک مهندس کویتی است، توضیح می‌دهد که چه رقابتی میان دوستانش برای شرکت در ماموریت‌های انتحاری وجود دارد؛ به‌ویژه این رقابت در ‌ماه رمضان بیشتر می‌شود. یکی از جدیدترین عملیات‌های انتحاری این گروه در سوریه عملیاتی در پایگاه هوایی مناق در شمال بوده که بعد هم به‌دست شورشیان افتاده است.

چارلز لیستر تحلیلگر مرکز مقابله با تروریسم در لندن می‌گوید که گروه امارت اسلامی عراق و شام منابع نظامی‌اش را در بخش‌های وسیعی از خاک سوریه گسترده کرده و مشغول جنگ در چند جبهه است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این گروه در میان دیگر گروه‌های مخالف سوریه‌ای چندان پرشمار نیست و براساس تخمین‌ها، تعداد اعضای آن 3تا 5هزار نفر در خاک سوریه است. اما نزدیکی این گروه با سازمان وابسته به ابومصعب زرقاوی در عراق باعث شده که منابع مالی بین‌المللی جذب این گروه شوند. این وجه تمایز این گروه با گروه‌های مسلح دیگر است.

ایمن و احمد 2 برادر سعودی، قبل از پیوستن به امارت اسلامی عراق و شام، عضو جبهه نصرت بودند. اما وقتی ابوبکر البغدادی، رهبر گروه امارت اسلامی عراق و شام اعلام کرد که 2 گروه القاعده عراق و سوریه ادغام شده‌اند، این دو برادر به این گروه پیوستند. اما به هر حال این دو گروه فعالیت‌هایشان را با هم و با القاعده هماهنگ می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که جبهه نصرت و امارت اسلامی عراق و شام رقبایی هستند که با هم دوستی نیز دارند. از نظر سیاسی این دو گروه دورنمای متفاوتی با هم دارند. جبهه نصرت همچنان بر ماهیت سوریه‌ای خود تأکید دارد و می‌گوید که دامنه فعالیتش در صحنه سوریه محدود است اما امارت اسلامی عراق و شام دورنمایی فراملی‌تر دارد؛ همین دورنما و هدف بین‌المللی باعث شد تا فراز 24ساله از پاکستان به این گروه جذب شود. فراز 7سال را در انگلیس زندگی کرده و به‌شدت و با احساسات درباره نقض حقوق مسلمانان جهان توسط غرب سخن می‌گوید. او می‌گوید که بعد از تحصیل در انگلیس به پاکستان برگشته تا در کنار هموطنانش علیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مبارزه کند. او بعد از 2 سال حضور در پاکستان، به سوریه آمده چون دریافته جنگی واقعی در خاک سوریه علیه کل جهان اسلام در جریان است. او می‌گوید که آمریکا، اسرائیل و اروپا این جنگ را اداره می‌کنند.

این مردان جوان قبول کردند که به‌صورت ناشناس با یک خبرنگار آمریکایی گفت‌وگو کنند تا نظراتشان به گوش مخاطبان غربی برسد. این در حالی است که همقطارانشان در گروه القاعده خبرنگاران غربی و امدادگران خارجی را در سوریه‌ می‌ربایند و می‌کشند. آنها حتی اعضایی از دیگر گروه‌های مخالف را که با آنها هم‌نظر نیستند نیز می‌ربایند و به قتل می‌رسانند. محمد، یکی از این 4نفر می‌گوید که آنها جاسوسان غربی را ادب می‌کنند. به گفته آنها، میلیون‌ها خبرنگار ماجرای سوریه را روایت می‌کنند اما این روایت گاه نادرست است و تغییر و تأثیری در ماجرا ندارد.

با وجود همه حرف‌ها و شعارهای این افراد علیه آمریکا، درخواست می‌کنند که واشنگتن به آنها سلاح بدهد. البته آنها همچنان در لابه‌لای حرف‌هایشان می‌گویند که به نیت غرب در سوریه بدگمان هستند. فراز می‌گوید که من حتی به کلاشینکفی که آمریکایی‌ها بدهند هم بدگمان هستم. اسرائیلی‌ها حتما کاری می‌کنند که این اسلحه در دست خود من منفجر شود. او می‌گوید: شما آمریکایی‌ها برای واردشدن به جنگ سوریه دلیل خودتان را دارید و این دلیل قطعا انسان‌دوستانه نیست. محمد هم می‌گوید: اگر آمریکا جرأت کند و وارد خاک سوریه شود ما بالاخره روزی آنها را بیرون می‌کنیم. مانند افغانستان، ما آماده جنگ با آنها هستیم. اگر آمریکا دلش به حال مردم سوریه می‌سوخت، قبل از اینکه 100هزارنفر کشته شوند، کاری می‌کرد.فراز در پایان این نشست می‌گوید: به آمریکا بگو ما در همه جا آماده جنگ با شما هستیم.

کد خبر 231795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز