همشهری آنلاین: طول دوره حضور حجاج افغانستان در عربستان سعودی ۴۰ روزه است که هر زائر معادل ۳۱۰۰ دلار برای پروازهای رفت و برگشت، اسکان در طول این ۴۰ روز و همچنین وقوف در چادرها و خیمه‌های مخصوص زائران افغانی در ایام تشریق هزینه می‌کنند. کارگزاران حج افغانستان تعهدی در قبال تامین غذا و امور نقلیه زائران در مدینه و مکه ندارد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، وقتی در مسجد النبی (ص) می‌نشینی زائران از کشورهای مختلف، با زبان، رنگ پوست و لباس‌های مختلف می‌بینی؛ زائرانی که اکثراً مستعد گفتکو و مصافحه با یکدیگر هستند؛ هر چند تفاوت‌ها مشخص است اما گویی همه تلاش می‌کنند تا در سلام و احوالپرسی‌هایشان با تاکید بر اشتراکات مسلمان، بر ید واحده تکیه کنند.

زائران کشور همسایه، افغانستان، احساس نزدیکی بیشتری با زائران ایرانی دارند که در علل‌یابی این حس شاید بتوان به نزدیکی زبانی برادران افغانی با زبان فارسی اشاره کرد. زبان فارسی رایج در افغانستان به طور عمده فارسی دری است. این گونه زبانی در نگارش‌های رسمی دولتی افغانستان با نام «زبان دری» یاد می‌شود، ولی مردم افغانستان در زبان گفتاری، زبان خود را با نام فارسی می‌شناسند و فارسی دری و پشتو در افغانستان دو زبان رسمی در کل کشور هستند.

امور مربوط به حج مسلمانان افغانی توسط وزارت ارشاد، حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان راهبری می‌شود. طول دوره حضور حجاج افغانی در عربستان سعودی 40 روزه است که هر زائر معادل 3100 دلار برای پروازهای رفت و برگشت، اسکان در طول این 40 روز و همچنین وقوف در چادرها و خیمه‌های مخصوص زائران افغانی در ایام تشریق هزینه می‌کنند.

افغانی‌ها نیز در قالب کاروان به این سفر معنوی اعزام می‌شوند اما صرفاً اموری نظیر پروازهای رفت و برگشت و اسکان زائران افغانی به صورت متمرکز انجام می‌شود و تامین غذا یا حمل و نقل درون شهری بر عهده کارگزاران حج افغان نیست و خود زائران با هزینه شخصی باید امور تغذیه و رفت و آمدهایشان را اداره کنند.

چند زائر افغانی که با یکدیگر به سرزمین وحی مشرف شده‌اند با خبرنگار ما در مسجد النبی (ص) هم کلام شده و عنوان کردند که هر چند کارگزاران حج افغانستان پیش‌بینی خاصی برای تامین غذای زائران ندارند اما زائران افغانی از نظر غذایی مشکلی ندارند چراکه به اندازه‌ای در عربستان سعودی قوم و خویش افغانی دارند که بعضاً در یک روز از طول دوران حضورشان در عربستان، به چند ضیافت دعوت می‌شوند.

این زائران افغانی که از آشپزخانه‌های مخصوص پخت غذا برای زائران ایرانی در مدینه مطلع بوده و خدمات نقلیه رایگان برای زائران ایرانی در مدینه را به چشم دیده‌اند، دستگاه حج جمهوری اسلامی را از حرفه‌ای ترین‌ها در زمینه خدمت‌رسانی به زائران برشمردند.

این برادران افغانی از آنچه که حجاج افغانی به عنوان سوغات برای خانواده درجه یک و آشنایان خود خریداری می‌کنند نیز گفتند و وسعت ولیمه حجاج در افغانستان را تشریح کردند. احمد که خود در جده به شغل هتلداری اشتغال دارد و خاله‌زاده هایش برای انجام فریضه حج به سرزمین وحی آمده‌اند، می‌گوید: حجاج افغانی برای همسر، مادر، دختران، همسر برادر و خانواده درجه یک خود طلا خریداری می‌کنند و به آشنایان و دوستان هم سجاده و چادر هدیه می‌دهند.

این برادر افغانی مقیم عربستان که می‌گوید هر سه یا چهار سال یکبار توفیق حج‌گزاری پیدا می‌کند، عنوان کرد: حجاج افغانی پس از بازگشت به کشورشان دو، سه شب ولیمه می‌دهند!

کد خبر 231227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز