گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ماجرای فرستادن اجباری دانش‌آموزان قبولی شهریور سال اول دبیرستان به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش امسال نیز با توجه به بخشنامه صادره از سوی آموزش و پرورش ادامه دارد که این امر اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را برانگیخته است.

 هفته دوم شهریور بخشنامه‌ای به شماره 1. 108533 مورخ 92.6.10 با امضای مدیرکل آموزش و پرورش شهرتهران به مناطق آموزش و پرورش ارسال شد که در آن بر ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دوم براساس فرم هدایت تحصیلی خردادماه تأکید شده بود. با ارسال این بخشنامه مدیران دبیرستان‌ها موظف شدند از ثبت‌نام دانش‌آموزان تجدیدی سال اول دبیرستان که در امتحانات شهریور قبول شده‌اند در دبیرستان‌ها خودداری و آنها را برای ثبت‌نام به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بفرستند.

این در حالی بود که دانش‌آموزان علاقه‌ای به رشته‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نداشتند و این امر مشکلاتی در پی داشت. با رسانه‌ای شدن موضوع، سه‌شنبه هفته گذشته به مناطق آموزش و پرورش اعلام شد فرستادن اجباری دانش‌آموزان قبولی شهریور سال اول دبیرستان‌ها به هنرستان‌ها منتفی است و به گفته یک منبع آگاه اخیرا این موضوع طی بخشنامه‌ای به مناطق اعلام شده است.

با وجود این، مدیران برخی مناطق آموزش و پرورش و دبیرستان‌ها بر اجرای بخشنامه ممنوعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور اصرار می‌ورزند که موجب نارضایتی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان شده و آینده این دانش‌آموزان را به مخاطره انداخته است. برخی از دانش‌آموزان و پدران و مادران آنها در تماس با خبرنگار همشهری از این تصمیم آموزش و پرورش که در دولت دهم گرفته شده و هدف آن افزایش تعداد هنرجویان هنرستان‌هاست به‌شدت انتقاد کردند و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

نمونه بارز عملکرد سلیقه‌ای، در منطقه14 تهران (دبیرستان...) است که موجبات نگرانی و اعتراض دانش‌آموزان و والدین آنها را به‌دنبال داشته است و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست. مادر یکی از دانش‌آموزانی که شهریور قبول شده است گفت: فرزندم هیچ تمایلی به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ندارد ولی مسئولان دبیرستان... از ثبت‌نام دخترم در سال دوم دبیرستانی که سال پیش نیز در آنجا درس می‌خوانده به بهانه تجدیدی و قبول شدن در شهریور خودداری کرده و می‌گویند فقط باید به هنرستان برود. سال گذشته نیز چنین تصمیمی گرفته شد و بسیاری از دانش‌آموزان سال اول دبیرستان که قبولی شهریور بودند به زور به هنرستان‌ها فرستاده شدند که با پیگیری همشهری این مشکل رفع شد. هر چند مسئولان چنین موضوعی را کتمان کردند ولی وزیر سابق آموزش و پرورش مهر91 در پاسخ به پرسشی دراین باره اعلام کرد: «این موضوع اصلاح شده است.»

سید‌محمود حسینی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران نیز سال گذشته در این‌باره به همشهری گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و تنها به هنرستان‌ها توصیه شده ‌ تا با توجه به رویکرد آموزش و پرورش، دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را به‌صورت تکمیل ظرفیت ثبت‌نام کنند! پیش‌تر نیز شریف‌زاده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفته بود که دانش‌آموزان سال اول دبیرستان که پس از چند بار امتحان نمره قبولی کسب نکنند برای ادامه تحصیل به هنرستان‌ها فرستاده می‌شوند. ظاهرا برخی مسئولان منصوب وزیر سابق آموزش و پرورش همچنان خود را قیم دانش‌آموزان می‌دانند و آنها را مجبور به تحصیل در رشته‌هایی می‌کنند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. البته بدین‌ترتیب آمار هنرجویان هنرستان‌ها افرایش می‌یابد. پرسش این است که آیا همین مسئولان محترم می‌توانند فرزندان دانش‌آموز خود را نیز به اجبار به رشته‌ای غیر از آنچه مورد علاقه آنهاست بفرستند؟

کد خبر 231285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز