گروه بین‌الملل: درحالی‌که سوریه یک روز زودتر از مهلت تعیین شده، فهرست سلاح‌های شیمیایی خود را رسما به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل تحویل داد، این سازمان نشست امروز یکشنبه‌خود درباره سوریه را به زمانی نامشخص موکول کرد.

آموزش زنان  توسط القاعده در مسجد

مقام‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با اعلام اینکه سوریه جزئیاتی را درباره سلاح‌های شیمیایی خود به آنها تحویل داده است، تأکید کردند که این اطلاعات دیروز شنبه تکمیل شد و بدین ترتیب فرایند سریع برچیدن این سلاح‌ها آغاز می‌شود.براساس توافق آمریکا و روسیه در اوایل‌ماه جاری میلادی درباره برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه، مقرر شد که این سلاح‌ها طی 9‌ماه به‌صورت کامل برچیده شود.

بنا به این توافق‌ سوریه تا دیروز شنبه باید جزئیات سلاح‌های شیمیایی خود را به اطلاع سازمان ذیربط ارائه می‌داد. مقام‌های دمشق روز جمعه گزارش اولیه‌ای را در این‌باره تحویل دادند ودیروز شنبه جزئیات کامل را اعلام کردند.این درحالی است که نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که قرار بود امروز یکشنبه برگزار شود به دلایلی نامعلوم به زمانی نامشخص موکول شد. این شورا مرکب از 41عضو از میان 189عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که براساس توافقات جدید، سوریه در‌ماه اکتبر آینده، صد و نودمین عضو آن خواهد شد.

سازمان یادشده در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست یادشده به تعویق افتاده و به‌زودی زمان جدید برگزاری آن اعلام خواهد شد. در این بیانیه به علل و عوامل این تعویق اشاره‌ای نشده است. این تعویق اما واکنش دبیرکل سازمان ملل را به‌دنبال داشت و مارتن نسیرکی سخنگوی بان کی مون بر ضرورت از دست ندادن وقت در برچیدن این سلاح‌ها تأکید کرد.

نسیرکی تصریح کرد که تاکنون هیچ زمانی برای نشست جدید مشخص نشده است. پس از ارائه گزارش کامل سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی‌اش و تأیید آن از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، شورای امنیت هم نشستی را برای تأیید این اقدامات برگزار می‌کند و در پی آن، کارشناسان سازمان یادشده برای کسب اطمینان از فهرست و شناسایی مخازن عازم سوریه می‌شوند؛ مرحله بعد، آغاز فرایند برچیدن این سلاح‌ها خواهد بود. تاکنون هیچ مکانی برای برچیدن این سلاح‌ها مشخص نشده است.

در عرصه میدانی هم صدها فرد مسلح از گروه پیکارجوی ارتش آزاد به شبه نظامیان القاعده پیوستند. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر، این اقدام را نتیجه ترغیب و تشویق‌های القاعده خواند و به نقل از شماری از اسلامگراها گزارش داد که صدها نفر از ارتش آزاد به 2گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و جبهه النصره با گرایش‌های القاعده‌ای اعلام وفاداری کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد شکست‌های پیاپی ارتش آزاد از القاعده و کم شدن ارسال سلاح از جانب طرف‌های منطقه‌ای به ارتش آزاد عامل این امر شده باشد.

کد خبر 231901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز