همشهری آنلاین: پژوهشگران آلمانی می‌گویند یک مجسمه سنگین بودا که بوسیله نازی‌ها به اروپا آورده شد از یک شهاب‌سنگ که احتمالا 10 هزار سال پیش در مرز سیبری و مغولستان سقوط کرده، تراشیده شده است.

iron man

به گزارش لایو ساینس سن این بودای فضایی که پژوهشگران به آن "مرد آهنین" می‌گویند، دقیقا معلوم نیست، اما بر اساس بهترین تخمین‌ها این مجسمه بین قرن هشتم تا دهم میلادی ساخته شده است.

این حجاری مردی را نشان می‌دهد که چهار زانو نشسته است و چیزی را در دست چپش دارد. بر روی سینه مجسمه علامت "سواستیکا"، نماد خوش‌اقبالی حکاکی شده است که بعدها حزب نازی آلمان نیز آن را برای خود برگزید.

space

پژوهشگران در مقاله خود در 14 سپتامبر در نسخه آنلاین جورنال علوم سیاره‌ای و شهابسنگ‌ها منتشر شده است، می‌نویسند: "حدسی که می‌توان زد این است که وجود نماد سواستیکا بر روی مجسمه انگیزه احتمالی انتقال "مرد آهنین" به آلمان بوده است."

این مرد آهنین برای اولین بار پس از یک سفر اکتشافی به تبت بوسیله ارنست شافر، جانورشناس و قوم‌شناس، که بوسیله حزب نازی برای یافتن ریشه‌های قوم آریایی به آنجا فرستاده شده بود، به آلمان برده شد. این مجسمه بعدها به دست یک مالک خصوصی افتاد.

پژوهشگر دانشگاه اشتوتگارتف المار بوشر و همکارانش برای اولین بار در سال 2007 پس از اینکه 5 نمونه کوچک از این مجسمه را از صاحبش دریافت کردند، آن را آنالیز کردند. این گروه در سال 2009 این امکان را یافتتند تا نمونه‌های بزرگتری را از درون مجسمه به دست اورند که کمتر از بیرون آن که نمونه‌های اولیه از آن گرفته شده بود، در معرض آلودگی ناشی هوازدگی و دستکاری انسانی قرار گرفته بودند.

آنها دریافتند که این مجسمه از رده نادری از سنگ‌های فضایی به نام شهابسنگ‌های آتاکسیت تراشیده شده است. این شهابسنگ‌های عمدتا آهنی دارای مقدار زیادی نیکل هستند. بزرگترین شهابسنگی که تا به حال شناخته شده است، شهابسنگ هوبای نامیبیا است که وزنی بیش از 60 تن دارد.

آنالیز شیمیایی از نمونه‌های مرد آهنین نشان داد که ترکیب این مجسمه تطبیق نزدیکی با پراکنش مشهور شهاب سنگ‌هایی دارد که در مرز سیبری و مغولستان رخ داده است. میدان شهابسنگی چینگا دست کم 250 قطعه شهابسنگی را شامل می‌شود که اغلب به طور نسبی کوچک هستند، گرچه دوتای آنها وزنشان به 10 کیلوگرم می‌رسد.

دانشمندان تخمین ‌می‌زنند که شهابسنگ چینگا 10 تا 20 هزار سال پیش به زمین سقوط کرده است. کشف این میدان برای سال 1913 ثبت شد، اما به گفته بوشنر وجود این مجسمه بیانگر آن است که مردم از مدت‌ها پیش این میدان را برای مواد هنری حفاری می‌کرده‌اند.

هویت این مرد حجاری‌شده روشن نیست، اما پژوهشگران گمان می‌کنند که ممکن است وایسراوانا، خدای بودایی باشد که جامبهالا هم نامیده می‌شود.

وایسراوانا خدای ثروت یا جنگ است، و اغلب در حالیکه یک لیمو (نماد ثروت) یا کیسه پولی در دست دارد، به تصویر کشیده می‌شود. این مرد آهنین شیء نامشخصی در دست دارد. این مجسمه 24 سانتی متر ارتفاع و 10.6 کیلوگرم وزن دارد.

بوشنر و همکارانش می‌نویسند بسیاری از فرهنگ‌ها از آهن شهابسنگ‌ها برای ساختن دشنه یا حتی جواهرات استفاده کردند، و پرستش شهابسنگ‌ها در میان فرهنگ‌های باستانی رایج بود. اما نقش برجسته بودا شیئی بی‌همتا است.

بوشنر گفت: "مجسمه مرد آهنین تنها تصویر شناخته‌‌شده از بدن انسان است که بر روی یک شهابسنگ حجاری شده است و بنابراین ما هنگام ارزیابی قیمت این مجسمه هیج چیز مشابهی برای مقایسه نداریم. این مجسمه صرفا به خاطر به منشا آن حدود 20 هزار دلار ارزش دارد؛ اما اگر تخمین ما درست باشد و عمر آن حدود هزار سال باشد، نمی‌توان قیمتی برای آن قائل شد."

کد خبر 186003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز