همشهری آنلاین: در شب و روز میلاد حضرت امام رضا(ع) سه میلیون زائر با سفر به شهر توس آستان ملکوتی خورشید هشتم را طواف می‌کنند و گرد حرم یار پروانه وار با بال گشودن در دریای مهربانی ثامن الحجج با امام آهو دلان به راز و نیاز می‌پردازند.

مهر نوشت: در شب و روز میلاد حضرت امام رضا(ع) سه میلیون زائر عاشق به رسمی هر ساله در میلاد امام غریبان به شهر توس می آیند و در گرد حرم یار طواف کنان و ملتمسانه روح و جانشان را صیقل می دهند و با سردادن نجوای اجابت در پیشگاه دوست عرض ارادت می کنند.

این آستان مقدس در روز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت همانند سالهای گذشته از زائران و مجاوران استقبال می‌کند و با انجام برنامه ریزیهای لازم از سوی آستان قدس رضوی تسهیلات و امکانات لازم برای پذیرایی از میهمانان و زائران عاشق فراهم می شود.

آمادگی لازم برای پذیرایی از 3 میلیون زائر

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در این رابطه می گوید: در شب و روز میلاد حضرت امام رضا(ع) ۳ میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند و ارادت خود به خاندان اهل بیت (ع) را به نمایش خواهند گذاشت.

محمود ممتاز عنوان می کند: آستان قدس رضوی برای پذیرایی از 3 میلیون زائر آمادگی لازم را داشته و در این خصوص تسهیلات مورد نیاز برای رفاه حال زائران و مجاوران فراهم شده است.

12 میلیون تشرف زائران سراسر کشور و جهان

وی با بیان این مطلب که حرم مطهر رضوی در طول دهه کرامت آماده استقبال از12 میلیون تشرف از سراسر کشور بود، می گوید: در طول این دهه با برکت برنامه های ویژه ای برای زائران تدارک دیده شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی با اشاره به ویژه برنامه های سالروز میلاد امام رضا (ع )، عنوان می کند: به مناسبت سالروز امام هشتم تعویض پوشش ضریح و پـرچم گنبد مطهر از ساعت هفت صبح با نواخته شدن نقاره ها انجام می شود.

به گفته وی مراسم تعویض پرچم به رسمی هر ساله با حضور خادمان رضوی و قرائت زیارت امام رضا (ع) صورت می پذیرد.

عیادت خادمان رضوی از 10هزار بیـمار

ممتاز یادآور می شود: عیادت خادمان رضوی از 10هزار بیـمار در بیمارستانهای استانهای خـراسان رضــوی ، جنوبی و شمالی و توزیع بسته های متبرک میان آنان و قرائت اذان و اقامه در گوش نوزادان تازه متولد شده از دیگر برنامه های سالروز میلاد امام رضا (ع ) است.

ایجاد فرش گل 500 متری در صحن جامع رضوی

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی از ایجاد فرش گل 500 متری در صحن جامع رضوی به مناسبت میلاد امام رضا (ع) خبر داده و می افزاید: در دهه کرامت امسال بزرگترین فرش گل کشور با عنوان شمس الشموس در صحن جامع رضوی فرش می شود.

به گفته وی گل‌آرایی صحن‌های حرم مطهر رضوی، نورآرایی حرم مطهر و عطر افشانی در رواق‌های مختلف از دیگر برنامه‌های آستان قدس در دهه کرامت رضوی است.

ممتاز بیان می کند: در طول این دهه از60 هزار نفر ایثارگر، خانواده شهدا، مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بــهزیستی در قالب 90 گروه برای تشرف به حرم مطهر رضوی دعوت به عمل آمد.

وی به توزیع 12هزار بن غذای متبرک حضرت امام رضا (ع) در فرودگاه، راه آهن و مــراکــز پلیس راه در ورودی مشهد اشاره کرده و می گوید: غذای متبرک حضرت هر ساله به مناسبت میلاد امام هشتم در فرودگاه، راه آهن و مــراکــز پلیس راه توزیع می شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی تصریح می کند: سخنرانی خادمان رضوی در هزار مسجد مـشهد با موضوع سبک زندگی رضوی و حضور300 گروه از خادمان بارگاه مطهر رضوی در مراکز توانبخشی و مدارس استثنایی مشهد از دیگر برنامه های آستان قدس رضوی برای گرامیداشت دهه کرامت بوده است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به برگزاری اجتماع بزرگ رضویون در حرم مطهر امام هشتم(ع) بیان می کند: این اجتماع همزمان با 26 شهریور سالروز میلاد حضرت رضا(ع) در حرم مطهر برگزار می شود.

برگزاری اجتماع رضویون با حضور هیئات مذهبی

حجت‌الاسلام جلال حسینی تصریح می کند: این اجتماع عظیم با حضور کاروان‌ها، هیئات مذهبی و زائران در صحن جامع رضوی برگزار واز ساعت 17:30 آغاز و با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به پایان می‌رسد.

وی اظهار می کند: حرکت اجتماع رضویون از میدان شهدا مشهد شروع شده و آحاد مردم با در دست داشتن شاخه‌های گل در سالروز میلاد به پابوس آقا می روند.

وی از برگزاری برنامه فیض حضور خبر داده و می افزاید: این برنامه ویژه کاروان‌های زیارتی رضوی است و در این راستا هر روزه از ساعت 18 تا 19 به تمام کاروان‌ها و اردوهای زیارتی که به حرم حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند، خدمات فرهنگی ارائه می شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی یادآور می شود: در برنامه فیض حضور از کارشناسان برجسته تربیتی همچون حجج اسلام ‌مومنی، جمالی، رجایی‌خراسانی، واعظ شهیدی، حسینی یزدی و نصیری برای سخنرانی دعوت شده است.

ارائه خدمات فرهنگی به کاروان‌های زیارتی

حجت الاسلام حسینی با اشاره به ارائه خدمات فرهنگی به اردوها و کاروان‌های زیارتی عنوان کرد: ارائه خدمات فرهنگی به زائران در حرم مطهر رضوی 10 سال سابقه دارد و این خدمات در راستای پاسخ به نیاز گروه‌های مخاطب در حرم مطهر و ترویج فرهنگ زیارت و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) در دهه کرامت انجام می شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی می گوید: برگزاری سخنرانی با محوریت سیره امام رضا(ع)، مداحی و قرائت زیارت امین‌الله به صورت زنده در قالب‌های صوتی و تصویری از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت ولادت امام هشتم انجام می شود.

کد خبر 231208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز