مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین موشک جدید ژاپن در ۱۲ سال گذشته روز شنبه ۱۴ سپتامبر به فضا فرستاده شد.

epsilon

به گزارش رویترز این موشک که پس از دو بار تاخیر در ماه گذشته بالاخره پرتاب شد، این امید را برای ژاپنی‌ها برانگیخته است که ممکن است نهایتا بتوانند وارد صنعت چند میلیارد دلاری در حال رشد پرتاب ماهواره وارد شوند.

این موشک در ساعت 0500 به وقت گرینیچ در حالیکه تلسکوپی را برای رصد منظومه شمسی از فضا، با خود حمل می‌کرد، به فضا پرتاب شد.

این موشک سه‌مرحله‌ای به نام "اپسیلون" نصف اندازه موشک فعلی H2A ژاپن دارد و به عنوان جایگزین جدید و ارزان آن معرفی شده است.

تلاش قبلی برای پرتاب این موشک در 27 اوت 9 ثانیه پیش از شروع شمارش معکوس به علت خطای کامپیوتری لغو شده بود.

پرتاب موفق ین موشک ژاپن را یک قدم به هدفش برای وارد شدن به صنعت بین‌المللی پرتاب ماهواره نزدیک‌تر می‌کند.

اندازه کوچک این موشک و یک سیستم کامپیوتری که به موشک امکان می‌دهد سیستم‌های خودش را چک کند، باعث می‌شود به سرعت بتوان اجزای این موشک را سوار کرد و به این ترتیب هزینه کارکنان و تجهیزات را برای اوپراتورها کاهش می‌دهد.

کنترل پرتاب این موشک را می‌توان با کامپیوترهای رومیزی معمول انجام داد، در نتیجه هزینه‌ها را کاهش داد و به مکان‌های بیشتری برای پرتاب دسترسی داشت.

شرکت‌های آمریکایی 30 سال پیش انحصار پرتاب تجاری ماهواره‌ها را در دست داشتند، اما این انحصار به تدریج شکسته شد، و اکنون اغلب این بازار در اختیار شرکت آریان‌اسپیس، یک شرکت اروپایی عمومی- خصوصی مستقر در فرانسه است که درآمد سال 2012 آن 1.3 میلیار دلار گزارش شده است.

این بازار همچنین تحت تاثیر ورود اخیر شرکت خصوصی SpeceX مستقر در کالیفرنیا قرار گرفته است.

روسیه نیز موشک‌های گوناگونی را برای پرتاب‌های فضایی عرضه می‌کند. سفینه‌های سایوز این کشور در حال حاضر تنها وسیله برای انتقال فضانوردان به IS S هستند، زیرا ناوگان شاتل‌های فضایی آمریکا از سال 2011 بازنشسته شده‌اند.

هند و چین نیز تا حدودی در بازار پرتاب ماهواره سهم دارند.

کد خبر 231015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز