همشهری آنلاین: نگرانی‌های درباره آب و هوا باعث شد ماجراجوی اتریشی تلاشش برای شکستن رکورد بالاترین ارتفاع سقوط آزاد را یک روز به تاخیر بیندازد و به روز سه‌شنبه 9 اکتبر واگذار کند.

skydiving

به گزارش لایو ساینس فلیکس بومگارتنر قرار است از یک بالون که در فاصله 37 کیلومتری از سطح زمین در بالای جنوب شرقی ایالت نیومکزیکوی آمریکا قرار می‌گیرد، به پایین بپرد، و در با سقوط آزادی با سرعتی بیش از سرعت صوت رکورد بالاترین ارتفاع سقوط آزاد را بشکند.

اما وارد شدن یک جبهه هوای سرد در روز دوشنبه که ممکن است باعث افت درجه حرارت و ایجاد بادهای شدید و اندکی باران در منطقه شود، باعث شد این رکوردشکنی با نام "رد بول استراتوس" تاخیر بیفتد.

انتظار می‌رود هوا تا روز سه شنبه تا حد زیادی صاف شود. و در این صورت بالون عظیم هلیومی که از شهر روزول در نیومکزیکو به هوا بلند خواهد شد، و بومگارتنر و کپسول پوشاننده 1315 کیلوگرمی او را به ارتفاع 36576 متری خواهد رساند.

سپس ماجراجوی 43 ساله با یک لباس فضایی به درون خلا خواهد پرید تا رکود ارتفاع سقوط آزاد را که بیش از 50 سال است به قوت خود باقی مانده است، بشکند. رکورد فعلی ارتفاع سقوط آزاد 31333 متر است که در سال 1960 بوسیله جو کیتینجر، افسر نیروی هوایی آمریکا به دست آمد؛ او اکنون مشاوره طرح "رد بول استراتوس" است.

اگر همه چیز درست پیش برود، بومگارتنر همچنین اولین سقوط کننده آزادی خواهد بود که دیوار صوتی را شکسته است. همچنین رکورد جدیدی برای طولانی‌مدت ترین سقوط آزاد و مرتفع‌ترین پرواز سرنشین‌دار را به جای خواهد گذاشت.

سقوط آزاد بومگارتنر نیاز به شرایط آب و هوایی آرام دارد، زیرا بالون بزرگ بالابرنده او که ارتفاعی به اندازه یک ساختمان 55 طبقه دارد بسیار شکننده است- جدار این بالون 10 برابر نازک‌تر از یک کیسه پلاستیکی ساندویچ است- و بادهای شدید ممکن است به آن آسیب بزند. 

گرچه تیم اجراکننده این برنامه آن را پرشی از لبه فضا نامیده‌اند؛ اما عموما مرز فضا را ارتفاع 100 کیلومتری می‌دانند.

کد خبر 187268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز