سالانه ۲/۵ در صد رشد دانش‌آموز داریم و با وجود ۱۴ هنرستان نمی‌توانیم همه علاقه‌مندان به رشته‌های فنی را پوشش دهیم .

هنرستان

همشهری آنلاین- مریم قاسمی: برای پاسخ دهی به سؤالات و دغدغه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، سراغ «عطاءاله فروتن» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۸ در بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی رفتیم. 


۱۴هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و یک دانشکده در منطقه۱۸ وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد زیادی از دانش‌آموزان ساکن در این منطقه علاقه زیادی به ادامه تحصیل در رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای دارند تا شاخه‌های نظری، اما چرا با وجود این امکانات بازهم کمبود وجود دارد و همه دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های فنی نمی‌توانند در این هنرستان‌ها ثبت‌نام کنند. رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۸ در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «شرایط تحصیلی در هنرستان‌ها متفاوت از مدارس دیگر است. مثلاً ماهیت کار در هنرستان‌ها به گونه‌ای است که دانش‌آموزان به ۲گروه ۱۶نفری تقسیم می‌شوند و ۳روز در هفته کار و کارگاه عملی دارند. با این اوصاف متوجه می‌شوید که مدیران هنرستان‌ها چاره‌ای ندارند که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان، روش‌های سختگیرانه به کار گیرند و آزمون ورودی برگزار می‌کنند تا با توجه به ظرفیت و فضای کارگاهی هنرستان‌ها، از دانش‌آموزانی که بالاترین امتیاز را به دست آورده‌اند، ثبت‌نام کنند. بنابراین موضوع اصلی، کمبود فضای هنرستان‌هاست که با میزان مخاطبان برابری نمی‌کند. هرچند در بین مناطق مختلف شهرتهران، برخورداری از ۱۴هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در یک منطقه ایده‌آل است، اما با این حال منطقه۱۸ نیازمند هنرستان‌های بیشتری است تا بتواند همه دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های فنی و مهارتی را جذب و شرایط تحصیلی آنها را فراهم کند.»
این‌طور که «عطاءاله فروتن» عنوان می‌کند، سالانه ۲و نیم‌درصد رشد جمعیت دانش‌آموزی در این منطقه وجود دارد که البته بخشی از آن مربوط به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است. 

  • رشته‌های فنی در جنوب شهر پرمخاطب است

کارشناسان اداره آموزش و پرورش در طول این سال‌ها با کار مطالعاتی و میدانی تلاش کرده‌اند تا عوامل افزایش مخاطبان رشته‌های فنی و حرفه‌ای را شناسایی کنند و البته در این زمینه به نتایج قابل تأملی هم رسیده‌اند. فروتن به‌صورت خلاصه از عواملی که باعث شده تعداد زیادی از دانش‌آموزان پشت در هنرستان‌ها صف بکشند، صحبت می‌کند و می‌گوید: «معمولاً بچه‌های ساکن در جنوب شهر از دوران کودکی و نوجوانی یاد می‌گیرند و به این باور می‌رسند که بازار در دست تکنسین‌ها و افرادی است که در رشته‌ای تخصص و مهارت فنی دارند. دوم اینکه وضعیت اقتصادی خانوارها و شرایط به گونه‌ای است که والدین ترجیح می‌دهند فرزندشان در رشته‌های فنی که آینده روشن‌تری دارند، تحصیل کنند. سومین عامل به اصطلاح پژوهشگران «پدر پیشه» بودن است که در افزایش مخاطبان رشته‌های فنی و حرفه‌ای مؤثر است. یعنی فرزندانی که به واسطه شغل و حرفه پدرشان به یک نوع مهارت مثل برق کاری، جوشکاری و... علاقه‌مند شده‌اند و دوست دارند شغل پدرشان را ادامه دهند. بنابراین وجود این ویژگی‌ها باعث شده تا دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در جنوب شهر بیشتر باشد.»
 

  1. ۷۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز، امسال در پایه‌های مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل می‌شوند.  
  2. ۲/۵ ‌درصد هر سال به جمعیت دانش‌آموزان منطقه ۱۸ اضافه می‌شود.
  3. ۶۰ کلاس فنی و حرفه‌ای و ۲۸۹ کلاس کار و دانش در سال تحصیلی گذشته راه‌اندازی شد که پیش‌بینی می‌شود امسال هم افزایش پیدا کند.  
  4. ۱۴ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در منطقه ۱۸ وجود دارد که به‌طور مساوی به واحدهای آموزشی پسرانه و دخترانه اختصاص دارند.  
کد خبر 542362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha