گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: ‌ با وجود حل‌نشدن مشکلات مجتمع‌های آموزشی در مناطق روستایی و محروم، مسئولان وعده جدیدی می‌دهند و از هوشمندسازی ۴۰هزار مجتمع آموزشی تا پایان تابستان خبر می‌دهند.

آموزش

وزارت آموزش و پرورش که وزیرش نتوانست از مجلس رای‌اعتماد بگیرد همچنان درگیر وعده‌های غیرعملی است. بزرگنمایی کارها همچنان ادامه دارد، نمونه بارز آن اعلام هوشمندسازی بیش از 40هزار مجتمع آموزشی تا پایان تابستان امسال است، البته هنوز آمار دقیقی از تعداد مدارس هوشمندسازی شده ارائه نشده است.

رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش هفته گذشته در این‌باره به مهر گفت: سال گذشته سازمان نوسازی مدارس 41میلیارد و 300میلیون تومان برای هوشمندسازی مدارس به‌ویژه مدارس تازه ساخت و جدیدالتأسیس اختصاص داده است. یوسف نوری افزود: طرح فراگیر هوشمندسازی مدارس از یک‌سال و نیم پیش شروع شده و در این مدت نیز پژوهش‌های لازم در حوزه نحوه هوشمندسازی مدارس از سوی مرکز سنجش و مرکز فناوری ارتباطات آموزش و پرورش انجام شده است.

وی افزود: نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که زیرساخت‌های لازم در بیشتر مدارس کشور فراهم شده است، اما در حوزه کاربرد باید تلاش‌هایی برای آموزش فرهنگیان انجام شود تا معلمان با توانمندی کامل از ابزار و ادوات هوشمند برای آموزش دروس و انتقال صحیح مفاهیم به دانش‌آموز استفاده کنند. به گفته نوری، دوره‌های آموزشی هوشمندسازی با همکاری مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش باید برای فرهنگیان به‌صورت حضوری و نیمه‌حضوری برگزار شود که هماهنگی لازم برای برگزاری این کلاس‌ها انجام شده است.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما برای سال تحصیلی جدید هوشمندسازی مجتمع‌های آموزشی روستایی است که بیش از 30میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آنها اختصاص داده شده است و تا پایان تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی جدید بیش از 40هزار مجتمع روستایی و مدارس عشایر هوشمند می‌شوند. وی ادامه داد: همچنین سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعتباری معادل 413میلیارد ریال برای تجهیز و هوشمندسازی مدارس به‌ویژه مدارس جدیدالتأسیس اختصاص داده که با تجهیز این مدارس، می‌توان گفت که روند هوشمندسازی مدارس در 4-3سال اخیر به‌ویژه در 2سال اخیر روند رو به پیشرفتی داشته است.

تناقض در آمار

رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش در حالی از اختصاص 41میلیارد و 300میلیون تومان برای هوشمندسازی مدارس در سال گذشته سخن گفته که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به فارس اعلام کرده که براساس قانون بودجه سال 91، 40میلیارد تومان اعتبار برای هوشمندسازی مدارس کشور اختصاص یافت.

فقط یکی‌دو کلاس هوشمند

در همین حال تیرماه امسال، نوری درباره هوشمندسازی مجتمع‌های روستایی به فارس گفت: برای عدالت آموزشی پیش‌بینی کردیم که در تمام مجتمع‌های روستایی، یک یا 2 کلاس درس هوشمند شود. رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش توضیح نداده که چرا فقط یکی،دو کلاس در هر مجتمع آموزشی روستایی هوشمند می‌شوند و آیا با این روش بین دانش‌آموزانی که در کلاس‌های هوشمند درس می‌خوانند با سایر دانش‌آموزان تبعیض ایجاد نمی‌شود؟

از همه مهم‌تر اینکه آیا در مناطقی که زیرساخت‌ها آماده نیست اصولا هوشمندسازی چه معنایی دارد؟ برای مثال براساس مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری از مدارس روستایی برخی مناطق محروم کشور، کامپیوترهای موجود در این مدارس که اتفاقا جزو مجتمع‌های آموزشی هستند، خاک می‌خورند و هیچ کارایی ندارند.

آیا معلمان این مدارس از مهارت لازم برخوردارند، آیا مسئولانی که در وزارتخانه برای مدارس مناطق محروم و روستایی کشور تصمیم می‌گیرند از وضعیت این مدارس مطلع هستند، برای مثال اولیای یکی از مدارس مناطق کاملا محروم که 2دستگاه کامپیوتر نیز تحویل گرفته بود، موضوع را انکار می‌کرد و درخواست دریافت کامپیوتر داشت! هوشمندسازی مدارس به شعار نیست، اینکه چرا برخی مسئولان به جای پرداختن به مسائل و مشکلات حوزه خود، آنها را نادیده می‌انگارند و مسائل دیگری را برای پنهان‌ماندن مشکلات اساسی مطرح می‌کنند جای تعجب است.رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از نتایج پژوهش‌ها گفته است که براساس آن زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی در اکثریت مدارس فراهم شده است، از این مقام محترم در وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌شود نتایج این پژوهش‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

شعار هوشمندسازی

هوشمندسازی بحثی حاشیه‌ای است که سعی شده کاهش سطح آموزشی را با آن توجیه کنند و بگویند که افزایش سطح کیفی نظام آموزش و پرورش در گرو هوشمند‌شدن مدارس است، غافل از اینکه اشکال نظام آموزش و پرورش از به حاشیه رانده شدن کیفی‌سازی‌ آموزش و پرورش است.

البته برخی دانش‌آموزان-که حاجی‌بابایی در ابتدای دوره وزارتش مخالف جداسازی دانش‌آموزان بود- تحت آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرند تا در المپیادها شرکت کنند و بگویند در فلان المپیاد مقام کسب کرده‌ایم پس سطح کیفی آموزش و پرورش رشد مطلوبی داشته است، ولی واقعیت چیز دیگری است.از این امکانات در اغلب مدارسی که هوشمند شده‌اند استفاده‌ای نمی‌شود و تجهیزات خاک می‌خورد، البته محتوای آموزشی در این حوزه نیز تهیه نشده و آموزش‌های لازم به معلمان ارائه نشده است.

کد خبر 227237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز