گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: سرانجام پس از وقفه‌ای ۲ساله، پرداخت سرانه به مدارس دولتی در آستانه شروع سال تحصیلی جدید آغاز شد تا بخشی از هزینه‌های آموزشی که بر مردم تحمیل شده است کاهش یابد.

اخیرا مبلغ 50 میلیارد تومان از سوی دولت یازدهم به‌عنوان سرانه مدارس اختصاص یافته که پرداخت آن به‌حساب مدارس از روز گذشته آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود فشار مدیران مدارس به خانواده‌ها برای تأمین هزینه‌های مدارس دولتی کمتر شود. قطع سرانه مدارس دولتی عادی موجب بروز مشکلاتی در ادامه فعالیت آموزشی و پرورشی این مدارس و افزوده شدن بر دغدغه خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعتی شد که فرزندانشان در این مدارس درس می‌خوانند.

علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود که 12شهریور برگزار شد درباره مشکلات مدارس دولتی و تأمین نشدن سرانه این مدارس اعلام کرد: دولت تدبیر و امید باوجود همه مشکلات 50 میلیارد تومان پول را به‌عنوان بخشی از سرانه مدارس در اختیار ما قرار داده و تا 20شهریور این پول در اختیار همه مدیران مدارس قرار می‌گیرد. با تأخیر چند روزه از وعده سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مبالغی در اختیار مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته تا بین مدارس دولتی عادی تقسیم شود.

چند برابر شدن بودجه

دولت دهم با قطع پرداخت سرانه به مدارس دولتی عادی به بهانه‌های واهی، بسیاری از مدارس دولتی عادی را بدون هیچ تغییری در فضای آموزشی، امکانات و تجهیزات و کادر آموزشی به مدارس خاص تبدیل کرد تا از این طریق از یک‌سو بار مالی مدارس دولتی را از دوش دولت برداشته و بر مردم تحمیل کند و از سوی دیگر بدون توجه به کیفیت از لحاظ کمی مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد را گسترش دهد.

با وجود ادعای معاون اول رئیس‌جمهور سابق مبنی بر چند برابر شدن بودجه دولت و رفع همه مشکلات آموزش و پرورش، پرداخت سرانه به مدارس دولتی از حدود 2سال پیش متوقف شد و مدیران موظف شدند برای گردش چرخ مدارس دولتی از مردم پول بگیرند.

عواقب پولی شدن مدارس دولتی عادی

البته اکنون نیز روند دریافت پول در مدارس دولتی عادی ادامه دارد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اذعان به دریافت پول در مدارس دولتی عادی اعلام کرد: اکنون با توجه به شرایط ایجاد شده اولیا اگر کمک نکنند کار مدرسه مختل می‌شود این به معنی اجبار والدین به کمک نیست اما از آنها می‌خواهیم و دست‌نیاز به سوی آنها دراز می‌کنیم تا در کوتاه‌مدت بتوانیم اعتبار لازم را تأمین کنیم.

ممنوعیت دریافت پول در مدارس دولتی

درهمین حال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ‌‌باره واریز سرانه به همشهری گفت: این مبلغ ناچیز است و حتی یک‌صدم نیاز آموزش و پرورش را هم نمی‌تواند جبران کند. عبدالوحید فیاضی اظهار کرد: مدیران مدارس به هیچ وجه مجاز نیستند از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان در مدارس دولتی پول دریافت کنند، زیرا این کار مغایر اصل 30قانون اساسی است. وی درباره دریافت پول برای هوشمندسازی مدارس نیز گفت: برای هوشمندسازی مدارس به هیچ عنوان نباید از مردم پول بگیرند، هوشمندسازی وظیفه دولت است نه ملت. به هر روی پرداخت سرانه به مدارس دولتی را پس از حدود 2سال به فال نیک می‌گیریم، هر چند اندک است ولی نشان از اهتمام دولت یازدهم برای حل مشکلات پیش روی آموزش و پرورش دارد و امید است فاصله طبقاتی ایجاد شده در امر آموزش و پرورش از بین برود.

کد خبر 231139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز