آمار بالای تعداد هنرستان‌ها و واحدهای آموزشی فنی و حرفه‌ای در منطقه ۱۸ در بین سایر مناطق شهر تهران نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ساکن در این نقطه از شهر بیشتربه ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تمایل دارند که البته این موضوع بی‌علت نیست.

خیران مدرسه ساز

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی‌:  به تازگی نیز کلنگ ساخت پانزدهمین هنرستان فنی و حرفه‌ای در منطقه ما به زمین زده شده است. همه اینها را بهانه قرار دادیم و با «محمد احسانی» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ در این باره گفت‌وگو کردیم.

  تاکنون چند مدرسه خیرساز در محدوده منطقه ۱۸ ساخته شده است؟ به نظر شما چگونه می‌توان افراد بیشتری را به امر مدرسه‌سازی ترغیب کرد؟
طبق آمار ثبت شده در مجمع خیرین مدرسه‌ساز تهران، نیکوکاران تاکنون حدود ۲۵ مدرسه ساخته‌اند که بخشی از آنها با مشارکت اداره‌نوسازی آموزش و پرورش تهران و شهروندان بوده است و البته ساخت ۲ پروژه دیگر نیز در آینده نزدیک کلید می‌خورد. درواقع، خیرین مدرسه‌ساز در طول این سال‌ها هیچ‌گاه ما را تنها نگذاشته‌اند.
دفتر نمایندگی خیرین مدرسه‌ساز منطقه ۱۸ فعالیت‌های خوبی در زمینه جذب افراد خیر و نیکوکار داشته‌اند و اکنون ۲ نفر از خیرین مدرسه‌ساز به‌صورت ثابت همکاری می‌کنند، اما نکته مهم فراهم بودن زمین مناسب برای ساخت مدرسه است. یعنی اگر فضای مناسب در اختیارمان باشد خیران و نیکوکاران با میل بیشتری برای ساخت مدرسه اقدام می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید تورم و گرانی زمین حتی در جنوب شهر نیز تأثیرات منفی بسیاری به‌جا گذاشته است.

محمد احسانی/ رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸


  چه تعداد دانش‌آموز در منطقه ۱۸ داریم و هر سال به‌طور متوسط چه میزان به جمعیت محصلان اضافه می‌شود؟
طبق آخرین آمار موجود در بانک اطلاعات اداره آموزش و پرورش، امسال تعداد دانش‌آموزان منطقه، به عدد ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده که در مقاطع مختلف مشغول تحصیلند. بررسی آمار دانش‌آموزان در سنوات گذشته نشان می‌دهد که هر سال ۲ و نیم‌درصد به جمعیت دانش‌آموزان اضافه می‌شود.
  بنابراین هر سال با مسئله افزایش دانش‌آموزان مواجهید و این در حالی است که امکانات آموزشی ثابت است.
بله. متأسفانه تعداد مدارس و واحدهای آموزشی با آمار بالای دانش‌آموزان برابری نمی‌کند. هر سال مدارس منطقه ما با چالش جدی مواجهند که مهم‌ترین آنهارعایت حد نصاب تعداد نفراتی است که در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، چراکه این موضوع می‌تواند بر کیفیت آموزش و تدریس معلمان و یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.


  در روزهای اخیر شاهد آغاز ساخت هنرستان جدیدی در بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی جنب ساختمان اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ هستیم. با وجود ۱۴ هنرستان فنی و حرفه‌ای در این محدوده از تهران ساخت این هنرستان چه ضرورتی دارد؟
هر چند اکنون ۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه و ۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای پسرانه در منطقه ۱۸ وجود دارد، با این حال آمار دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به تحصیل در یکی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای هستند بسیار بالاست و با این تعداد واحد آموزشی نمی‌توان به نحو شایسته به نیاز آنها پاسخ داد. بر این اساس، ساخت هنرستان فنی و حرفه‌ای در اولویت نیازآموزشی منطقه قرارگرفت.


  آیا فرهنگ و سبک زندگی ساکنان در گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای تأثیر داشته است؟
برای پاسخ به این سؤال می‌توان به آخرین یافته‌های کارشناسان اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ بسنده کرد. بر اساس این تحقیقات، ۴ عامل افزایش مخاطبان رشته‌های فنی و حرفه‌ای شناسایی شده است. اول اینکه بیشتر دانش‌آموزان ساکن در مناطق جنوب شهر از کودکی و نوجوانی با بازار کار آشنا می‌شوند و به این درک می‌رسند که کسانی در این حوزه موفق خواهند شد که در یک زمینه مهارت و تخصص دارند و از این طریق می‌توانند نیازهای مادی خود را تأمین کنند. دوم اینکه بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان در رشته‌هایی تحصیل کنندکه آینده روشن و درآمد مکفی داشته باشند، بنابراین انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای می‌تواند آنها را به هدف‌شان نزدیک کند.

سوم اینکه‌ درصد بالایی از دانش‌آموزان به واسطه شغل پدرشان، که به اصطلاح به آن «پدرپیشه» می‌گویند، به رشته‌های فنی و حرفه‌ای علاقه‌مند و در مکانیکی، الکتریکی، خیاطی، تراشکاری، آهنگری و... صاحب مهارت و تجربه شده‌اند و آینده خود را در ادامه تحصیل در این رشته‌ها می‌بینند. البته دلیل چهارمی هم وجود دارد و آن نیاز بازار کسب و کار است که باعث می‌شود دانش‌آموزان باهوش، با استعداد و آینده‌نگر با شناخت نیاز جامعه به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای میل بیشتری نشان دهند. همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا هر سال با جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزانی مواجه شویم که خواهان نام‌نویسی در یکی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای هستند.


  درباره هنرستان جدیدی که ساختش به تازگی آغاز شده، صحبت کنید و بگویید چه ویژگی‌هایی دارد؟
این واحد آموزشی فنی و حرفه‌ای در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۱۸‌مترمربعدر کنار ساختمان اداره آموزش و پرورش در حال ساخت است. این مدرسه ۱۸ کلاسه به همت «گیتی کبیری پهلوان» بانوی خیر مدرسه‌ساز و با مشارکت اداره نوسازی شهر تهران و آموزش و پرورش منطقه ۱۸ در دست اجراست که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. این مدرسه ظرفیت پذیرش ۳۶۰ دانش‌آموز را دارد.

کد خبر 585362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha